blå gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • filip t
    • March 2011
    • 14

    blå gurami

    hej jag undrar om kan man ha blå gurami i ett 112 liters akvarium
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    bara att söka o kolla



    jag skulle säga kaaaaanske men helst inte

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Visst kan man det. Men vill man ha många överlevande måste paret vara ensamma iaf efter ett tag eller bo med ägg flyttas.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        tvivlar på att det är odling som TS är ute efter.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ojdå - klart man kan ha blå gurami i 112 liter i så fall. Det Hannes refererar till är väl de rekommendationer som finns och inte hans personliga erfarenheter kantänka. Jag har haft dom i mindre än så utan problem. Rekommendationer är rekommendationer och inte Moses lagar huggna i sten.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            taget

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Jag skulle av personliga erfarenheter och även om man tittar på hur stora de blir generellt säga att blå guramin blir för stor, dessutom så anser jag att guramis som blå, mosaik, guld, marmor, månsken och ormskinns guramis är gruppfiskar och skall hålla i ett antal på minst 4-5 stycken helst fler..

              Även de mindre gurami arterna anser jag skall hållas i grupp..

              Och tro mig, jag har erfarenhet..

              Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dessa, det gäller er två andra om ni tvivlar på mig..

              MVH// Patrik Hammarlund
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Vad jag har förstått så kan hanar av Trichogaster trichopterus (blå, marmor, guld, dessa är samma art) bli ganska territoriella, och aggressiva, främst mot artfränder, samtidigt som de blir runt 15 cm, så jag skulle nog inte ha dem i kar under 180-200 liter, annat än tillfälligt. Men enligt zoopet kan man ha dem i 120 liter, och det funkar kanske.
                Senast redigerad av Shepard; 11 March 2011, 22:04.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Vet av erfarenhet att man kan ha flera hanar ihop utan större problem om karet är stort nog vilket inte ett kar på 112 liter är..

                  160 liter hade jag blå, guld och marmor gurami i och det gick bra..
                  Dock ska man ha rätt mycket växter om man har under 200 liter och 160 är minimum..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...