Döende corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Döende corydoras

    Den senaste veckan har tre av mina metallpansarmalar dött. När den första dog för ca 1 vecka sedan så tänkte jag att hen var gammal eller så. Inhandlade nya fiskar då den kvarvarande malen verkade vara ensam. Jag tror (notera betoningen på tror) att två av de tre nya har gått bort sedan dess. De verkar må bra tills de helt plötsligt ligger döda, ingen yttre påverkan öht.

    Nitrat är u a, det jag däremot undrar över är om några andra värden kan vara åt skogen.
    Enligt mitt stickprov är Kh runt 3, GH runt 4 och ph runt 6,5. Ringer det några varningsklockor hos någon?

    För övrigt så är det 200l och invånare är: 2 metallpansarmalar, 1 betta splendens hane, 2 ancistrus, 20 kardinaltetror och 4 guppy.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Stickorna är inte att lita på. Men om de andra fiskarna ser ut att må bra kan det faktiskt vara så, att just de pansarmalarna varit gamla eller sjuka redan när du köpte dem. Sedan har de inte klarat stressen vid flytten. Bottnen ska bestå av rundad sand eller grus (helst sand) utan vassa kanter. Vet inte om det kan vara något problem? Hur som helst, så skall corydoras vara minst 6 st för trivas bra...gärna flera.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Sand har de. Planerar att inhandla fler så att de får vara ett litet stim

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Hepzheba
        Den senaste veckan har tre av mina metallpansarmalar dött. När den första dog för ca 1 vecka sedan så tänkte jag att hen var gammal eller så. Inhandlade nya fiskar då den kvarvarande malen verkade vara ensam. Jag tror (notera betoningen på tror) att två av de tre nya har gått bort sedan dess. De verkar må bra tills de helt plötsligt ligger döda, ingen yttre påverkan öht.

        Nitrat är u a, det jag däremot undrar över är om några andra värden kan vara åt skogen.
        Enligt mitt stickprov är Kh runt 3, GH runt 4 och ph runt 6,5. Ringer det några varningsklockor hos någon?

        För övrigt så är det 200l och invånare är: 2 metallpansarmalar, 1 betta splendens hane, 2 ancistrus, 20 kardinaltetror och 4 guppy.
        Varningsklockan är i såfall att du har ett kh som är i lägsta laget vilket ger ett instabilt vatten men sköter du de veckovisa delvattenbytena så ska det gå bra! Corydoras kan vara lite känsliga och det är viktigt med en god cirkulation och bra biologisk filtrering (kan behövas mer än ett tradionellt litet innerfilter)! Kan också bara lite svårt med dem i nystartade akvarier!
        Senast redigerad av åheim; 29 March 2011, 23:41.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • DaskeN
          • May 2010
          • 76

          #5
          Ja har haft problem med mindre Corydoras. köpte 6st Panda 2 dog samma dag. 1 dog 1 månad senare, dem andra tre mår bra. Har även fläckiga pansarmalar och Sterbai dem har ja aldrig haft problem med. så verkar som att en del Pansarmalar kan vara lite känsliga, för inte haft liknande problem med andra fiskar
          540L Tanganyika 250L Malawi.
          160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
          30L Yngel 20L Yngel

          Kommentar

          • Hepzheba
            • June 2010
            • 104

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Varningsklockan är i såfall att du har ett kh som är i lägsta laget vilket ger ett instabilt vatten men sköter du de veckovisa delvattenbytena så ska det gå bra! Corydoras kan vara lite känsliga och det är viktigt med en god cirkulation och bra biologisk filtrering (kan behövas mer än ett tradionellt litet innerfilter)! Kan också bara lite svårt med dem i nystartade akvarier!
            Hur höjer man kh? Just nu har vi två st innefilter och cirkulationen verkar bra iaf tycker jag. Har inte haft några problem med dessa tidigare förrän dessa nya tillkom (jag tror att en av de gamla fortfarande är kvar då den är lite större).

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Hepzheba
              Hur höjer man kh? Just nu har vi två st innefilter och cirkulationen verkar bra iaf tycker jag. Har inte haft några problem med dessa tidigare förrän dessa nya tillkom (jag tror att en av de gamla fortfarande är kvar då den är lite större).
              Blanda i bikarbonat i vattnet, eller ha kalksten i akvariet / filtret.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              Arbetssätt...