vad rekomderar ni för fiskar till ett 60l.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla-p-a
    • January 2011
    • 100

    vad rekomderar ni för fiskar till ett 60l.

    Om jag skulle starta upp ett nytt 60l. akvarium och vill ha så många fiskar som möjligt, så att det blir liv och rörelser. Vad hade ni rekomenderat och hur många av varje?? Tänk på att jag är nybörjare och det kan bli fel i början, så...kanske "tåliga" fiskar ändå.
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    Någon annan kommer garanterat med mer expertråd. Men om du vill ha många fiskar så kika på betydligt mindre fiskar än de guppys/svärdbärare/etc du har nu är mitt tips. T ex endlers guppy, om du har bara hanar, så de är 'pyttesmå' men ändå färgglada. Finns små små rasboror med färg med som också är just små små.

    Och små är alltså små även om du jämför med t ex neontetror.

    Men, någon av de som kan det där bättre får ge mer exakta råd. Men både endlers och moskitorasbora var två av de favoriter jag hittade när jag kikade efter 'färgglad, liten fisk man kan ha i små akvarium'. Igår möblerade jag om mitt lilla, och flyttade neonerna (5 st) och slöjstjärtsguppysarna (2 st) och istället går det 6 endlershonor och 5 endlershanar där. De syns knappt, honorna syns, men hanarna märks knappt. Hanarna blir typ 2½ cm som vuxna, så de är som sagt små även jmf med te x neontetror. Mina nu är knappt en cm, små pluttisar. Men fiiina och färggranna. Hanarna alltså, honorna är större och tvärtråkiga (gråa).

    Om du söker på zoopets artbeskrivningar kan du ju söka på fisk som är 0-5 cm t ex, och kanske få lite tips där.

    Eller så skaffar du ett större akvarium

    Kommentar

    • camilla-p-a
      • January 2011
      • 100

      #3
      Om jag får ordning på det här så kanske jag får lust att köpa ett större, kanske 100-150. Större får jag inte plats med. Men måste känna först att jag klarar av ett akvarie. Vi har ju precis skaffat de här !
      Tusen tack för alla dina bra och trevliga tips ( på alla mina forum ).
      Jag tror att det nog var en endlers guppy som jag hade...och som fick svårt med simmning och dog häromdagen, snyft.
      Måste man ha honor till fisksorterna, om man vill slippa få yngel, som man sen måste göra av med. Det är ju så tråkigt att behöva göra av med fiskar :S!?

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Guppysorterna behöver du inte ha honor till i alla fall. I övrigt vet jag inte. Neontetror är minimal risk du får fler av även om du blandar.

        Jag vill inte heller ha en massa yngel som jag inte blir av med, så har valt att bara ha hanar av vanliga guppyn. Tänkte ha bara endlershanar med, men affären tyckte att de GÄRNA tar emot endlersyngel av mig så då ändrade jag mig och har honor med. Billigare avla fram så många endlershanar jag vill ha i stora sen, än att köpa dem (de är ju inte superbilliga direkt..)

        Men iaf guppysarna kan du ha bara hanar. Många fisksorter är INTE så lätta att få att försöka sig heller, så där är det liten risk för yngel även om du har både honor och hanor. Alla fiskar ynglar inte av sig så hemskt som guppy mfl =)

        Tillägg: Ang skaffa större akvarium, så det sägs att det är lättare sköta ett större akvarium än ett litet, lättare få ordning på vattnet, undvika fiskdöd osv där. Kan ju vara ett argument för att köpa ett större som du funderat på det, även om det inte gick så bra nu med 60 l. Men det SKA ju gå med 60 l med, så bara envisas så ska du nog lyckas tillslut! =)
        Senast redigerad av Alexia; 03 February 2011, 19:21.

        Kommentar

        • camilla-p-a
          • January 2011
          • 100

          #5
          Ok, det låter tryggare, jag har ju fått yngel från förra guppyn och nu håller den andre på att föda...tror jag :/

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            nu är det ju så att det är svårare att sköta o få ordning på ett litet kar än ett större. jag är av den mening att man som ny akvarist inte ska börja med ett kar under 100L

            varför inte satsa på lite endlers som alexia säger o sen kan du ha ett stim av en liten rasbora. typ microrasbora.

            Kommentar

            • camilla-p-a
              • January 2011
              • 100

              #7
              Hur många av varje sort kan jag då ha i mitt 60 l. ?

              Kommentar

              • camilla-p-a
                • January 2011
                • 100

                #8
                Kan mån ha bara hanar även på rasboran ?

                Kommentar

                • camilla-p-a
                  • January 2011
                  • 100

                  #9
                  Kan jag ha bara hanar även av rasboran?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    varför vill du bara ha hannar av rasboran? beror väl på vilken du tar med förstås. de förökar sig inte som guppy o platy etc.

                    Kommentar

                    • camilla-p-a
                      • January 2011
                      • 100

                      #11
                      Det var just att inte få en massa bebisar ! Såå, hur många kan jag ha av varje sort och kan ja behålla mina kära pansarmalar? Det är ju bottenfiskar. Har hört att man kan ha ett gäng, botten, ett gäng mellannivå och ett gäng uppe vid ytan fiskar !?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        ne det får du nog inte så lätt på dom. visst de kanske händer men inte så troligt. guppy, platy etc får man ju yngel hur klätt som helst vare sig man vill ellelr inte. ja du får la söka på rasbora i artbeskrivningen o se vilken som passar

                        Kommentar

                        • camilla-p-a
                          • January 2011
                          • 100

                          #13
                          Tack för all hjälp!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...