60 l. vilkka fiskar, att sköta m.m. blev så fel i början :'(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla-p-a
    • January 2011
    • 100

    60 l. vilkka fiskar, att sköta m.m. blev så fel i början :'(

    Så ,med många fiskar som dött, och några fiskar som vi fick ge bort ( många slantar i sjön ) , så undrar jag hur jag ska fortsätta.
    1. Ska pumpen gå på fullt ös, eller bara så att vattnet cirkulerar?
    2. Hur många fiskar ska jag ha ( 60 l. akvarie ) ?
    Har nu kvar 1 platy hane o 1 hona, de är trevliga. 1 svärdbärar hane, 1 gravid guppy hona och 6 guppy bebisar ( jaha ) 1 mal och 2 fantastiska, underbara albono pansarmalar. Älskar dessa.
    3. Mycket, öppen yta, eller ok med statyer?
    Mycket växter?
    60 l. !!!
    4. Hur mycket mat ska man ge? 2 ggr/dagen? Grönsaker?
    Har haft det i 2 mån, känner mig matt
    Senast redigerad av camilla-p-a; 02 February 2011, 14:50.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    1. ja fullt ös.
    2 beror på vilka fiskar så klart. titta i zoopets artbeskrivnigar. tycker du har för mycket nu.
    3.skippa statyerna. lägg istället i rötter eller så. personligen tycker jag inte att plast o skepp o dy hör hemma i ett akvarium. växter är alltid bra att ha. för vattenkvalitetens skull tex, molly käkar alger tex så de går o nibblar lite på växterna, yngel kan gömma sig etc.
    4. mata du två gånger om dagen. ta vad du tycker är lite o sen tar du hälften av det ungefär,

    Kommentar

    • camilla-p-a
      • January 2011
      • 100

      #3
      Tycker du att det är många?
      Frågan är kanske också om några av sorterna behöver kompisar, om jag måste i så fall byta ut några eller ska jag lägga till?...eller är det bra som det är.
      Jag skulle nog vilja ha någon mer pansar mal och ev. någon mer platy?!

      Kommentar

      • camilla-p-a
        • January 2011
        • 100

        #4
        Tycker du att det är många?
        Frågan är kanske också om några av sorterna behöver kompisar, om jag måste i så fall byta ut några eller ska jag lägga till?...eller är det bra som det är.
        Jag skulle nog vilja ha någon mer pansar mal och ev. någon mer platy?!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jo det är för många. många av fiskarna du har behöver 60L o nu har du rätt många fiskar i ett litet akvarium. titta hellre på andra fisktyper som är mindre som du kan ha ett sånt litet kar. typ rasboror o kanske räkor?

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Svärdbärare går bäst i grupp och är lite stor för ditt kar så den borde gå väck. Är du hemskt sugen på mer fisk av de du har så kanske 1-2 till pansarmalar skulle gå, de är stimfiskar och trivs bäst i grupp. Dock är karet i minsta laget för att ha många fler.

            Vet inte hur mycket växter du har men i regel gäller ju fler desto bättre. Gärna snabbväxande för att hjälpa dig hålla bra vattenkvalitet, något som är svårare ju mindre kar man har.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • camilla-p-a
              • January 2011
              • 100

              #7
              När mån går och tittar här på sorter, så står det tex att pansarmalar kan man ha i 60-70 l. akvarium?!
              Jag har haft otur m. oseriös zoo handlare. De visste att vi hade 60 l. och började från noll.
              Ändå sålde de till oss, stora, kantiga stenar tillsammans m. pansarmalarna.2 pansarmalar fast de är stim fiskar.4 slöjstjartar, till 60 l.1 guppy, 1 platy, 1 svärdbärare alla banar och en mal, de blir 15 cm, har jag hört , 10 st. kardinaltetror

              Kommentar

              • camilla-p-a
                • January 2011
                • 100

                #8
                När mån går och tittar här på sorter, så står det tex att pansarmalar kan man ha i 60-70 l. akvarium?!
                Jag har haft otur m. oseriös zoo handlare. De visste att vi hade 60 l. och började från noll.
                Ändå sålde de till oss, stora, kantiga stenar tillsammans m. pansarmalarna.2 pansarmalar fast de är stim fiskar.4 slöjstjartar, till 60 l.1 guppy, 1 platy, 1 svärdbärare alla banar och en mal, de blir 15 cm, har jag hört , 10 st. kardinaltetror ( de dog inom någon Tim. ) De visste att jag bara hade hãllt vattnet precis innan vi kom till affären. Jag skulle läst på, m trodde att man kunde lita på dem.
                Det har blivit både hjartesorg o pengar sorg.:'(

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  tyvärr kan man inte alltid lite på djuraffärer. de säger ofta "jodå det går bra" etc för att få sälja sina grejjer.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Precis och sen är det inte säkert att sålt för att sälja utan många gånger kan de helt enkelt för lite om fiskarna. särskilt på generella djuraffärer upplever jag detta ofta, personal som säkert är jätteduktiga på katt och hund som hamnar i fiskförsäljning och då blir det ofta tokigt. Har tappat räkningen på de gånger jag som kund fått hjälpa till med att ge rätt information till andra kunder.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • camilla-p-a
                      • January 2011
                      • 100

                      #11
                      Får väl köpa en bunt växter för vatten kvalitete. Nu dog min mal ocksa, tåt i ögat. Kan jah vänta m. att köpa en ny , tills jag vet hur vattnet är?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        köp du en växt. o tester för pH, och nitrit

                        Kommentar

                        • Lineli
                          • February 2010
                          • 565

                          #13
                          ang växter brukar man säga en liten växt per liten fisk, en stor växt per stor fisk Växter är bra för vattenkvaliten och för fiskarna att gömma sig i. En rot är heller inte fel.
                          Svärdbäraren kan även para sig med platyhonan då de sorterna är nära släkt med varandra men annars trivs Svärdbäraren med flera honor 3/hane.
                          Du bör inte skaffa fler fiskar nu så kanske ska du lämna tillbaka svärdbärarhanen.

                          Kommentar

                          • camilla-p-a
                            • January 2011
                            • 100

                            #14
                            Jag har ingen kontakt med dom piraterna. När jag bad om hjälp för att alla tetrorna dog inom någon timme efter jag fått hem dom, var de bara otrevliga.
                            De har bara sålt på oss en massa. Jag fick lämna gratis 4st slöjisar ( till ett 60 l ! ) till en annan zoo, 200kr som vi precis bet för dom , plus massor m annat fel de gjorde, kostat oss mycket pengar och sorg.

                            Kommentar

                            • camilla-p-a
                              • January 2011
                              • 100

                              #15
                              Jag har ingen kontakt med dom piraterna. När jag bad om hjälp för att alla tetrorna dog inom någon timme efter jag fått hem dom, var de bara otrevliga.
                              De har bara sålt på oss en massa. Jag fick lämna gratis 4st slöjisar ( till ett 60 l ! ) till en annan zoo, 200kr som vi precis bet för dom , plus massor m annat fel de gjorde, kostat oss mycket pengar och sorg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...