Ett akvarium - många frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lindzy
    • February 2004
    • 9

    Ett akvarium - många frågor

    Vi ska starta upp ett akvarium som är 60x30x30.
    För flera år sedan haft akvarium på ca 100 L men blev lite fundersam över hur jag gjorde då så här kommer några frågor:

    1. Läste Nybörjar-guiden på denna sida och läste något om frigolit. Jag har aldig haft det förut och faktiskt aldrig hört talas om det. Bör man verkligen ha det?

    2. När det gäller grus eller sand, vilket är bäst?
    Har vi har tittat runt i butiker fastande vi rätt mycket för svart finkornig sand men när jag läst på internet så blir jag tveksam över detta. Sympunkter?

    3. Dessa neongrus som finns i olika färger (blå, rosa mm), måste man ha något speciellt lysrör för att det ska lysa upp? Någon som har andra synpunkter över detta?

    4. Vad gäller med växter. Vissa kommer i en liten kruka. Ska denna kruka tas bort och det som rötterna sitter fast i?

    5. I mitt 100L akvarium jag hade köpte jag malar/dammsugarfiskar (vad de nu heter) men de bara försvann hela tiden. Antar att de dog men hittade aldrig några rester. Vad för alternativ till sådana fiskar kan man ha?

    I övrigt är det tänkt att införskaffa guppys. Är helt klart ett guppy-fan!

    Tack på förhand!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Hej o välkommen hit!
    väldigt bra drag att läsa nybörjar-tråden! mycket nyttig o viktig info i den.

    ska försöka svara på lite frågor då

    1. beror på om du menar i karet eller under det. har man ett ram-kar. dvs en ram runt karet behövs inget under mot bänken eller stä'llnigen. however är det ett helglas är det bra att ha det då frigoliten tar bort eventuella punktbelastningar. tänk om det ligger 1 litet gruskorn under glaset. då blir det väldigt stort tryck på karet just där o det kan spricka i värsta fall. samtidigt agerar frigoliten till viss del som stötdämpare om man skulle slå emot bänken eller så.

    Men man kan också ha frigolit i karet. då läggs den först innan man lägger i sten o sand. detta om man har gravande fiskar såsom malawi tex. de gräver under stenarna för att göra grottor o då kan stenarna ramla ner o då träffa glaset i botten. aj ont blod( eller blött kanske man ska säga)

    2. svart grus finns det många diskussioner om just nu vilka som är giftiga o inte. har personligen inte haft med svart grus att göra så har inte så mycket info om det.
    Men det finns mycket annat grus! Och man kan komma bra mycket billigare undan om man inte köper på djuraffären. många här (inkl. jag) använder blästersand. Det är som sandlådesand ungefär. väldigt finkornigt. mycket snyggt! det kan man köpa på tex Jula, Biltema eller hornbach. 25 kg brukar ligga på runt 50:- vilket är mycket billigare än djuraffären.

    3. hmm tycker itne dessa hör hemma i akvarium, så jag har inte gett mig in på de. men tror att att vanliga akvarie-lysrör med lite blåare spectra kan ge trevlig effekt. tex Power-glo

    4. japp! ta bort krukan och så mycket du kan av stenullen. klipp sen av väldigt långa rötter. ett par cm räcker att de är.

    5. finns maaassor av olika malar. läs gärna på om dom i zoopets artregister. ancistrus är en tålig och bra algätare tex

    lägger in lite bilder för att akompnjera mina svar.

    först liggunderlag under sanden
    och sen julas blästersand
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Lindzy
      • February 2004
      • 9

      #3
      Tack för svaret!

      Första frågan angående frigolit var en undran om man skulle ha det i karet (vilket jag missade att skriva). Har varken haft det under eller i akvarium när jag hade mitt tidigare. Det förra akvariet stod på en plexiglasskiva för att skydda byrån mot tygnden. Detta akvarie vi kommer skaffa kommer bli med en tillhörande möbel. Är det vanligast att man använder frigolit nu för tiden i karet? De i zoobutikerna ger inte mycket information, tyvärr.

      Smart tips angående den billiga sanden. Men en följdfråga. Måste man sköja denna sand innan man lägger det i akvariet och isf hur gör man det på bästa sätt?

      Man är verkligen nybörjare på nytt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        om du ska ha ha grävande fiskar skulle jag rekomendera något underlag i karet. fast aska du ha större sten i karet hade jag rekomenderat det vilket som. liggunderlag är bättre då frigolit kan släppa från sig små bitar som flyter runt. inte så snyggt. ett liggunderlag kostar inte många kronor.

        sanden behöver man inte skölja men det är bra att göra det. den tendera att damma rejält annars. gäller alla typer av sand.

        gör du lättast så här.

        fyll en spann 2/3 o sen ner med duschslangen o rör runt. kör den den i botten låt stå med slangen i o låt det bara svämma över. sen kan man röra lite då o då. när vattnet är mer eller mindre klart så kan du ta o hälla i sanden i karet.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • liva.sandra
          • January 2011
          • 44

          #5
          Ang att tvätta sanden:

          jag har i helgen startat ett nytt akvarie med blästersand. 10 liter sand sköljdes i duschen (precis som föregående talare visade med bilder) vilket jag INTE rekommenderar. jag som bor i lägenhet har inte så många alternativ, men jag ryser när jag tänker på hur mycket stendamm som numera finns i vårt avloppssystem... sambon blev lagom nöjd

          såhär såg det ut när jag var klar...

          notera att det inte är grus som ligger på duschgolvet, utan fint fint damm som sköljts ur gruset.

          jag vet inte hur det är med grövre sand, men den fina sanden innehåller rätt mycket damm så det bästa är att tvätta den ordentligt till att börja med. annars ångrar man sig bara när man ser hur grumligt det blir i akvariet, till en början iaf.

          vilken bottensand/grus du ska ha avgörs dessutom lite av vilken typ av fiskar du vill ha. vill du ha pansarmalar och liknande med "finger mun" som letar genom bottnen efter matrester ska man ha en fin sand för att de ska kunna böka runt som bäst
          Senast redigerad av liva.sandra; 21 February 2011, 23:44.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Hellre stendamm i avloppet än alla dessa kemikalier vi använder som kan bilda tjocka klibbiga massor genom reaktioner....
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Jina
              • August 2009
              • 182

              #7
              Oj, ser ut som du hällt ut jord!
              Söt nakenfis

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                vad var det för typ av blästersand som dammade så mycket? jag har olika sorters blästersand i mina kar o vist hade dammat en del men inte så illa. i det är ju bara att spola ned.

                jag arbetar som VVS-konsult o projekterar en hel del avlopp i hus så det är inga problem att skölja ner det där. det ska rören klara utan problem.

                personligen har jag säkert spolat ner en halv spann med sand säkerligen vid det här laget.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Hellre stendamm i avloppet än alla dessa kemikalier vi använder som kan bilda tjocka klibbiga massor genom reaktioner....
                  håller med. bara det att man sköljer av stekpannan i vasken är mer eller mindre idiotiskt. fettet sätter sig fast som fasen i rören. ofta en orsak till stop i avloppet. fett.

                  Kommentar

                  • J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

                    #10
                    Jag kör med Julasblästersand i 4 kar just nu , men har haft i flera innan. Har aldrig sköljt sanden innan jag hällt i den i burkarna.
                    Blivit minimalt med damm i nån timme och morgonen efter har vattnet varit kristallklart. Så det där med att skölja blästersanden kan jag inte hålla med om. (iaf inte julas)
                    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                    Blogg+Galleri

                    Kommentar

                    • liva.sandra
                      • January 2011
                      • 44

                      #11
                      Oj, ser ut som du hällt ut jord!
                      Söt nakenfis
                      jodu, det såg alldeles förskräckligt ut! tack för komplimangen, jag ska vidarebefodra det till cosmos

                      vad var det för typ av blästersand som dammade så mycket? jag har olika sorters blästersand i mina kar o vist hade dammat en del men inte så illa. i det är ju bara att spola ned.

                      jag arbetar som VVS-konsult o projekterar en hel del avlopp i hus så det är inga problem att skölja ner det där. det ska rören klara utan problem.
                      jag vet inte vad det är för sand om jag ska vara ärlig. jag köpte den på djuraffären, och den fungerar fint när den väl är i karet. det är bara tröttsamt att vara ytterst noga när man sköljer den.

                      det var skönt att höra att dammet inte borde göra någon skada i avloppet

                      Kommentar

                      • Lindzy
                        • February 2004
                        • 9

                        #12
                        Tackar för alla tips!

                        Vi har ni startat igång akvariet och ska låta det stå i en vecka innan vi köper fisk. Är dock lite fundersam då vi köpte till ett vattenberedningsmedel eller liknande som skulle vara bra att ha i akvariet. (Köpte även bakteriekultur för att få en bra flora i akvariet). Stod att det kunde vara grumligt upp till ca 24 timmar eller om det var riktigt "förorenat" 1-3 dagar. Såg ut som en vit dimma och det ligger fortfarande kvar nu under dag 3 fast betydligt mycket bättre än dag 1. Någon som använt detta medel i sitt akvarie, bör det inte bli kristallklart vatten snart?

                        Sedan har jag en fundering om pump. Denna pump vi köpte hade många tillbehör. För tillfället använder vi ett tillbehör som ser ut som en kort pip på ca 2cm lång och diameter ca 1 cm. Ett annat tillbehör var ca 10 cm lång pip med många hål på som man kunde använda ovanför vattenytan och ett annat tillbehör var en liknande modell av kort pip med med en liten genomskinlig slang kopplat till att ha ovanför vattenytan så man kan reglera luft/syretillförseln. Vilken av alla dessa tillbehör ska man använda? Stod ingea tips på förpackningen vilket som lämpade sig till vad.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          okej. ni behöver verkligen inte låta karet stå en veckan innan fisk. det är en myt. det händer absolut inget med karet under denna tiden. köp ett par fiskar nu. typ 2-3 st som får gå själva i karet i ca 4 veckor för att få igång bakteriekulturen. den kulturen ni hälde i är bra, men den måste ha lite skit att jobba med. därför ska ni ha ett par fiskar i.

                          det kommer bli klart vatten snart.

                          det röret med massa hål i kallas strilrör. det har man om man inet vill att det ska bli alldelesför strömt i karet. ( vattenstrålen fördelas över större yta)och den ska vara under ytan precis som pumpen.

                          den där slangen behöver ni inte använda. vattnet syresätts inte via bubblor ytan av rörlsen på ytan. så se till att utblåset på pumpen ( med eller utan strilrör) är strax under ytan så att ytan krusar sig lite.

                          bubblorna dödar växter oxå så den skulle ni kunna kasta ( gör jag o månmga andra med)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...