Dunstar det något från vattnet då det står i rumstemperatur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #16
    Sant, man behöver inte göra sakerna krångligare än de är. Samtidigt, har man skumma problem i akvariet så kan det vara värt att göra lite extra med kranvattnet. Själv kör jag oftast med kallvatten vid vattenbyten. Kranvatten rakt av. Använder kallt för att undvika risken för tungmetaller (ffa koppar) från varmvattenledningarna. Vid ett byte med ca 1/4 sänks tempen inte särdeles, och det triggar ofta fisk till lek.

    I en del andra fall låter jag vattnet mogna, enten i hink eller i en stor regnvattentunna. Kör med kallvatten här också, enligt argumentet ovan. Ibland en liten dos vattenberedningsmedel, ibland inte - handlar om var jag planerar använda vattnet någonstans. Brukar vara rätt försiktig om jag har yngel t ex.

    När jag vill bråka på allvar använder jag en kran där jag har kopplat in tre kolfilter samt ett zeolitfilter. Tanken där är att kolfiltren klipper till kloraminet och att zeolitfiltret klipper ammoniumet som frigörs efteråt. Ammonium byts ut mot natriumlorid i zeolitfiltret, ser det som en fördel. Denna kran är den som finns kopplad till systemets halvautomatiska vattenbyte - allt vatten till systemet passerar alltså kol/zeolitfilter. Hela kedjan här kom till efter en del skumma problem med fisken - de var runda och välmatade, somliga lekte, somliga dog efter vb, rommen kläckte inte etcetera. Både jag och en kompis hade liknande problem, och dessa försvann efter att vi började använda filterlösningen ovan.

    Till ännu extremare fall har jag ett osmosfilter. Samlar osmosvattnet i två regnvattentunnor och har därmed nästan alltid tillgång till 600 liter osmosvatten. På osmosfiltret sitter ett kolfilter som förfilter, det tar hand om klor/kloramin. Blandar osmosvatten med kranvatten efter behov, men det styrs mer av vilken vattenkemi jag vill åstadkomma i akvariet än av försiktighet med kranvattnet. I extremfall använder jag osmosvattnet som det är, t ex till en del Apisto. Hyfsat lätt att landa på pH-värden kring fyra, om man torvfiltrerar detta. Var försiktiga om ni trixar med liknande saker, låga pH uppskattas inte av alla djur/växter i akvarierna.

    Menar nu inte alls att man behöver göra som jag, testa kranvatten först. Funkar utmärkt i de flesta fall - men vill man trixa lite kan man testa ovanstående. För egen del ville jag kunna utesluta en del saker som kan komma med kranvattnet, så det blev en del tester.

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 March 2011, 10:25.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #17
      insåg just nu att jag har gjort ett fel varje vecka i alla år jag haft akvarium. Jag spolar alltid upp ljummet vatten från kranen och häller i när jag byter vatten,,,
      Nåja det har då funkat i alla år så jag fortsätter nog med det. Men det är då säkert man lär så länge man lever
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #18
        Finns en hel del som kör med ljummet/tempererat vatten, brukar funka bra det med - men händer det skumma saker i akvariet så kan man testa med kallvatten i stället.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          I drygt 99% av fallen fungerar det utmärkt att fylla på med tempererat vatten.
          I drygt 99% av fallen behöver man inte låta vattnet stå över natten.

          Varför göra akvaristiken krångligare
          +1
          Checking out...

          Kommentar

          Arbetssätt...