Attans, en Kardinaltetra kroknade direkt :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Denke
    • March 2011
    • 6

    Attans, en Kardinaltetra kroknade direkt :-(

    Hej!

    Har under veckan startat upp ett Trigon 190L hörnakvarium. Idag var det dags att fylla på med första omgången fisk. Efter dividerande med personalen kom vi fram till att 10 Kardinaltetror, 3 pansarmalar och en L134 skulle kunna vara en bra start.

    När jag kom hem och hade koppat in fiskarna i akvariet så var det en av kardinaltetrorna som simmade för sig själv och verkade allmänt borta. Efter ett par timmar låg den bara stilla på botten och efter ytterligare en timme så var den död (så vitt jag kunde bedöma).

    Nu är jag förstås nervös att de andra fiskarna ska kola också, men de simmar omkring och ser pigga ut. Det verkade som om den där fisken inte var riktigt alert någonsin. Vad kan ha hänt? Blev den ihjälstressad av transporten/inkoppningen? Eller fick jag en dålig i affären? Det var första fiskinköpet så jag kände att jag inte hade nån rutin att kontrollera firrarna i påsen.

    /Newbie
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Välkommen till forumet.
    Jag tycker spontant att det är för mycket fisk att starta upp ett akvarium med. Det är alltid bättre att starta med få fiskar och köpa fler vartefter. Pansarmalar är dessutom stimfiskar och vill vara minst sex stycken för att trivas riktigt bra.
    L134 är en trevlig fisk men den kräver ordentligt strömt i vattnet för att må bra och i mn erfarenhet inte alls bra att ha i ett nystartat akvarium.

    Att en kardinaltetra dog direkt kan ha berott på att den inte var frisk, och då redan i butiken, med det är alltid svårt att avgöra så här i ett forum.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • DaskeN
      • May 2010
      • 76

      #3
      Avvakta några dagar. ser du att fler fiskar börjar bli sega, gör ett vattenbyte. 30-40% . sen om allt går bra kan du om 1-2 veckor köpa några pansarmalar till. det är mitt tips. Sen så är det ganska vanligt att man får nån dålig fisk från butik ibland, Ofta undermatade och liknande.
      540L Tanganyika 250L Malawi.
      160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
      30L Yngel 20L Yngel

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Ursprungligen postat av DaskeN
        Avvakta några dagar. ser du att fler fiskar börjar bli sega, gör ett vattenbyte. 30-40% . sen om allt går bra kan du om 1-2 veckor köpa några pansarmalar till. det är mitt tips. Sen så är det ganska vanligt att man får nån dålig fisk från butik ibland, Ofta undermatade och liknande.
        Är det inte bättre att vänta ca 4 veckor så att startcykeln är klar? vid 1-2 veckor är man ju bara halvvägs (nitriten).
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          håller med både mumin o VD

          för mycket fisk att börja med o vänta längre än 2 veckor.

          Kommentar

          • DaskeN
            • May 2010
            • 76

            #6
            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Är det inte bättre att vänta ca 4 veckor så att startcykeln är klar? vid 1-2 veckor är man ju bara halvvägs (nitriten).
            Det hade ju vart i gång en vecka redan?. men visst 1 vecka till skadar ju inte. Men om fiskarna beter sig normalt och alla värden är bra så funkar det efter 1-2 veckor. Ja brukar aldrig vänta mer en 1-2 veckor, ja gör mätningar några dagar irad efter uppstart sen när ja ser att värdena är bra så i med fisk. alltid funkat för mig.
            540L Tanganyika 250L Malawi.
            160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
            30L Yngel 20L Yngel

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Menade självklart 2-3 veckor men natthjärnan räknar åt *beeep*...
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                fast cykeln är på ca 4 veckor o nitrit kommer oftast efter 2 veckor. så då är det rätt kasst att introducera mer fisk i karet.

                Kommentar

                • Denke
                  • March 2011
                  • 6

                  #9
                  Tack för era svar! Hade tänk att ha minst sex pansarmalar, så det blir fler senare, men ville in köpa för mycket fisk på en gång... vilket jag tydligen lyckades med ändå! :-)

                  Okej, som jag förstår er så bör jag vänta tre veckor nu, och sedan köpa tre pansarmalar till.

                  Hittills verkar alla må bra. Pansarmalarna är just nu den positiva överraskningen i akvariet. De åker runt och spanar på allt, tätt efter varandra som ett litet tåg!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...