HJÄLP! Fiskarna dör efterhand...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kelpielady
    • February 2011
    • 8

    HJÄLP! Fiskarna dör efterhand...

    Hej!

    Min dotter skaffade ett 63-liters nybörjarakvarie i december och vi gjorde allt som det står i böcker och efter råd från den mycket vänliga djuraffären och så småningom tog vi in de nya invånarna; 2 guppys, 2 fjärilsciklider, 2 blåguramis, 2 malar och 2 scalarer och 6 neontetror. Sedan började rena Cluedo-gåtan...
    En efter en dog fiskarna antingen av bett eller av sig själv, vi köpte nya efterhand men de enda som är kvar nu av ursprunget är malarna och neontetrorna. De blå guramisan slogs och de bytades ut till dvärgguramis som dsedan dog, fjärilscikliderna slogs och den starke hanen tog totalt död på 2 andra tills nu för en vecka sedan han dog själv. Efterrsom fenorna på vissa fiskar var bitna satte sig pappa och kollade i två timmar och lyckades hitta att den mest socilae scalaren var en riktig fuling så han fick vi bytat ut av affären och allt blev frid och fröjd, men ändå försätter de att dö efterhand t o m guppisarna och scalarerna. En guppyhona dog när hon skulle yngla....Nu vill inte dottern snart ha akvariet längre för hon vill inte fler fiskar ska dö....
    Vi har inte sett några fiskar med vita prickar , röt eller annat mer än vissa med bettsår. Vi har städat akvariet och nu i helgen rensade vi det helt för att göra en nystart trots vi vet att man inte ska göra sådant men nu är vi snart desperata!
    Vad är felet? Är det vattnet, maten, växterna, fiskarnas kvalitet, filtret , pumpen? Har själv haft akvaarie som liten (för ca 30 år sedan)och jag kommer ihåg att man retade sig nästan på att fiskarna inte dog nångång så man kunde köpa nya....är kvaliten så dålig på fiskar nu för tiden?
    Vi har köpt nästan uteslutande alla fiskar och mat mm i samma affär då de varit väldigt tillmötesgående och hjälpt oss "omplacera" bråkstakarna och gett oss råd så ingen skugga ska falla över dem, men nu börjar jag fundera på om det är nån sjuka deras fiskar har eller att kvaliten på dagens odlade fiskar är sämre?
    Hjälp oss med lite råd och tips vad vi ska kolla på....för jag vill det ska varar lika kul för min dotter som jag hade när jag var liten akvarist. Nu känns det mer som en blandning mellan Big Brother och bårhuset.

    /Marie
  • ibis
    • December 2008
    • 223

    #2
    -.
    Senast redigerad av ibis; 06 December 2023, 18:00.
    54 liter WTF

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Jadu, det här är väl den vanliga "nybörjarhistoreien", men lyssnar på akvariebutikerna. Ett 63 liters akvarie är litet, och där bör endast mindre fiskar bo. Även om de är små då man köper, så blir det stora. Rent storeksmässigt så bör varken guramis eller scalarer kommit på tal Guramis, scalarer, samt fjärlisciklider är ALLr delvis revirhävdande, ffa fjärliscikliderna och scalerarna. Därmed har det säkert blivit revirfight skulle jag tro.
      Ytterligare ett problem är om ni satta in ALLA dessa fiskar på en gång? Man måste ju mjukstarta akvarier så att de får rätt bakterieflora så att avfall mm kan brytas ner och inte bilder "gifter" för fiskarna. Dvs att i ert fall hade det räck att börja med de tex 6 neontetrorna, och ha ENBART dem i en månad eller två.
      Kort och gott, lita inte på akvarieaffärer om vilka fiskar som går ihop och i vilken storlek av akvarie.
      Enligt vad jag har hört så är dvärguramin en rätt svår fisk, det slutar ofta med att de dör. Ett ställe jag pratade med tog inte ens in dem pga den dåliga kvaliten på dem.
      Låt akvariet nu vara som det är ett tag, nu har ni ju "startat om" så nu behöver de goda bakteriena få fortfäste. Hur mkt växter har ni akvariet? Om man ska ha revirhävdande fiskar krävs mkt växter de andra fiskarna kan gömma sig i. Så de kan "komma undan" och inte stressas ihjäl. Ni tycks ha haft lite otur med de fiskar ni fått tips om att ha. Så läs på själva, och satsa på enbart små, fredliga arter. Zebrafiskarna är livliga och trevliga tycker jag! Hade jag i mitt första 74 liters kar. Sen kan gott uttöka neoerna framigen, de trivs då de är fler, liksom de flesta stimfiskarna! Jag skulle tro att malarna i har såsmånigom blir för stora för akvariet, och glöm inte att mata dem med något extra ibland, I mitt första akvarie då jag var ung, svalt nog malen ihjäl, har jag insett i efterhand.

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Låter som en klassisk butik, snälla och tillmötesgående men med 0 koll. Trist att det ska vara så överallt.

        Om karet startades i dec hade det varit lämpligt att ha de fiskar ni nu har kvar och i nuläget fundera på fler fiskar och då absolut inga blå guramis eller scalarer. Fjärilar är de enda av de ni haft som passar till ett så litet kar men dagens fjärilar är inte av den kvalitet att de lever mer än en månad eller två. Var in idag till en butik där en av de få kunniga handlarna jobbar och hon fiskade suckande upp 3 döda fjärilar och konstaterade den dåliga kvalitén.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • kelpielady
          • February 2011
          • 8

          #5
          Vi startade akvariet med grus och växter och efter en vecka la vi ner de fiskar vi nämnde från början. De blå guramisarna fick flytta efter ca 3 veckor och den största scalaren flyttade för ca en månad sedan. Nu har vi 4 guppis(2 hanar och 2 honor) dock inte de som var med från början), 4 malar(hittade en bild på ancitrus och det ser ut som en sån), 6 neontetror och en liten scalare( som vi köpte för ca 2 veckor sedan) kvar. Är det för mycket? Funderar även på om vi ska ha ett bottenfilter? För vi har bara ett filter i pumpen....det var det som var med i paketet....
          Vi tänkte akvariet ska vara som det är nu ett par veckor....och se vad som händer...innan vi köper mer fiskar ....toro du det kan vara vettigt? Vilka sorter kan du rekommendera sedan? Dottern älskar fiskar som "skimrar" som fjärilscikliden... Ska försöka ta en bild på akvariet ikväll och lägga upp.

          /marie

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            scalarer kan ni absolut inte ha i ett sånt litet kar!


            fjärilar kan vara väldigt känsliga.

            hur sköter ni akvariet idag? alltså med vattenbyten etc? har ni tester så ni kan ta fram värden på vattnet? viktigast är nog pH och nitrit. vad har ni för temp i karet?

            Kommentar

            • ibis
              • December 2008
              • 223

              #7
              -.
              Senast redigerad av ibis; 06 December 2023, 18:00.
              54 liter WTF

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Gör er av med scalaren. Guppysarna kommer ju öka med tiden. Ancistrusarna skulle jag inte ha 4 stycken av kanske, då de egenligen blir för stora för akvariet. En lagom liten mal till ett såpass litet akvarie är Otocinclus-malar. Pigga o trevliga men vill vara flera stycken då de är en stimfisk. Vänta med fisk. Uttöka som sagt kanske neonerna till fler. Och guppysar kommer ni förmodligen snart ha fler än ni önskar, om nu gör er av med scalaren som annars säkert gladeligen äter alla yngel. tror inte bottenfiler ska vara nödvändigt, och pumpen ni fick med bör ju duga tycker man, men det beror såklart på hur hög fiskbelastning ni har. Låt nu akvariet vara som det är ett tag, för att inte riskera "mer trubbel".

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Bara som exempel på hur fel råden ni fått är så är det efter en dryg vecka man har som högst halter av giftigt ammoniak. Ett akvarie tar sin tid att mogna, runt en månad. Innan dess ska man ha ytterst få fiskar och helst tåliga och robusta sådana som klarar av de svöngiga vattenvärdena som man har i början.

                  Ancistrus blir 10-15 cm beroende på kön så även där är det i överkant.

                  Scalaren bör åka ut, karet är alldeles för litet och det är en revirhävdande rovfisk som inte tvekar att äta små guppies och neontetror när den blir större. Alla guppyyngel åker in i munnen redan när den är liten och det vill nog inte dottern vara med om.

                  En liten, relativt tålig och skimrande (hannen iaf) ciklid är bågfenscikliden. Skulle kanske kunna vara ett alternativ. Men den är revirhävdande så det går absolut inte ha mer än en hanne (oavsett vad butiken säger) och det gäller att ha gott om växter och gömställen så de kan gömma sig för varandra om det blir tuffa tag. Annars finns det väl någon avelsvariant av platy som skimrar tror jag. 63 liter är dock inte mycket att spela på.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Om malarna är Ancistrus så bör ni göra er av med alla utom möjligtvis en, då de blir c:a 10 cm och bråkar även en del med varandra..
                    Skalaren bör ni också ta bort då skalarer skall ha rätt stora kar som är åtminstone 50 cm höga och 1 m långa föratt trivas någorlunda..

                    Pumpen som ni har lär ni nog inte behöva byta, men ni ska mata lite snålt nu och vänta i minst en månad eller två och se så att inga fiskar dör..

                    Det finns ett jättebra artregister här på zoopet, kolla igenom det och om ni faller för någon fisk så kan ni fråga fall den funkar..

                    Om du undrar över något så är det bara att fråga på..

                    Hoppas du är nöjd med svaret..

                    MVH// Patrik Hammarlund
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Ha ha 4 nästan identiska svar, du får ta det som ett bevis på att butiken är ute och cyklar...
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        visst är det fint att det finns så många akvarister som vill hjälpa till o som tänker likadant. gillar!

                        Kommentar

                        • kelpielady
                          • February 2011
                          • 8

                          #13
                          Ja, man har säkert gjort sina missar med att lita på affären...och glömt mycket sen man själv vara glad amatör-akvarist Tack för ert snabba engagemang! Ska ha familjeråd ikväll och låta dootern läsa igenom sina böcker och göra en inventering på fisksorter till framtiden.

                          Testade vattnet inna "omstarten" med stickor som man har när man kollar urin prov (kanske inte rätt sort men vätska som vätska tänkte jag) och då var vattnet mellan PH 6-7 och ingen nitrit....men bottnen var ganska skitig, speciellt där dottern matar för det mesta var det alldeles svart under översta stenlagret - förmodligen rester från algtabletterna?
                          Om man nu hittar trevliga fiskar - var letar man reda på så fisksorterna går att få tag på? Har ni tips några lämpliga/kunniga akvariebutiker runt Helsingborg/Ängelhom?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            de flesta butiker kan ta hem fisken du vill ha. sällan jag köper direkt från butikens kar utan jag beställer o får de direkt ur påsen.

                            här kan du söka efter lämpliga fiskar. du välja parametrar så att de passar i just ert kar.


                            köp gärna tester med som är anpassade just för akvarium.

                            ett tips.
                            bättre att ni ( föräldrarna) letar upp ett antal fiskar som passar i ert kar o sen får dottern välja bland dom. lättare än att hon kanske väljer en fisk som absolut inte går att ha o sen måste ni säga nej till henne.

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Bekymret är att det bara är 63 liter. De ska inte marknadsföras som nybörjarakvarier som de nu görs för då händer saker som detta. Ju mindre kar man har desto känsligare är man för vattenlvalitetsproblem och man är dessutom ytterst begränsad när det gäller fiskval.

                              Att sätta sig med en bok i det läget och be henne välja är som att skicka in en unge i en godisaffär med en femma att handla för - "Nä den godisen går inte heller". Guppys, tetror, nån liten mal, sen är det i princip fullt. Det är nog bättre att läsa på ordentligt om vilka få fiskar som faktiskt skulle funka och sen be henne välja en av dessa.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...