behöver man doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    behöver man doppvärmare?

    Min kompis har skaffat ett 80 L akvarium men har inge doppvärmare.
    tror ni att det räcker med bara ljusrör?
    just nu är det ca 21 grader.
    han tänkte ha svärdbärare och guppys och ancistrus, kanske fler fiskar sen.
    tack för svar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja det går nog bra. vad har du för temp inne? o står det inte under ett fönster så är det inga problem

    Kommentar

    • pontusstridhh
      • November 2010
      • 36

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      ja det går nog bra. vad har du för temp inne? o står det inte under ett fönster så är det inga problem
      själv gick min doppvärmare sönder för ett tag sen och jag har inte haft tid att köpa ny och det går bra ! har för tillfället bara guppy och molly yngel i det karet som är 100L men dom trivs !
      Malawifantast med egen odling

      http://www.hobbyodling.n.nu/

      Kommentar

      • Kisekatten
        • January 2011
        • 126

        #4
        Jag har ingen doppvärmare..temperaturen pendlar mellan 23-25 beroende på hur varmt här är i lgh för tillfället...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Fischy
          Min kompis har skaffat ett 80 L akvarium men har inge doppvärmare.
          tror ni att det räcker med bara ljusrör?
          just nu är det ca 21 grader.
          han tänkte ha svärdbärare och guppys och ancistrus, kanske fler fiskar sen.
          tack för svar
          21gr är inte optimalt för dessa arter, skulle behöva komma upp i ca26gr så doppvärmare är att föredra!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Har kört utan doppvärmare de senaste... jag vet inte, 20 åren eller så. Så länge temperaturen i akvariet är mellan 20 och 30 är allt lugnt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Har kört utan doppvärmare de senaste... jag vet inte, 20 åren eller så. Så länge temperaturen i akvariet är mellan 20 och 30 är allt lugnt.
              Molly i 20 och guldfisk i 29... Nää generaliseringar funkar inte i akvarievärlden heller
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Cyruz10
                • February 2010
                • 235

                #8
                Visst funkar det med ca 21 grader för dessa arter men frågan är om det verkligen är en optimal miljö för just dessa fiskar? Tänker framför allt på svärdbärarna som är den fisk utav dom du nämner som brukar gilla varmare vatten.

                Ska inte sätta mina kunskaper mot Azur och hannesc, men är det verkligen bara en fråga om huruvida fiskarna klarar sig? Är inte temperaturen en väldigt viktig faktor när det gäller fiskarnas trivsel? En fisk kan ju som sagt klara av en hel del förhållanden som inte är optimal för den men temperaturen kanske är en mindre betydande faktor? Kul att höra hur folk med bredare kunskap resonerar, kanske bara jag som överreagerar som rookie?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  när jag har kört utan doppvämare har karen hållt 25-27 grader så för mig har det aldrig varit några problem.

                  men 21 är väl rätt lågt tycker jag med

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Molly i 20 och guldfisk i 29... Nää generaliseringar funkar inte i akvarievärlden heller
                    Inga problem med någondera. Optimal tillväxt hos guldfisk sker vid en temperatur mellan 16 - 30 grader, övre letaltemperatur är 36. Molly har jag inga siffror på men du kan kallt räkna med att allt mellan 20 och 30 ligger inom den optimala zonen.
                    Ska inte sätta mina kunskaper mot Azur och hannesc, men är det verkligen bara en fråga om huruvida fiskarna klarar sig? Är inte temperaturen en väldigt viktig faktor när det gäller fiskarnas trivsel?
                    Fiskar är inte varmblodiga, så de gör inte av med energi för att motverka kyla, och fryser alltså inte. Vad som händer är istället att vid höga temperaturer så går deras metabolism snabbare (de äter mer, växer snabbare, lever kortare) och vid låga temperaturer går metabolismen långsammare. Under en viss artspecifik temperatur dör fisken pga problem som att cellmembranen blir ogenomsläppliga, och över en viss artspecifik temperatur dör fisken pga att metabolismen skenar och protein denatureras.

                    Mellan de två ytterligheterna ligger ett brett intervall där fisken klarar sig tack utmärkt, ur fiskens synvinkel innebär svalare vatten att den "lever långsammare": den äter mindre per dag, växer långsammare, och lever längre.

                    För tropisk fisk ligger den undre letalgränsen (efter tillvänjning) normalt mellan 10 och 16 grader, och den övre letalgränsen nån stans mellan 30 och 40 grader. Några grader innan man når en letalgräns brukar fisken sluta äta, vilket alltså är en varningssignal. Den enda fisk jag nånsin stött på som inte hanterade rumstemperatur var Hypancistrus sp. L260, som vägrade komma fram ur sina grottor om temperaturen sjönk under 27 grader; omvänt har jag bara stött på en enda akvariefisk, Danionella dracula, som slutade äta när temperturen steg över 26 grader.

                    De bägge arterna är extremer, och jag skulle utan vidare säga att alla vanligt förekommande akvariefiskar är precis lika glada vid alla temperaturer mellan 20 och 30 grader (fast de växer snabbare, och lever kortare, i den övre delen av det intervallet).

                    EDIT: Jag hittade till slut faktiskt uppgifter för Segelfensmolly. Om fisken själv fick välja valde den en temperatur mellan 25 och 30 grader. Fisken undvek vatten med temperatur under 14 grader, och undre letaltemperatur är cirka 11 grader. Den verkar med andra ord vara en alldeles normal tropisk art.
                    Senast redigerad av Azur; 22 March 2011, 00:51.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Fischy
                      • February 2011
                      • 137

                      #11
                      så att slutsatsen blir då att det går utan doppvärmare men är bättre med doppvärmare?
                      tänkte framför allt på svärdbärare och ancistrus.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fischy
                        så att slutsatsen blir då att det går utan doppvärmare men är bättre med doppvärmare?
                        tänkte framför allt på svärdbärare och ancistrus.
                        Bättre ur vilken synvinkel? De äter mer, växer snabbare, och har kortare livslängd om vattnet är varmare, men de är inte friskare. Om de får välja själva väljer de förmodligen en temperatur mellan 25 och 30, men de tar inte skada av 20 - 25 heller.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #13
                          Finns det några generella skillnader vad gæller lekbenægenhet och tempraturer?
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • Cyruz10
                            • February 2010
                            • 235

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Bättre ur vilken synvinkel? De äter mer, växer snabbare, och har kortare livslängd om vattnet är varmare, men de är inte friskare. Om de får välja själva väljer de förmodligen en temperatur mellan 25 och 30, men de tar inte skada av 20 - 25 heller.
                            Så om dom själva helst väljer 25-30 grader, kan man inte utgå ifrån att det med stor sannolikhet påverkar deras generella trivsel? Som du skriver klarar dom sig alldeles utmärkt även i andra temperaturer men får dom valet väljer dom själva att ligga mellan 25-30 grader. I min begränsade värld indikerar detta att dom på ett eller annat sätt mår bättre utav en temp på ca 25 grader, än 21 grader, även om dom klarar av bägge. Att dom inte känner samma obehag som människan gör vid för höga/låga temperaturer är en annan femma, men på nåt plan måste dom känna sig mer bekväma vid de temperaturer som dom själva väljer?

                            Kommentar

                            • Fischy
                              • February 2011
                              • 137

                              #15
                              hur mycket kostar en doppvärmare ungefär???

                              Kommentar

                              Arbetssätt...