Dunstar det något från vattnet då det står i rumstemperatur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Dunstar det något från vattnet då det står i rumstemperatur?

    Undrar om det dunstar något ämne ifrån vattnet då jag låter det stå över natten o bli rumstempererat i en hink över natten dagen innan jag ska göra veckoskifte i vattnet?Har nämligen inte hällt i något vattenberedande ämne innan eller efter jag hällt i det dagsgamla vattnet..fiskarna verkar må bra..men allt som är dåligt syns ju inte... Måste man ha vattenberedande ämne också i när man gör som jag gör eller det fungerar ändå.Så det inte blir fel i långa loppet...
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Du behöver inte låta vattnet stå över natten, oerhört få fiskar bryr sig om ifall tempen i det nya vattnet är exakt som det i karet.
    Hur stort är karet?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • Kisekatten
      • January 2011
      • 126

      #3
      Aha jag tänkte att det kanske blir en chock för dom om jag tar kallvatten direkt från kranen... Har nämligen ingen doppvärmare i utan karet håller rumstemperaturen som är här..24-25 grader.
      Karet är 54 liter

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Generellt är det ofta bra att låta det stå en natt även om det inte är nödvändigt. Att spilla i rumstempererat är också bra då många fiskar kan triggas till lek av lite svalare vatten. Försätt så du!
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Då fortsätter jag som jag gör..

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Kloret avdunstar under natten om det inte är kloramin förstås.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Generellt är det ofta bra att låta det stå en natt även om det inte är nödvändigt. Att spilla i rumstempererat är också bra då många fiskar kan triggas till lek av lite svalare vatten. Försätt så du!
              Det beror ju på vad han har för temp i karet kontra rummet
              Är ännu enklare att ta kallt från kranen.
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Ursprungligen postat av Kisekatten
                Aha jag tänkte att det kanske blir en chock för dom om jag tar kallvatten direkt från kranen... Har nämligen ingen doppvärmare i utan karet håller rumstemperaturen som är här..24-25 grader.
                Karet är 54 liter
                Häller du i 15L från kranen så kommer tempen inte sjunka mer än ett par grader och det gör inget.
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Ursprungligen postat av danne0301
                  Häller du i 15L från kranen så kommer tempen inte sjunka mer än ett par grader och det gör inget.
                  Det beror väl allt på det, mätte just mitt kranvatten och det håller 6 grader. Häller man 15 liter 6-gradigt i kattens 54 liters kar sänks nog temperaturen 4-5 grader och inte två grader.

                  Om man har tid och ork är det en utmärkt metod att hälla upp vattnet ett dygn i förväg, tyvärr funkar det i praktiken bara på små baljor.

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    men ta inte superkallt vatten då. nu har jag inte tatt tempen på hur kallt vatten jag tar men det är inte på det kallaste iaf.

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Har du olika kranar med superkallt, mellankallt och lightkallt? Varmvattenskranen är olämplig då det finns risk för koppar i vattnet men det är också olika beroende på var man bor. Jag har mätt upp för höga kopparhalter i mitt varmvatten. Har man inte mätt är det säkrast att inte använda varmvatten, men mäta är alltid bäst.

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        kör ju från duschblandaren. o drar asså inte över det till det kallaste. men det kanske är 15 gradere eller så. får ta tempen sen.
                        ja jo jag vet att man inte ska använda varmvatten. o kallt är bra för det kan trigga till lek. men har ändå inte på absolut kallste.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          I drygt 99% av fallen fungerar det utmärkt att fylla på med tempererat vatten.
                          I drygt 99% av fallen behöver man inte låta vattnet stå över natten.

                          Varför göra akvaristiken krångligare
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kisekatten
                            • January 2011
                            • 126

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tobbe R
                            Det beror väl allt på det, mätte just mitt kranvatten och det håller 6 grader. Häller man 15 liter 6-gradigt i kattens 54 liters kar sänks nog temperaturen 4-5 grader och inte två grader.

                            Om man har tid och ork är det en utmärkt metod att hälla upp vattnet ett dygn i förväg, tyvärr funkar det i praktiken bara på små baljor.

                            Tobbe
                            Jag har ju inte så stort kar så det funkar för mig att hälla upp i förväg Kan tänka mig att det vore svårt med ett gigantiskt kar...

                            Marie

                            Kommentar

                            • J.Milton
                              • January 2010
                              • 674

                              #15
                              Jag kör alltid med tempererat vatten, försöker hålla en temp på det nya vattnet som ligger runt 18-20grader , och har 24 i karet.
                              Har funkat för mig hittils och kommer fortsätta med det=)
                              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                              Blogg+Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...