Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OriginalAquarium
    • January 2011
    • 27

    Hjälp!

    Hej! Idag har jag rengjort mitt akvarium helt och hållet. sen efter några timmar när jag skulle testa vattnet så stod det på väldigt hög nitrit som är väldigt dåligt?. Jag fattar ingenting. kan man ha något medel som fixar vattnet eller nåt?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nitrivec. men du ska aldrig rengöra akvariumet helt o hållet. har du fiskar i karet ? hur stort är det? vilka fiskar har du? rengjorde du filtret med?

    Kommentar

    • OriginalAquarium
      • January 2011
      • 27

      #3
      men jag rengjorde enligt pappret jag fick från fiskeaffären. Jag har 4 Marmor Guramis. 2 Skäggmunsmalar. 2 Platy. 1 Kulfisk. 5 Kardinaltetror och 1 Mal som jag inte vet namnet på. Ja, jag rengjorde filtret med :/

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        hur stort är karet? vad är det för affär som säger att man aska rengöra karet helt o hållet? det är ju att bjuda in nitrit på en gång.
        tyvärr kan man inte lita på djuraffärer. de säger ofta typ "jodå det går bra" etc för att få sälja sina saker eller pga okunskap.
        har du läst denna tråden?


        väldigt viktig o nyttig info för nya akvarister.

        Kommentar

        • O-Jonsson
          • October 2010
          • 262

          #5
          Du ska nog helst inte rengöra filtret samtidigt som du byter vatten... och du ska inte byta mer än 25-30% vatten i veckan om det inte har hänt något lustigt.

          Kommentar

          • OriginalAquarium
            • January 2011
            • 27

            #6
            100 liter har vi och det var Skärholmen Zoo som sa att man skulle byta ut all vatten.

            Kommentar

            • O-Jonsson
              • October 2010
              • 262

              #7
              då var han nog full

              Kommentar

              • O-Jonsson
                • October 2010
                • 262

                #8
                tar bort alla bra bakterier då som du kämpar med att få i början -> därför du har nitrit nu

                Kommentar

                • OriginalAquarium
                  • January 2011
                  • 27

                  #9
                  ajjdå , tack för svaret. finns det något sätt så man får tillbaka alla bakterier?

                  Kommentar

                  • O-Jonsson
                    • October 2010
                    • 262

                    #10
                    mata väldigt lite typ var tredje dag, och byt vatten varje dag (nu i början), ca 50% och häll i Nitrivec efter flaskans instruktioner tills du märker att nitriten är borta, sen kör du på som vanligt med 25-30% i veckan och håller koll på värdena så ska det nog gå bra

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      låt akvariet vara o jobba. läs den där tråden jag länkade till.

                      edit: hålelr med jonsson

                      Kommentar

                      Arbetssätt...