Tror jag övermatar fiskarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AochD
    • February 2011
    • 11

    Tror jag övermatar fiskarna

    Min son fick häromdagen ett akvarium av oss när han fyllde sju för 2 dagar sedan.

    Just nu har han 5st guppys, 2 hanar och 3 honor, och 10st neontetror. Mitt internet har legat nere ett bra tag så det är först nu jag kunnat söka ordentligt med info, men har varit runt till alla butiker i närheten och ställt frågor.

    Fiskarna äter upp maten på 2min och de får mat 3ggr per dag (står 2-3ggr på burken). Är det för mycket? De får nutrafin max.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Hur stort är akvariet? Nu när det är så pass nystartat och med så många fiskar så ta det väldigt lugnt med matningen ett bra tag, och om ni inte har så skaffa ett nitrittest också. Kan vara bra att hålla koll på det värdena nu!

    Nu i början så skulle jag absolut inte mata 3 ggr om dagen, kanske en gång var annan eller tredje dag bara! Inte så lätt att svälta ihjäl fiskar De klarar sig t.ex helt bra utan någon mat alls i 2 veckor om man ska på semester! I mitt kar nu så matar jag en gång om dagen, och en dag i veckan ungefär får de ingen mat alls.

    Och så är det då mängden mat ni ger Rådet till nybörjare brukar lyda "ta de minsta du kan tänka dig, och så tar du hälften av det"

    Och ja, välkommen hit också!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av AochD
      Min son fick häromdagen ett akvarium av oss när han fyllde sju för 2 dagar sedan.

      Just nu har han 5st guppys, 2 hanar och 3 honor, och 10st neontetror. Mitt internet har legat nere ett bra tag så det är först nu jag kunnat söka ordentligt med info, men har varit runt till alla butiker i närheten och ställt frågor.

      Fiskarna äter upp maten på 2min och de får mat 3ggr per dag (står 2-3ggr på burken). Är det för mycket? De får nutrafin max.


      hur stort är karet....när startades karet ?




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        hur stort är karet....när startades karet ?




        .
        Läs texten, två dagar sedan!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Miliimli
          Läs texten, två dagar sedan!

          *tar nu på mig glasögonen*
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • AochD
            • February 2011
            • 11

            #6
            Tack för svaren!

            Karet är på 80l.
            Nitrittest måste finnas på djuraffären eller hur? Ska ta en sväng dit idag och köpa ett.

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Japp, finns på djuraffären! (Och köp inga fler fiskar nu på ett tag, vänta ca en månad innan ni fyller på med fler!) Och har du inte läst den här tråden, så gör det! http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                om karet är startat för två dagar sedan så är risken för massdöd inom 1-3 veckor ganska stor.


                1) Om karet inte är på typ 250-350 liter så är det på tok för mycket fisk i början.

                2) Maten är på tok för mycket.


                Åtgärder:

                a) Sluta mata varje dag, dra ner till minimalt med mat var 3.e dag under närmaste 2-3 veckorna
                b) lämna tillbaka 85% av alla fiskar
                c) om b inte kan genomföras, spring omedelbart och köp bakteriekultur i akvarieshoppen,
                köp ett nitrittest, testa 2ggr per dag, pytsa i bakterier enligt anvisning, var beredd på att
                byta 10-30% av vattnet varje dag om nitriten kommer.
                d) läs på här på zoopet
                e) skaffa det viktyigaste en akvarist kan ha..................TÅLAMOD




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • AochD
                  • February 2011
                  • 11

                  #9
                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  Japp, finns på djuraffären! (Och köp inga fler fiskar nu på ett tag, vänta ca en månad innan ni fyller på med fler!) Och har du inte läst den här tråden, så gör det! http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
                  Ska läsa igenom tråden igen och väntar ett tag med nya fiskar.

                  Kommentar

                  • AochD
                    • February 2011
                    • 11

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    om karet är startat för två dagar sedan så är risken för massdöd inom 1-3 veckor ganska stor.


                    1) Om karet inte är på typ 250-350 liter så är det på tok för mycket fisk i början.

                    2) Maten är på tok för mycket.


                    Åtgärder:

                    a) Sluta mata varje dag, dra ner till minimalt med mat var 3.e dag under närmaste 2-3 veckorna
                    b) lämna tillbaka 85% av alla fiskar
                    c) om b inte kan genomföras, spring omedelbart och köp bakteriekultur i akvarieshoppen,
                    köp ett nitrittest, testa 2ggr per dag, pytsa i bakterier enligt anvisning, var beredd på att
                    byta 10-30% av vattnet varje dag om nitriten kommer.
                    d) läs på här på zoopet
                    e) skaffa det viktyigaste en akvarist kan ha..................TÅLAMOD




                    .
                    Bakteriekultur, vad är det då som ska i? Jag har haft i akvariesalt och aquasafe. Till växterna hade jag i Crypto.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av AochD
                      Bakteriekultur, vad är det då som ska i? Jag har haft i akvariesalt och aquasafe. Till växterna hade jag i Crypto.
                      bakterier, goda sådana, är små saker som sitter i grus, filter, och bryter ner skadliga ämnen som
                      fiskar producerar, utan dessa får man nitritförgiftning vilket är lika med döden för fiskarna.
                      det tar flera ´veckor att bygga upp rätt mängd med bakterier, alltså måste man köpa dom
                      vid sidan om när man tjurrusar med uppstarten som du tyvärr gör.

                      klicka på länken så ser du ett av måååånga märken som finns på marknaden.







                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      Arbetssätt...