Koi-lära, eller Hur jag jag fisken lycklig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ratatosk
    • March 2011
    • 14

    Koi-lära, eller Hur jag jag fisken lycklig?

    Jag har fått ett akvarium på drygt 100l med ca 20 st koi. Grattis till mig. Jag är förtjust, och okunnig.

    När jag försöker läsa på heter det att koi måste bo i damm. Jag har ingen damm och har ingen möjlighet att göra en, bor i lägenhet och är inte beredd att flytta för att fiskarna ska må bra.

    Kan man ha koi i akvarium på heltid? Om de inte får någon damm att växa i, anpassar de sig då till den yta som finns eller kommer de växa ur akvariet?
    Är det bättre att sälja av, antingen alla o skaffa lämpligare hemma-fisk, eller sälja de största först o låta de mindre växa på sig? De är mellan ca 3-12cm nu.

    Finns det växter de inte äter upp? I en broschyr från hornbach står det att växterna är bra för vattenmiljön, förutom att de är dekorativa då. Köpte några tunna slingriga saker, tror det var 10 st, som var uppätna på 5 dagar. Det är klart att jag gläds åt att de tyckte om dem, men i längden har jag inte råd att hålla dem med primörer.

    Fler frågor kommer. Jag måste bara komma så långt först.
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Sälj fisken , tror det är enklast. Enligt zoopets artbeskrivning rekommenderas 200cm långt och 720 liters akvarium för dom , (om man inte har damm)
    Så 20st i 100L är nästan snudd på djurplågeri, iaf när dom börjar växa till sig.

    Så skulle råda dig att sälja av dom, och kolla igenom artbeskrvningarna här på zoopet, och leta ut fiskar som passar bättre i 100liter.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är det verkligen koi du har? Men även om det nu är guldfisk som du har så är akvariet på tok för litet.

      Egentligen är 720 liter som anges i artbeskrivningen (som J.Milton länkar till) också för litet och det förutsätter att man har en stor damm utomhus där man kan hålla dom halva året så att de bara behöver vistas i 720 liters akvariet under vinterhalvåret.

      Så jag säger som J.Milton - skaffa andra fiskar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ratatosk
        • March 2011
        • 14

        #4
        Shit vad ni är snabba!

        Lyckas inte lista ut hur jag lägger ut bilder, dumt nog.
        De är i olika färger, några gulfiskfärgade, några fläckiga, andra i olika nyanser av silver. De kallades karpar tills den dan en japansk tjej kom förbi dammen o sa att de var Koi. Hon borde ju veta. (Dammen i fråga saknade bygglov o hoppsan nu är firrarna hos mig.) När jag bildgooglar Koi är de ju mer distinkt mönstrade än mina är.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Som sagt oavsett vad det är så är definitivt INTE ett 100-liters akvarium rätt plats. Gör dig av med dom snarast
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ratatosk
            • March 2011
            • 14

            #6
            Kan jag spara de minsta, de som är 3-4cm, ett tag? O sälja när de är större eller när jag planerat bättre, det här kom ju lite i knät på mig.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Visst kan du ju behålla de mindre, men alla över 7 cm ska gärna ut ur akvariet så fort som möjligt..
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Ursprungligen postat av ratatosk
                Kan jag spara de minsta, de som är 3-4cm, ett tag? O sälja när de är större eller när jag planerat bättre, det här kom ju lite i knät på mig.
                Det värsta med att "spara" ett tag är att dom lätt blir kvar för länge sen.
                Var iväg på ett "räddnings" uppdrag förra helgen och tog med mig en gibbiceps på nästan 25 cm som bodde i ett för litet akvarium.
                Och den ägaren hade tänkt som du, att den kan gå där tills den växer till sig lite men det slutade med att den blev kvar för länge.
                Visserligen är kanske mitt 430 som han går i nu även det lite för litet, men hans gammla kar skulle knappt duga till yngelburk=)

                Så det bästa är kanske att göra av med alla direkt, och fixa fisk som passar bättre.
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • ratatosk
                  • March 2011
                  • 14

                  #9
                  Förvirringen tilltar.
                  Gick ner med några i en burk till akvariebutiken o frågade dem vad det är jag har, o de sa guldfisk. Gott så, då läser jag på om guldfisk. Om jag ska veta vem jag ska sälja till måste jag ju kunna något själv.

                  Men på http://web.iteca.se/koi/index.php?pa...emart&Itemid=1
                  står det att guldfiskar, till skilnad mot koi, inte äter upp växterna dammen. Mina firrar äter upp växter som om de aldrig gjort annat.

                  (Varför snuttar de på gruset?)

                  Kommentar

                  • tulle89
                    • March 2006
                    • 1183

                    #10
                    Släng upp en bild på tinypic.com och länka hit så blir det lättare att avgöra.

                    Skillnaden mellan koi och guldfisk är väl rätt oklar i okunnigas ögon, även för mig, och då akvariebutiker oftast inte håller dessa större fiskar tror jag även att problemet kan ligga i just okunnighet där också. Nu kan jag ha fel men menar bara på att man inte ska lita blint på vad som sägs i djuraffärerna alltid
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      På koien ser du rätt tydligt två stora skäggtömmar och även två mindre. Växter är inget konstigt att dom tuggar i sig. Kollar efter ätbart i gruset.
                      [IMG]http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/medium/koi3.jpg
                      Senast redigerad av eriahl; 17 March 2011, 17:32.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • ratatosk
                        • March 2011
                        • 14

                        #12






                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          det är guldfiskar som visas på dina foton
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...