Införskaffat litet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fnikanor
    • February 2011
    • 23

    Införskaffat litet akvarium

    Köpte ett 18 liters akvarium igår och har börjat sätta igång det. Sitter dock nu och undrar vad man ska ha för något i det. Lämpas det för fiskar tro? Har funderat på en kampfisk men är osäker. Eller ska man göra det till en "blomkruka". Vad tycker ni?
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    #2
    Hej! jag personligen tycker nog att 18 L kanske är lite för lite för en kampfisk eller fiskar över huvudtaget. kanske guppys.
    Men testa räkor istället
    Jag har själv ungefär 20 st i ett 30 L och tycker att dom är jätteroliga.
    Typ "Red cherry" eller "Amano räkor" är kul.
    ganska lätta at få tag på också. dom äter typ allt man ger dem. går bra med guppys ihop också. Dom blir bara 3-5 cm så du kan nog ha ungefär8-10 st. vad är måtten på akvariet?
    Du kan ju läsa lite om räkor på nätet.Jag rekomenderar verkligen räkor.

    Kommentar

    • fnikanor
      • February 2011
      • 23

      #3
      Mmm har misstänkt det. Ja har tittat lite på räkor men jag har som inte fastnnat för dom riktigt. har funderat på någon krabba. Men du tror att guppys går. Kanske man skulle skaffa sig kanske 4-5 stycken då. men ska börja tita runt lite mer om räkor ock se om det kanske kan vara något.

      Här är länken på akvariumet som jag visst glömde lägga till på första inlägget.

      Kommentar

      • casperigranarp
        • January 2010
        • 148

        #4
        om du ska skaffa en krabba ska du helst inte ha fiskar i jag hade det och då blev det inte mycket fiskar kvar


        men det kanske bara va min som var konstig

        Kommentar

        • Fischy
          • February 2011
          • 137

          #5
          det blev fel med länken men kan du inte skriva upp måtten här? jag rekomenderar verkligen räkor. man kan till och med odla dom

          Kommentar

          • fnikanor
            • February 2011
            • 23

            #6
            Jo men har jag krabba så blir det nog inga fiskar Måtten på tanken är 25*25*29 cm. mm har börjat titta runt lite på räkor.

            Kommentar

            • Midde
              • August 2008
              • 250

              #7
              Microrasbora kanske, eller dvärgrasbora?
              Det är fult att inte ha akvarium

              Kommentar

              • Paniktandborste
                • March 2005
                • 330

                #8
                Jag har själv 7st Hyphessobrycon amandae i ett 19L, det har funkat bra för mig Tycker det är jättemysiga fiskar, men de kan vara lite lättskrämda och jag tror att det kan vara därför en del har svårt för dem, för blir de skrämda försöker de komma bort så snabbt som möjligt vilket brukar resultera i att de simmar ner i hörnen och verkar försöka gräva ner sig, och då kan de även dra på sig skador.

                Men förutom det så är de perfekta för ett litet kar, de blir runt 2,5 cm som max och har väldigt fin färg så man ser dem alltid
                Aka Pixel eller Bildpunkt

                Kommentar

                • fnikanor
                  • February 2011
                  • 23

                  #9
                  Oj sju stycken. hmm blir att titta upp mer om dom här då. Stor fördel att dom inte blir så stora. Synd att dom blir lätt rädd. men ska kolla upp om dem.

                  Kommentar

                  • fnikanor
                    • February 2011
                    • 23

                    #10
                    Microrasbora var väldigt fina. Dom verkar också finnas i väldigt många olika färger också. dvärgrasbora tyckte jag dock såg lite läskiga ut

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Mina kolglödstetror har aldrig visat minsta tecken på att vara skygga, kanske beror det på att de känner sig otrygga med så lite simutrymme...?

                      Det är väl på sin höjd någon sorts mikrorasbora som går i ett så litet kar...
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Midde
                        • August 2008
                        • 250

                        #12
                        Ursprungligen postat av fnikanor
                        Microrasbora var väldigt fina. Dom verkar också finnas i väldigt många olika färger också. dvärgrasbora tyckte jag dock såg lite läskiga ut
                        Jag måste rätta mig själv - jag föreslog mikrorasbora men enligt denna länk ska karet vara minst 45 cm långt - även om den är liten behöver den mycket simutrymme. http://www.seriouslyfish.com/profile...species=micros
                        Det är fult att inte ha akvarium

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          #13
                          Rasbora Kubotai är väldigt söta, och behöver bara 25 cm och 20 liter Har inte haft dem själv men har sett dem i en Djuraffär och de är nog mina favoriter bland rasbororna faktiskt.

                          Kommentar

                          • filip t
                            • March 2011
                            • 14

                            #14
                            platy eller triops

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              filip. tipsa inte om fisk om du inte har koll på det. platy ska du INTE ha i 18L kar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...