Sugen på en räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bumblegoat
    • March 2011
    • 4

    Sugen på en räkvas

    Hej!

    Jag kan börja med att säga att jag är helt ny och kan i princip ingenting om detta med akvarium, så försök ha lite förståelse när jag kommer med korkade frågor. Jag har verkligen försökt läsa på, men jag blir inte särskilt mycket klokare, då jag inte har så mycket grundläggande kunskaper, och de flesta artiklar jag har läst förutsätter det.

    Jag har i alla fall blivit väldigt sugen på att prova på att ha räkor, de fascinerar mig på något vis. Har kikat en hel del på forum och har märkt att det är populärt att ha räkor i vaser. Någonstans här hemma ska det finnas en lite större glasvas, så den har jag tänkt försöka leta upp och se om den är lämplig.

    Så, nu har jag nog en himla massa frågor!

    Jag har förstått att man bör testa sitt vatten, men exakt vad bör jag testa för? Ph verkar vara det självklara, men vad mer? Vad är det för tester jag ska köpa? Är det bara att gå in i en zoobutik och se vad som finns när jag har lite mer koll?

    Vad bör jag ha för sand i botten? Ganska finkorning eller? Behöver jag köpa detta i zoobutik, eller kan jag komma billigare undan i någon annan butik?

    Vad för typ av filtrering, pump och sådant bör jag ha? Vad jag har förstått så är det bäst att ha någon typ av pump. Om jag nu har pump, och den pumpen jag skaffar visar sig vara ganska högljudd, kan jag då stänga av den på natten? Vasen ska vara i sovrummet, och jag är extremt känslig när det kommer till ljud när jag ska sova...

    Vad för typ av belysning bör jag ha? Några konkreta tips på lampor? Här i stan finns en hel del affärer, så som Bauhaus, men Ikea finns inte (än!) tyvärr, så det är inte säkert att jag kan ta mig till Ikea och shoppa.

    Hur väljer man växter? Detta har jag inte läst mycket om än, så här kan jag i princip ingenting...

    Det var allt jag kom på NU, men jag är helt säker på att det kommer mer frågor sedan.

    Jag bor i Uddevalla, så om någon har några tips om vilken zoobutik som är "bäst" när det gäller akvarium så tar jag gärna emot tips.

    Tack på förhand, och jag hoppas att det här inte blir för mycket att försöka svara på.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    [QUOTE=bumblegoat;1505646]

    Jag kan börja med att säga att jag är helt ny och kan i princip ingenting om detta med akvarium, så försök ha lite förståelse när jag kommer med korkade frågor. Jag har verkligen försökt läsa på, men jag blir inte särskilt mycket klokare, då jag inte har så mycket grundläggande kunskaper, och de flesta artiklar jag har läst förutsätter det.
    Toppen, du har redan hittat hit och ställt dina "korkade" frågor som inte alls är korkade! Välkommen hit!
    Jag har i alla fall blivit väldigt sugen på att prova på att ha räkor, de fascinerar mig på något vis. Har kikat en hel del på forum och har märkt att det är populärt att ha räkor i vaser. Någonstans här hemma ska det finnas en lite större glasvas, så den har jag tänkt försöka leta upp och se om den är lämplig.
    Jodå, vaser har varit populärt här på forumet, men frågan är om det är det smidigaste sättet för en nybörjare att starta sin akvaristiska karriär. Många av de som kört igång en vas har efter en tid kört igång ett litet akvarium istället, det är så mycket lättare att sköta och inreda så där bör du ta dig en funderare först.

    Jag har förstått att man bör testa sitt vatten, men exakt vad bör jag testa för? Ph verkar vara det självklara, men vad mer? Vad är det för tester jag ska köpa? Är det bara att gå in i en zoobutik och se vad som finns när jag har lite mer koll?
    Det är faktiskt inte så mycket du "måste" kolla, däremot är det bra om man har lite pejl på nitrit i början av akvariets inkörning. Det finns bra dropptester att köpa i akvarieaffären, och har du lite extrastålar över är ett pH-test inte fel att ha.
    Vad bör jag ha för sand i botten? Ganska finkorning eller? Behöver jag köpa detta i zoobutik, eller kan jag komma billigare undan i någon annan butik?
    Där kan du ha tex blästersand som finns i bygg och hemtillbehörsaffärer, gör en sökning på "blästersand" här på forumet så får du många uppslag. Se till att du inte köper blästersilikat bara, en svart sand som kan innehålla oönskade grejer som gör att invånarna i karet dör.
    Vad för typ av filtrering, pump och sådant bör jag ha? Vad jag har förstått så är det bäst att ha någon typ av pump. Om jag nu har pump, och den pumpen jag skaffar visar sig vara ganska högljudd, kan jag då stänga av den på natten? Vasen ska vara i sovrummet, och jag är extremt känslig när det kommer till ljud när jag ska sova...
    Nope, en pump bör gå dygnet runt för att kunna syresätta karet. Detta är en orsak varför ett "vanligt" akvarium är lättare att sköta än en vas, det finns ofta mer möjligheter att på ett snyggt sätt få till det med en pump i ett vanligt kar, och köper du ett färdigt akvariepaket brukar detta följa med. Se till att räksäkra pumpen med att trä en nylonstumpa över pumpen om den inte är räksäkrad från början.
    Vad för typ av belysning bör jag ha? Några konkreta tips på lampor? Här i stan finns en hel del affärer, så som Bauhaus, men Ikea finns inte (än!) tyvärr, så det är inte säkert att jag kan ta mig till Ikea och shoppa.
    Även här hittar man en fördel med ett akvarium, belysningen brukar vara anpassad till paketet, till en vas är det ofta spottar eller liknande man får leta efter.
    Hur väljer man växter? Detta har jag inte läst mycket om än, så här kan jag i princip ingenting...
    Mossor brukar för det mesta funka fint, sedan inreder man med olika rötter och/eller grenar för att få lite volym på karet.
    Det var allt jag kom på NU, men jag är helt säker på att det kommer mer frågor sedan.

    Jag bor i Uddevalla, så om någon har några tips om vilken zoobutik som är "bäst" när det gäller akvarium så tar jag gärna emot tips.

    Tack på förhand, och jag hoppas att det här inte blir för mycket att försöka svara på.
    Du lär komma med fler frågor, tex om räkor osv. Jag har inte en aning om vilka affärer det finns i Uddevalla, men runt och i Göteborg finns det några riktigt bra affärer som du kan besöka vid tillfälle!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • bumblegoat
      • March 2011
      • 4

      #3
      Tack för svaret! Nu har jag suttit och kikat lite på eventuella akvariepaket, för det kanske är bättre ändå, som du säger. Kollade lite på dessa:


      Perfekt storlek har de båda två, för tanken är att ha akvariet på en yta som är 40x40 cm, men jag kan ju försöka hitta på något annat ställe att ha det på. Tar gärna emot andra tips på bra och prisvärda akvariepaket!

      Lite fler frågor har dykt upp. Hur är det egentligen med rengöring, vad är det som behöver göras? Om jag har förstått rätt så är räkor väl ganska bra på att hålla rent efter sig, och planen är att ha ett par äppelsnäckor också som kan hjälpa till. Man ska ju byta vatten, men är det något mer? Behöver jag några speciella "verktyg" för att göra rent akvariet med?

      Vad ska räkor egentligen äta? Räkfoder känns väl som ganska självklart, men vad mer? Löv tydligen? Grönsaker, något frysfoder?

      Går det att beställa växter online? Var i så fall? På forum så som det här forumet?

      Tips på vad som finns i Göteborg kan också vara intressant, men då ska det vara lätt att ta sig dit med kollektivtrafik. Jag är egentligen sällan i Göteborg, men det är inte svårt att ta sig dit! Det blir ju dock bara småköp i så fall, det är inte så smidigt att ta med sig för mycket saker när man åker kollektivt.

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        Kom till Uddevalla akvarieförenings auktion på HSO-center( Göteborgsvägen 25) kl 19.00 på torsdag så kanske du kan få tag på både akvarium, räkor och en del goda råd

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          Om du vill ha en vas tycker jag du ska köra på en vas. Lite svårare att rengöra men inga problem enligt mig. T.ex ikeas vaser är stora http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199 och den finns i ännu större storlek. Belysning hittar du där med, en spotlight gör jobbet..

          Kommentar

          • bumblegoat
            • March 2011
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av stefanr72
            Kom till Uddevalla akvarieförenings auktion på HSO-center( Göteborgsvägen 25) kl 19.00 på torsdag så kanske du kan få tag på både akvarium, räkor och en del goda råd
            Nämen åh, det låter ju intressant! Är det bara att dyka upp alltså? Jag kan lätt gå dit, så det känns väldigt lockande...

            Ursprungligen postat av laasesku
            Om du vill ha en vas tycker jag du ska köra på en vas. Lite svårare att rengöra men inga problem enligt mig. T.ex ikeas vaser är stora http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199 och den finns i ännu större storlek. Belysning hittar du där med, en spotlight gör jobbet..
            Hm, ja jag får väl ta mig en ordentlig funderare. Har sett att den på Ikea är populär. Vi ska som sagt ha en glasvas här någonstans, den är inte så stor som de som finns på Ikea nu, men det är inte heller helt liten. Den är faktiskt också köpt på Ikea fast för flera år sedan.

            Kommentar

            Arbetssätt...