vill skaffa gröna tigerbarber till mitt akvarium men...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    vill skaffa gröna tigerbarber till mitt akvarium men...

    jag har hört att dom som sina förfäder är fenbitare bara att de ska va lite mildare än tigern..nån som har el haft barber å då mest dessa framavlade lite mildare sorterna..tanken ä ju att lika väl som de festar på fenor kan dom i stort antal hålla siinom gruppen..ju större grupp ju mer självförtroende??
    öppen för alla konversationer..

    tack på förhand
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    Hmm, ska du ha de ihop med långfenade fiskar då? hade vanliga för typ 100 år sen, visade inga tendenser till att vara elaka, trots att de bara var 5 stycken.Sällskapet var då 5 kardinalfiskar och 5 zebrafiskar. Mkt trevliga var det tycker jag!

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Jag tycker tigerbarben har ett sämre rykte än vad den förtjänar, så länge man följer "instruktionerna" De är en utpräglad stimfisk och behöver sina kamrater. Mina rörde aldrig någon av de andra fiskarna i karet, man jag tröttnade ganska snabbt på dem då de bara hade ihjäl varandra!
      De såg ut ett mobboffer som de sedan i princip åt upp levande, bit för bit...

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        jag har också haft dessa för ett tag sedan och jag upplevde de inte som några terorister i karet.
        jag skulle köpt minst 6-7 stycken så uppehåller de varandra så går de inte på de andra fiskarna i karet, sen beror det ju också på hur stort kar du har och om de andra fiskarna har något att gömma sig bland.

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Jag har inte märkt någon skillnad i beteende på den klassiskt randiga eller den gröna. De har samma krav, minst 10st helst fler, öppna simmytor och varierat foder (även grönfoder). Sen bör man tänka på att Tigerbarber är aggresiva till sin natur och trivs bäst med livliga och lite tuffare fiskar. Den klassiska tigerbarben, grön och albino stimmar utmärkt ihop. Jag har 12 vanliga och 6 gröna och har aldrig haft några problem (övriga fiskar i akvariet: Guldbarb, Ancistrus, Pakistanbotia och siamesisk Algätare).
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • pernilla78
            • November 2010
            • 303

            #6
            åh tack för svaren..botian va ja ute efter först men när ja å mannen såg dessa gröna små liv ja då hoppa hjärtat till lite xtra, ett 310 liters med 5 scalarer å resten malar, ancistrus,corydoras å 2 plecco..så som ni hör finns det rum för några flera fiskar..du skriver grönfoder Steff 777-vad inkluderar du i det ..
            corydoras ancistrus äppelsnäckor
            segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
            310 L SA
            10 L nano räkkar med white pearl

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Alltid en risk med att sätta potentiella fenbitare med långfenade sorter som scalare, men det KAN funka. För mig så gav de sig som sagt aldrig på någon annan fisk utanför det egna stimmet. Hade dem med svärdbärare en tid och inte ens de där långa frestande svärden fick sig något tjuvnyp!

              Ett annat tips jag kan ge är att skaffa många på samma gång, gärna hela stimmet på min 10 st på samma gång. Jag har nämligen märkt att om man skaffar fler vartefter så går det bra i början när nykomlingarna är små, men när de uppnår könsmogen ålder blir det måånga slagsmål när rangordningen ska göras om... och de där slagsmålen resulterade i flera tigrar som simmade runt i princip utan fenor...


              (nej jag har inte blivit ett dugg bitter på de här fiskarna! Inte meningen att skrämma dig, måste bara berätta vad jag kommit fram till efter att ha varit trogen tigeranhängare i ett år ungefär)

              Kommentar

              • pernilla78
                • November 2010
                • 303

                #8
                Ursprungligen postat av Miliimli
                Alltid en risk med att sätta potentiella fenbitare med långfenade sorter som scalare, men det KAN funka. För mig så gav de sig som sagt aldrig på någon annan fisk utanför det egna stimmet. Hade dem med svärdbärare en tid och inte ens de där långa frestande svärden fick sig något tjuvnyp!

                Ett annat tips jag kan ge är att skaffa många på samma gång, gärna hela stimmet på min 10 st på samma gång. Jag har nämligen märkt att om man skaffar fler vartefter så går det bra i början när nykomlingarna är små, men när de uppnår könsmogen ålder blir det måånga slagsmål när rangordningen ska göras om... och de där slagsmålen resulterade i flera tigrar som simmade runt i princip utan fenor...


                (nej jag har inte blivit ett dugg bitter på de här fiskarna! Inte meningen att skrämma dig, måste bara berätta vad jag kommit fram till efter att ha varit trogen tigeranhängare i ett år ungefär)
                tack!! verkar som om de blir att försöka å dom hade ett bra erbjudande på 10 st å börjar de kivas ja då får ja väl hämta 10 till
                corydoras ancistrus äppelsnäckor
                segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                310 L SA
                10 L nano räkkar med white pearl

                Kommentar

                • Steff777
                  • August 2010
                  • 295

                  #9
                  Ursprungligen postat av pernilla78
                  åh tack för svaren..botian va ja ute efter först men när ja å mannen såg dessa gröna små liv ja då hoppa hjärtat till lite xtra, ett 310 liters med 5 scalarer å resten malar, ancistrus,corydoras å 2 plecco..så som ni hör finns det rum för några flera fiskar..du skriver grönfoder Steff 777-vad inkluderar du i det ..
                  Mina Tigerbarber älskar skalade gröna ärtor. Om de inte för någon typ av grönfoder finns risken att de ger sig på växterna.
                  //Stefan Lindgren

                  Kommentar

                  • pernilla78
                    • November 2010
                    • 303

                    #10
                    Ursprungligen postat av Steff777
                    Mina Tigerbarber älskar skalade gröna ärtor. Om de inte för någon typ av grönfoder finns risken att de ger sig på växterna.
                    då ä dom välkommna här för här serveras de lite gurka,ibland sallad å såklart ärtor som försvinner foooort...hihi
                    corydoras ancistrus äppelsnäckor
                    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                    310 L SA
                    10 L nano räkkar med white pearl

                    Kommentar

                    • Steff777
                      • August 2010
                      • 295

                      #11
                      Tack, men mina tigrar släpper jag inte ifrån mig
                      //Stefan Lindgren

                      Kommentar

                      • pernilla78
                        • November 2010
                        • 303

                        #12
                        Ursprungligen postat av Steff777
                        Tack, men mina tigrar släpper jag inte ifrån mig
                        näääääe ja menar att dom ja hitta ä såå välkomna hem hit,,hahahahaha
                        corydoras ancistrus äppelsnäckor
                        segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                        310 L SA
                        10 L nano räkkar med white pearl

                        Kommentar

                        Arbetssätt...