Bruna alger på växter samt på bottematerial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Bruna alger på växter samt på bottematerial

    Hur får jag bort det bruna?Kan det ha att göra med att jag matade fiskarna lite extra då jag såg att ena guppyhonan hade ynglat?Detta hjälpte inte så bra ändå eftersom att flertalet av ynglen ändå åts upp Finns några kvar dock som verkar ha lärt sig att dom ska hålla sig undan när det kommer en större fisk i närheten.Men gissar att det är någon slags obalans nu då botten börjar täckas av rostbrun färg..har småsten som bottenmaterial och bytar 25% vatten i veckan samt försöker rensa upp så gott det går från lortarna som finns på botten,inte helt lätt dock Växer det bruna av växtnäring?Så jag inte underhåller det bruna när jag tillsätter det vid vattenbyten då o då..
    Kan jag få bukt på det?Isåfall hur?Tacksam för hjälp...
  • DaskeN
    • May 2010
    • 76

    #2
    Hur stor burk har du? har du plats för ett gäng Siamensis? dem brukar äta upp det mesta. ja har 8st siamensis går i min 250L där ja har massvis med växter som ger alger. dem rensa bort det mesta av algerna på 1 vecka.
    540L Tanganyika 250L Malawi.
    160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
    30L Yngel 20L Yngel

    Kommentar

    • Kisekatten
      • January 2011
      • 126

      #3
      Jag har ett litet kar på 54 l och däri finns 4 kardinaltetra,2 svarta tetror,3 vuxna guppysar, okänt antal guppyyngel då dom är svåra att räkna ännu,samt snart fler yngel på väg av den andra honan,1 mal (har glömt vad den heter...den är brunsvart m fläckar o har skägg,ska snart tillföra 2 likadana till som jag får från min systers akvarium)Vill inte överbefolka akvariet så därför tänkte jag hålla med dessa sorterna...förökar sig guppysarna i denna farten så kan det bli knepigt Får ju som sagt två malar till av den sorten jag har snart..kanske dom också kan få bukt på det?Finns det något annat jag kan göra?Tillföra eller dra ifrån?Ger ju växtnäring då o då samt något som heter bio nitrivec vid vattenbyte då o då.

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #4
        Kan det vara en ancistrus du har?

        De är nog lite för stora för ditt akvarium. Kan tänka mig att en går bra men 3 st tror jag blir lite väl....

        Vad har du för belysning och hur många timmar om dagen har du igång den?
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Det liknar denMen denna är inte så stor endast ca 4-5 cm inkl stjärtfenan...Vet inte hur länge dom växer..Detta var en av dom fiskarna jag adopterade ,så den är ingen unge...Finns det dvärgvarianter på dom?Min syster har som sagt sådana med men dom är inte iheller så stora...

          Jag har den belysningen som ingick när jag köpte paketet..dvs gissar att det är en vanlig lampa utan krusiduller.. Jag har timern inställd på att den är tänd kl 11-22 dvs 11 timmar...läste nånstans att lampan kan vara tänd ca 10-12 timmar så jag tog en kompromiss..

          Kommentar

          Arbetssätt...