Hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Hur många fiskar?

    Jag är så urbota dålig på att beräkna hur mycket plats fiskarna ska ha. Har ett 200liters med 10 kardinaltetror, 2 ancistrus + yngel som dock inte ska bo kvar om de överlever, 4 guppys, 2 pansarmalar, 1 bettahane. Jag vill ha fler tetror, pansarmalar och guppy, men hur många kan jag ha? Bör jag vara orolig över överbefolkning redan eller hur ska jag tänka? Hjälp ombedes
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #2
    Det handlar inte bara om hur mycket fisk man fysiskt får plats med i akvariet, lika viktigt är vad man har för filter. Har man exempelvis ett bra ytterfilter kan man ha mer fisk än om man har ett litet innerfilter. Man bör ha i åtanke att ancistrus skitar ner rätt mycket och kräver ett bra filter. Utan att veta vad du har för filter eller vilka mått du har på akvariet, tycker jag nog att du kan utöka med 8-10 kardinaltetror och 5 pansarmalar, eftersom båda är stimfiskar och trivs bättre ju fler dom är.
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      En gammal tumregel är 1 cm fullvuxen fisk per liter vatten. Den är nu inte riktigt bra, eftersom aktiva snabbsimmare (t ex regnbågsfisk, siamesisk algätare mm) vill ha större utrymme, medan en långsam mal som gärna ligger och trycker under en rot inte behöver lika mycket.
      Fiskar lever ju derssutom på olika nivåer i akvariet - pansarmalar håller sig mest på bottnen, stimfiskar som t ex tetror och rasboror i mellannivån och några vid ytan, som bilbuksfiskar och fjärilsfiskar.

      Det du har nu är, lite slarvigt räknat:
      10 kardinaltetror- ca 30 liter
      4 guppys - ca 12 liter
      2 ancistrus - ca 20 liter
      2 pansarmalar - ca 6 liter
      1 kampfisk - ca 10 liter

      Ihop blir det 78 liter. Det är, med tumregeln, rätt glest befolkat i ditt kar. Så du kan lugnt köpa många flera tetror och pansarmalar, som Steff skriver ovan.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...