Fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Duttur
    • February 2010
    • 38

    Fjärilsciklider?

    Hej!
    Har ett 58liters hobby akvarium där det simmar 8 neontetror, 2 små malar (vet inte vilken sort), 2 räkor och fyra endlers några yngel som kommer lämnas vidare så fort de är stora nog. Nu undrar jag vad ni tror om att skaffa 2 fjärilsciklider. Äter de yngel?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nja det gör de nog inte. beror på hur stora ynglena är o hur myclet gömställen det finns. men om itne neonerna har varit på dom än så är det lugnt

    Kommentar

    • Joppan94
      • February 2011
      • 105

      #3
      Vad har du för räkor? skulle inte dom kunna bli mat för fjärilscikliderna?

      Kommentar

      • Duttur
        • February 2010
        • 38

        #4
        Vet inte vad det är för räkor, men de är ganska stora. 2-3 cm och genomskinliga.
        Jag hade hoppats på att de skulle äta yngel, så att de höll efter endlernas yngel, de har en förmåga att bli för många.

        Hade rosentetror förut som var duktiga på det, men bytte ut dem mot neonerna. Det är min dotters akvarium och hon har suktat efter neoner länge, så vi bytte för ca en månad sedan och nu överlever många yngel.

        Kommentar

        • Joppan94
          • February 2011
          • 105

          #5
          Då har du antagligen amano räkor= http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2
          Räkorna lär nog inte äta några yngel.
          Jag tror faktiskt inte att fjärilscikliderna kommer kunna äta upp räkorna men de låter jag någon annan svara på.
          Lite lustigt att inte neontetrorna inte håller rent på yngel

          Kommentar

          • Duttur
            • February 2010
            • 38

            #6
            Joppan94; Ja det där är såna räkor jag har. Kan det vara så att mina neontetror är lite för små ännu?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              fjärilarna komemr inte käka räkorna heller.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Neontetror är faktiskt ganska usla på att käka yngel, ofta är de mer än nöjda med den mat som kommer annars..

                Om jag får säga vad jag tycker i fråga om fjärilarna så ska du nog inte sattsa på ett par, eftersom att när de leker så lär de bli ganska så elaka mot tetrorna..
                Kör på en ensam fjäril och då en hane eftersom den blir större och han kommer nog kunna käka upp ynglen..

                Hoppas du vart nöjd med svaret och ställ gärna fler frågor om du undrar över mer..

                MVH// Patrik Hammarlund
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Duttur
                  • February 2010
                  • 38

                  #9
                  Tack Patrik! Det blir nog en fjäril lite längre fram.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...