alla fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbabrun
    • March 2011
    • 10

    alla fiskar dör

    Jag har skaffat ett nanoakvarium på 30 liter. Gjorde allt enligt konstens alla regler. Hällde i biologisk vätska som förhindrar nitrit samt vätska som neutraliserar pH:t. Har ett innerfiler, Eheim. Efter några dagar köpte jag 10 kardinaltetror. Och några dagar senare 5 guppys. Efter 10 dagar fyllde jag på med "antnitrit"vätskan igen. Dagen efter var 8 av mina kardinaltetror döda. Nu har jag bara två guppysar kvar.

    Nu har jag bytt ca 50% av vattnet tre dagar i rad samt fyllt på med vätska. Dessutom har jag tagit bort den nyinköpta ihåliga vita stenen(kalksten?). Vad kan vara problemet?

    För många år sedan hade jag en guldfiskskål. Inget filter eller vätskor. Råkade aldrig utför denna "massdöd".
    Senast redigerad av ebbabrun; 22 March 2011, 10:42.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    då gjorde du tyvärr INTE efter alla konstens regler

    att köpa 10 st kardinaler till 30L är för mycket till att börja med som inköringsfiskar. sen att köpa 5 guppy till är ännu sämre + att du överfyllde karet med fisk.

    i ett 30 L kan du inte ha så mycket fisk,.

    Dina fiskar har med all sanolikhet dött av nitrit

    du skulel gjort såhär.

    startat karet som du gjorde med vatten osv. sen skulle du köpt 2 guppy o låtit de vara själva i karet i en månad.
    detta för att bakterieprocessen ska komma igång.
    sen efter det skulle du introducerat mer fisk. men itne 15 st i ett 30L

    läs den här tråden. mycket nyttig och viktig info för nya akvarister

    Kommentar

    • Dampa
      • August 2010
      • 53

      #3
      Det var nog alldeles för många fiskar i början
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=683

      Kommentar

      • ebbabrun
        • March 2011
        • 10

        #4
        Så sant! Glömde skriva att jag insett att det var för många fiskar på kort tid. Men när jag ändå bytt vattnet (50%) flera gånger i rad då borde väll nitrithalten minska? De kvarvarande guppysarna borde ju inte dö? Men de blir förlamande i bakdelen och sedan verkar det sprida sig framåt i kroppen. Jag har avlivat dem tillslut.

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          10 kardinaler och 5 guppys i ett 30 liters akvarium är att överbefolka karet. Och att tillsätta så mycket fisk i ett så litet akvarium som är så nystartat är som gjort att ta död på dem. Vad det gäller kardinaltetror så är de ordentligt känsliga för dålig vattenkvalité och dessutom så behöver de minst det dubbla i liter vatten att simma i. Även om de är små nu så blir de närmare 5cm. Guppys kan man hålla i mindre akvarium men även de blir 5-6cm beroende vilken sort du har.
          Du anger inte vilken temperatur du har i akvariet eller om du gjort vattentester. Att förlita sig på att bara köra vattenbyten samt dosera "mirakelmedel" i ett så litet akvarium är inte 100% tillförlitligt. Filtret kommer aldrig i balans. Efter att akvariet kanske gått en vecka från nystart kunde du tillsatt en "inskitarfisk". Om jag skall vara helt ärlig så finns det väldigt få fiskar som platsar i ett 30l akvarium. Små räkor och tex. galaxyrasboror, mikrorasbora och endlersguppy är vettiga alternativ.
          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            har du några tester för att kolla ph, kh o nitrit? det bör du ha.

            vad är tempen på?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              håller med camilla

              Kommentar

              • ebbabrun
                • March 2011
                • 10

                #8
                Har inga tester så jag kan inte svara på det. Vattnet är rumstemperat (22-25 grader ??) eftersom jag inte har någon doppvärmare.

                Jag fick rådet av en kollega som har akvarium att köpa kardinaltetror för de var relativt tåliga. Men det gör jag inte om igen.

                Måste haft osannolik tur när jag startade min guldfiskskål som innehöll slöjsjärt, dvärggurami, tetror osv. Inte alla arter samtidigt dock. Däremot dog de efter något halvår, vilket i sig visar att det inte var någon bra livsmiljö. Så denna gången tänkte jag göra allt rätt för att ge bra vattenmiljö. Ja, då dör nästa alla efter ca 12 dagar. Nåja, jag ger mig inte ännu, utan får försöka igen.

                Något som vet om kalksten är giftigt för fiskar. Köpte den dock i fiskbutik.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  kalkstenen är inte giftig.

                  du skulle nog satsat på ett större kar än 30L

                  det är myclet svårare att få ordning på ett litet kar än ett större.

                  jag tycker inte nya akvarister ska börja med ett kar under 100L.
                  så titta om du inte hittar ett större. så kommer det förmodligen gå lättare.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...