Fiskar i Fluval Edge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristmansson
    • December 2010
    • 39

    Fiskar i Fluval Edge

    Efter ett mindre lyckat försök med mitt Fluval Edge så gör jag nu en omstart. Vitt grus och rötter som färgar som tusan är ingen attraktiv kombo...

    Så nu startar jag om med lite mer genomtänkt inredning. Givetvis kommer det att knalla omkring några räkor i akvariet, men det hade varit trevligt med några fiskar också. Edge är ju inte det mest fiskvänliga akvariet, så nu undrar jag vad som kan passa där.

    Tidigare hade jag galaxyrasbora men dom uppträdde så skyggt att man nästan aldrig fick se dom, så dom har nu bytt ägare. Har några Corydoras pygmaeus som jag gärna skulle vilja placera där...
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    rasboras. typ galaxy eller micro. pygmegurami kanske?

    Kommentar

    • Kristmansson
      • December 2010
      • 39

      #3
      Galaxy är jag inte så sugen på, det slog inte så väl ut senast. Och micro torde väl vara lika skygga. Men pygmegurami skulle ju kunna vara lite roliga.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vattenytan är ju liten så därför tror jag inte att det blir så bra med Corydoras.
        Varför inte testa med några Endlers - de är snygga och aktiva.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kristmansson
          • December 2010
          • 39

          #5
          Cory'sarna behöver syrerikt vatten, liten vattenyta ger lägre syrehalt, cory'sarna trivs inte. Visst är det så du tänker Kjell?

          Har funderat på Endlers, vad ska man ha för könsfördelning isåfall? Vilka fiskar kör du med, jag har läst ett du också har ett edge.
          Senast redigerad av Kristmansson; 03 February 2011, 11:36.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Kristmansson
            Cory'sarna behöver syrerikt vatten, liten vattenyta ger lägre syrehalt, cory'sarna trivs inte. Visst är det så du tänker Kjell?
            Ungefär så ja

            Har funderat på Endlers, vad ska man ha för könsfördelning isåfall? Vilka fiskar kör du med, jag har läst ett du också har ett edge
            Har rensat ut lite akvarier hemma och gav bort mitt edge-akvarium. När jag hade det igång så gick det red crystal-räkor i det samt Danio erythromicron - de senare var dock rätt skygga så de funkade inte så bra.
            Så därför tror jag att Endler vore bättre och det räcker ju med några stycken eftersom de ynglar av sig rätt rejält (man måste med jämna mellanrum plocka ut några stycken så det inte blir för många)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kristmansson
              • December 2010
              • 39

              #7
              Då får det nog bli några endlers

              Om man rent hypotetiskt skulle vilja köra corys i ett Edge, finns det något bra sätt att öka syresättningen i det?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Kristmansson
                Om man rent hypotetiskt skulle vilja köra corys i ett Edge, finns det något bra sätt att öka syresättningen i det?
                Det finns det säkert - men det finns definitivt inget snyggt sätt och man har ju ett Edge-akvarium för att det är himla snyggt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kristmansson
                  • December 2010
                  • 39

                  #9
                  Helt sant Kjell

                  Man får nog ha ytterligare ett akvarium för att stilla sitt fisk-begär.

                  Kommentar

                  • Robban81
                    • October 2005
                    • 27

                    #10
                    provade själv med endlers guppy men dels ynglar de av sig som tusan och sen simmade de bara mot rutorna och tryckte ner räkorna så de bara gömde sig.
                    Så jag provade med bara räkor och vilken skillnad nu är räkorna framme hela tiden!
                    Själv tror jag inte man ska ha fiskar i ett sånt litet akvarium samt att det är svårare att hålla värdena med fiskar i!
                    Nu kör jag bara räkor,PMDD, co2, ledlampor har bara kört 1,5mån men verkar funka kanon!

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Har inte fluval edge ca 2/3 av "vattenytan" täckt av glas. Corydoras brukar ju ibland simma upp fort till ytan och "andas" och sedan ner till botten igen. Borde inte det bli kollision och cory-huvudvärk som följd?
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      Arbetssätt...