Hajar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Croonpa
    • February 2011
    • 6

    Hajar

    Tänkte bara kolla vilka haj arter som man får/kan ha i ett akvarium i Sverige som fortfarande "ser ut som hajar". Såg nämligen arten silverhaj här på forumet och tyckte inte den såg riktigt ut som haj, om ni förstår hur jag menar?
    Vill också gärna veta hur stort akvarium man ska ha för dessa arter och om de är svår skötta?
    tack på förhand//Jim
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    paroonhaj finns ju men då behöver du ett akvarium på minst 1500L

    kolla i artbeskrivningarna. sök på haj tex.

    äh gjorde det åt dig.


    välkommen hit förresten

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      1500?

      säg 10 000..

      eller ha en stor grill redo efter 2 år..

      finns många andra rovfiskar du kan ha dock som inte kräver en basäng..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        1500?

        säg 10 000..

        eller ha en stor grill redo efter 2 år..

        finns många andra rovfiskar du kan ha dock som inte kräver en basäng..
        aa okej. gick bara på artbeskrivningen. en du har nog mer rätt där. egentligen bör den inte säljas som akvariefisk tycker jag

        Kommentar

        • Croonpa
          • February 2011
          • 6

          #5
          Okej så kort sagt finns inte många alternativ som "ser ut som" Hajar? utan de flesta är av nån art typ av Haj men har inte de dragen i sitt utseende?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            aa okej. gick bara på artbeskrivningen. en du har nog mer rätt där. egentligen bör den inte säljas som akvariefisk tycker jag
            I artbeskrivningen står det att man kan hålla UNGFISKAR i akvarier som är mininum 300 cm långa och innehåller 1500 liter. Fast i längden behöver de självklart akvarier som är på tiotusentals liter
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              aa okej. gick bara på artbeskrivningen. en du har nog mer rätt där. egentligen bör den inte säljas som akvariefisk tycker jag
              Helt korrekt.. Skottpengar på (inte för att ta ansvarsbefria konsumenten) akvariebutiker som rekommenderar dem till JÄÄÄÄTTEstora 375/540..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Riktiga hajar är saltvattensfisk. De jag sett till försäljning har mest varit tropiska släktingar till rödhajarna. De är småvuxna och brukar tillochmed föröka sig i akvarium. Mera aktiva hajar, som ser mer ut som vithaj, funkar inte i akvarium; tillochmed offentliga akvarier har svårt att hålla dem.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Ursprungligen postat av Croonpa
                  Okej så kort sagt finns inte många alternativ som "ser ut som" Hajar? utan de flesta är av nån art typ av Haj men har inte de dragen i sitt utseende?
                  Vad har du för kar?

                  För att svara kort på din fråga, du frågar efter en hajliknande fisk.. det är som när reptil-folk frågar om en dvärg-krokodil.. Ja, det finns alternativ men dessa kräver fortfarande så mycket av en privatperson att det blir ohållbart..

                  Har du 720 nu och är villig att gå upp till 200x120 i bottenyta kan vi börja prata hajliknande..

                  Det finns säkert någon liten sällskapsfisk som jag inte känner till som är hajlik men det lämnar jag till dem som är kompetenta

                  Jag säger inte detta på ett mästrande eller drygt sätt men ge oss dina förutsättningar (vad är du villig att göra för att kunna ha en hajliknande fisk) så kommer du få all hjälp du vill ha..

                  du kan ju kolla youtube i min signatur så har du lite rovfisk iaf.. kanske något som lockar?
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Croonpa
                    • February 2011
                    • 6

                    #10
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Vad har du för kar?

                    För att svara kort på din fråga, du frågar efter en hajliknande fisk.. det är som när reptil-folk frågar om en dvärg-krokodil.. Ja, det finns alternativ men dessa kräver fortfarande så mycket av en privatperson att det blir ohållbart..

                    Har du 720 nu och är villig att gå upp till 200x120 i bottenyta kan vi börja prata hajliknande..

                    Det finns säkert någon liten sällskapsfisk som jag inte känner till som är hajlik men det lämnar jag till dem som är kompetenta

                    Jag säger inte detta på ett mästrande eller drygt sätt men ge oss dina förutsättningar (vad är du villig att göra för att kunna ha en hajliknande fisk) så kommer du få all hjälp du vill ha..

                    du kan ju kolla youtube i min signatur så har du lite rovfisk iaf.. kanske något som lockar?

                    Jag tar absolut inte ditt svar som nån form av dryghet!
                    Jag har faktiskt ingenting i dagsläget, jag bara scoutar för framtida inköp, men det jag fruktade innan jag ens skrev var just att de skulle vara lite av en omöjlighet för en privatperson att få det att funka!

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Hajar som sagt är saltvattenfirrar. Sedan finns ju malar/tetror/karpar och annat med hajliknande utseende
                      Silverhaj
                      silverhajmal
                      regnbågslabeo
                      eldstjärt
                      Rödfenad cigarrhaj
                      unt so weiter
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        http://www.MonsterFishKeepers.com - The Fastest Growing, Largest, and Most Actively Visited Online Community Dedicated to Rare, Exotic, and Predatory Fish. G...


                        http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=129523http://www.MonsterFishKeepers.com - The Fastest Growing, Largest, and Most Actively Visited O...


                        http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=285476http://www.MonsterFishKeepers.com - The Fastest Growing, Largest, and Most Actively Visited O...




                        ingenting är omöjligt
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Croonpa
                          • February 2011
                          • 6

                          #13
                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          http://www.youtube.com/watch?v=KWHSbu6kLwk

                          http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=129523http://www.MonsterFishKeepers.com - The Fastest Growing, Largest, and Most Actively Visited O...


                          http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=285476http://www.MonsterFishKeepers.com - The Fastest Growing, Largest, and Most Actively Visited O...




                          ingenting är omöjligt
                          Haha jaa nu var det ju inte riktigt sådär jag tänkte mej :P

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            VA!? har man inte tagit in en grävskopa för att bygga sitt kar har man ju fortfarande bara ett sällskapskar?

                            nejdå, självklart är det inte det du menar.. men med rätt entusiasm är det inte omöjligt

                            vilken storlek på kar tänkte du dig?
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Croonpa
                              • February 2011
                              • 6

                              #15
                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              VA!? har man inte tagit in en grävskopa för att bygga sitt kar har man ju fortfarande bara ett sällskapskar?

                              nejdå, självklart är det inte det du menar.. men med rätt entusiasm är det inte omöjligt

                              vilken storlek på kar tänkte du dig?
                              Just nu bor jag i ett studentrum på 19 kvm :P så först måste jag flytta innan de blir aktuellt med nått iöverhuvudtaget. Men efter de så blir de nog ett så stort kar som de behövs för den typ av fisk jag vill ha! som sagt kanske inte grävskopan behövs men i dagsläget är det inte aktuellt tyvärr!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...