Vilket filter ska jag använda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • utaraptor
    • March 2011
    • 4

    Vilket filter ska jag använda

    Vi har just köpt vårt första akvarium och fick med två olika filter/pumpar.
    En BioLife (35 el 55, vet inte riktigt) som ska sitta i akvariet, och en Eheim (ganska stor sak som står på golvet).

    Vi har kört med BioLifen några veckor nu men idag är vi bytte vatten släppte sugfötterna och den åkte ner i längs sidan på akvariet. Trots att fötterna är nya får jag den inte att sitta fast längre så nu har den ett stöd under.

    Då funderade jag på om vi istället ska använda den andra pumpen.

    Vilka rekommendationer har ni?
  • chricka
    • February 2009
    • 198

    #2
    Hur stort är karet och vad är det för modell på filter/pumparna ?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      o välkommen hit

      som chricka säger så behöver vi lite mer info.
      vad är det för modell på ytterfiltret? hur stort är karet? vad ska ni ha för fiskar?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ursprungligen postat av utaraptor
        Vi har just köpt vårt första akvarium och fick med två olika filter/pumpar.
        En BioLife (35 el 55, vet inte riktigt) som ska sitta i akvariet, och en Eheim (ganska stor sak som står på golvet).

        Vi har kört med BioLifen några veckor nu men idag är vi bytte vatten släppte sugfötterna och den åkte ner i längs sidan på akvariet. Trots att fötterna är nya får jag den inte att sitta fast längre så nu har den ett stöd under.

        Då funderade jag på om vi istället ska använda den andra pumpen.

        Vilka rekommendationer har ni?
        Hagens biolife som du använder nu är ett förträffligt biofilter så det kan du gott köra på, som du säger så kan det vara svårt att få att sitta ordentligt men det är ju bara att lägga ett stöd under! Har du ändå tröttnat på det så är det ju bara att starta upp ytterfiltret men låt det i så fall gå paralellt med biofiltret ca 1 mån innan du plockar bort det! Båda filtren är bra så det är en smaksak!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • utaraptor
          • March 2011
          • 4

          #5
          Tack!

          Jag vet inte hur man ser skillnad på BioLife 35 och 55, men något av dem är det.
          Golvfiltret är ett Eheim 2213 (400L/h).
          Karet är på 200L.

          Vi hade tänkt oss neontetra, guppi, black molly, någon algätare och kanske några slöjstjärtar. Jag antar att det är typiska nybörjarfiskar...

          Vi skulle köpa de första fiskarna idag, men vattnet var inte OK så det blev inget. Nu har jag bytt 30% av vattnet och hällt i en ganska kraftig dos Easy-Life så får vi se om några dagar igen.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            hur menar du att vattnet inte var okej?

            Kommentar

            • utaraptor
              • March 2011
              • 4

              #7
              De kollade vattnet i affären.
              Hon sa att det var något lite för mycket nitrit i vattnet. En etta på en skala 1-10.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                konstigt om du inte haft några fiskar i. men visst. gör ett vattenbyte typ 50-60%. i med easylife. sen åker du ö köper typ 3-4 guppy som får gå själva i en månad.

                Kommentar

                • utaraptor
                  • March 2011
                  • 4

                  #9
                  Är guppy den lämpligaste fisken att börja med av dem vi tänkt oss?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja det tycker jag. bra "piloter" ( dvs inkörningfiskar) billiga o rätt tåliga

                    Kommentar

                    Arbetssätt...