HJÄLP! Fiskarna dör efterhand...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kelpielady
    • February 2011
    • 8

    #16
    Ja helt rätt....än så länge har jag vetorätt .....ang akvariet i a f.... Denna historia har engagerat hela familjen, mina vänner på facebook och i *irl* och t o m kollegorna på jobb då jag fick ha scalaren på jobbet några tilmmar då han skulle omplaceras på djuraffärens "ungdomsvårdsanstalt"......så det har varit ett intressant samtalämne, så inget ont utan det har nåt gott med sig...

    Nu håller vi tummarna att den ena av de ganska tjocka guppyhonorna snart får yngel, då hon börjar bli ganska "stillsam" .....när vet man att det är dags? Förra honan fick åka ut och in i yngelkassen lite för ofta tyckte jag....

    Tack för länktipsen!

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #17
      Usch, måste uppriktigt säga att jag blir riktigt förbaskad bara genom att skumma igenom tråden! Hade jag varit dig hade jag slutat handla i denna djuraffär som gett er så "vänliga" råd. Scalarer i 63 liter!!! Hoppas ni hittar en bättre handlare och att ni själva läser på om de fiskarter ni skaffar i framtiden. (Vi har själva lärt oss den hårda vägen.)

      Lycka till med dotterns akvarium!
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        skippa yngelkassen! det stressar bara honan. bättre låta ynglena överleva i karet. ha mycket växter som de kan gömma sig i istället

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #19
          Skriv ut tråden och ta med den till butiken tillsammans med scalaren och 3 malar. Att bara bojkotta butiken hjälper ingen, bättre att de på butiken får sig en tankeställare så fler nybörjare inte drabbas. 2 av 3 som börjar med akvariehobbyn slutar inom ett år och i de flesta fall beror det på okunskap och dåliga råd från butikerna. Som sagt bör inte 63 liters akvarier säljas till nybörjare, 150-200 liter är mycket lättare att lyckas med.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • kelpielady
            • February 2011
            • 8

            #20
            Ja man lär sig så länge man lever.... tror personligen jag ska hålla mig till mina kelpies istället.....

            Att det är ett litet akvarie och dessa kan vara svåra att hålla vet jag sedan gammalt men att det var så mycket kludd kommer man inte ihåg....Hoppas dock att vi får en vändning på detta så hon får en trevlig hobby; är ju intresserad av allt som har med vatten att göra - tävlingssimmare, vill börja dyka, älskar serien H20 om sjöjungfrur och nu akvarie där alla fiskar har egna namn som Spagetti, Bolognese, Happy, Nemo 1-6 (neontetrorna)...

            Än en gång tack för ert engagemang - hit kommer vi att vända oss ofta för råd!

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #21
              Hoppas oxå ni får ordning på det. Det är verkligen en jättekul hobby. Mina barn gillar våra fiskar.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • kelpielady
                • February 2011
                • 8

                #22
                Tittade runt lite och kollat på fiskar som max blir 5 cm....
                Kopparbarb, svart neontetra eller regnbågsfisk kan det vara nåt? Barber har jag hört ska vara ganska tuffa men kopparbarber verkar vara snäll men inte direkt stimfisk. Regnbågsfisken (I.vent-nånting....skrev inte upp namnet igår kväll) vi hittade i boken hade slöjfenor och skulle max bli 5 cm....är regnbågsfiskar överlag svåra att hålla och att få tag i? Har inte sett nån i verkliga livet än....
                Sedan är frågan vilka algätare som inte heller blir så stora.
                Och det måste väl vara så att tumreglen 1 cm fisk/liter akvarie gäller algätarna oxå? för det var nåt jag reagerade på i djuraffären när de sa att man inte skulle räkna in dessa i fiskmängden...
                Tacksam för förslag på fiskar....även om vi inte ska ha några nya än på ett bra tag....så kan det vara kul att planera!

                /Marie

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  den tumregeln är välidigt dålig att använda för det beror heeelt på vilket fisk man pratar om. så gå inte på den utan sök upp info om fiskens behov istället.
                  du fick ett bra alternativ på alg-ätare innan. otocinclus.

                  men det är klart man måste räkna in dom med i fiskmängden. verkar mer o mer som att dom inte alls vet vad de pratar om därborta.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #24
                    Pitbull pleco och otocinclus är två bra algätare som passar små akvarium.

                    Håller med, gå inte på fiskens storlek utan se till vilka behov den har. Om du går in i zoopets artregister och väljer avancerad sökning kan du ställa in sökningen på akvariets storlek.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • AquaGold
                      • October 2005
                      • 46

                      #25
                      Jag hade oxå jättestora problem i början med att fiskarna bara dog och dog .. så jäkla tråkigt! Jag började med 4 st sorgmanteltetror som skulle vara väldigt lätta.. nää.. de dog en efter en. Nu hade vi iof ganska dåligt vatten här...det kan man ju skylla på.. ha ha... men det har de åtgärdat nu.. och nu går det jättebra... iallafall med platy... har blivit lite vidskeplig och vet inte om jag ska våga prova ngt annat.. men platy är väldigt fina :-) Har faktiskt aldrig sett några missbildningar på dem heller.. köpte ett stim neontetror som inte blev långlivade iof.. och det var lika bra för de var superläskiga .. många av dem saknade ögon ... aldrig mer..usch..

                      Men en sak som jag oxå tänkt på är parabener och annan skit vi kan ha på våra händer och armar .. i början var jag i med händerna och grejade en massa jämt och städade säkert för ofta oxå.. och tvättade aldrig händerna innan jag stoppade dem i akvariet.. följde säkert med en del bodylotion och parfym och annat i ... kanske räcker den lilla mängden för att fiskarna ska må dåligt? Jag vet inte.. men nu tvättar jag händerna som en kirurg innan jag stoppar dem i akvariet för att vara på säkra sidan. Det kanske kan vara ngt att tänka på? Framförallt framöver om du använder fästinggift på kelpiesarna... på en del står det ju att hunden inte ska bada i sjöar för att det är giftigt för fisk.. men hur lätt är det inte att glömma sig och stoppa handen i akvariet när man gosat med hunden?

                      Kommentar

                      • kelpielady
                        • February 2011
                        • 8

                        #26
                        Hej alla!

                        Vill bara säga att det nu efter ca 1,5 månad är grymt mycket guppyyngel och Anisctrusrarna ha fått en bunke yngel dom oxå.....vi har ännu inte köpt några nya fiskar utan vi får se vad det blir av alla yngel först.....vet ni hur stora yngel ska vara för att kunna säljas? Lär ju få lämna iväg en del av aniscturus..... men nu är de perfekta att hålla rent i yngelakvariet så länge....
                        Så nu blev det i a f yngel istället för att alla dör hela tiden....tror även ena neontretan verkar ska lägga rom när som helt.....hur gör man då? Lyfter över bladet till yngelakvariet när hon lagt äggen?

                        /Marie

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #27
                          Neontetran kan ni nog glömma med en gång Det är en smärre vetenskap att få yngel på dom, surt vatten och mörklagt är bara förnamnet.
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          Arbetssätt...