Små vita larver på rutan :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Små vita larver på rutan :(

    Hjääälp!Vad är det jag hittade i akvariet från en dag till en annan??Små små vita milimeterstora larver som krallar på rutan och flyter i vattnet??!Vad ska jag göra? Fiskarna verkar må bra,har bott i akvariet i lite mer än en vecka.Fick ju adopterat dom från en vän.Sista växten köptes för en vecka sen..den köptes från ett akvarie utan fiskar.Är dessa små djur något farligt?
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


    Sådana här?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Kan också vara nematoder, som gärna växer till sig om man matar för mycket. De är smaskens för fiskarna.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Kan också vara nematoder, som gärna växer till sig om man matar för mycket. De är smaskens för fiskarna.
        Nematoder kryper inte de simmar i s-formade rörelser eller är i sanden...
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Dom sitter på rutan o rör sig lite i vattnet Tycker dom ser ut att vara mindre i antal nu än när jag tände lampan imorse..kan det vara så att fiskarna smaskat i sig några?eller många rättare sagt..
          Dom har inte svällt huvud som länken visade utan är pyttesmå o jämntjocka...
          Så..då får jag vara lite sparsammare med maten då?Ville ju inte att mina små firrar ska vara hungriga...

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            Ursprungligen postat av Kisekatten
            Dom sitter på rutan o rör sig lite i vattnet Tycker dom ser ut att vara mindre i antal nu än när jag tände lampan imorse..kan det vara så att fiskarna smaskat i sig några?eller många rättare sagt..
            Dom har inte svällt huvud som länken visade utan är pyttesmå o jämntjocka...
            Så..då får jag vara lite sparsammare med maten då?Ville ju inte att mina små firrar ska vara hungriga...
            Yes var det - hur mycket fisk har du? Hur ofta matar du? har du sniglar i karet? har du köpt växter nyligen som kan innehålla vuxna sniglar...
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • Kisekatten
              • January 2011
              • 126

              #7
              Jag har ju alldeles nyligen startat upp så har hittills bara 4 kardinaltetra 1 mal och 2 små beige med svart rand över ryggen,ser ut att vara en form av stimfisk också.Så kommer utöka den stammen när det är dags att köpa fler invånare Vet du vad dom kan heta?Har adopterat dessa av en vän och brukar vara mer påläst när jag har med djur att göra.Läste på för flera år sen då jag var sugen på akvarium,men det har jag ju glömt nu och det blev lite hastigt o lustigt att jag skulle ta över dessa små skyddslingarna.
              Jag har matat 1-2 ggr per dag..tycker inte att jag gett så mycket mat åt gången..men det har jag nog...Det finns inga sniglar vad jag kan se .. ännu... Köpte fler växter för ca en vecka sen..vet inte hur snabbt dom skulle utvecklas isåfall?

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Ursprungligen postat av Kisekatten
                Jag har ju alldeles nyligen startat upp så har hittills bara 4 kardinaltetra 1 mal och 2 små beige med svart rand över ryggen,ser ut att vara en form av stimfisk också.Så kommer utöka den stammen när det är dags att köpa fler invånare Vet du vad dom kan heta?Har adopterat dessa av en vän och brukar vara mer påläst när jag har med djur att göra.Läste på för flera år sen då jag var sugen på akvarium,men det har jag ju glömt nu och det blev lite hastigt o lustigt att jag skulle ta över dessa små skyddslingarna.
                Jag har matat 1-2 ggr per dag..tycker inte att jag gett så mycket mat åt gången..men det har jag nog...Det finns inga sniglar vad jag kan se .. ännu... Köpte fler växter för ca en vecka sen..vet inte hur snabbt dom skulle utvecklas isåfall?
                hmm låter som dina små älsklingar får för mycket mat och ja dessa små maskar kan utvecklas väldigt snabbt... jag skulle dra ner matningen av fisken till varannan dag 1 gång under ett tag. Sedan kan du ju prova med att mörklägga akvariet eller lägga ner en fälla av samma typ som beskrivs i länken som Miliimil bifogade...
                Nej jag vet inte vad det kan vara om du inte bifogar en bildlänk på dina vänner. Dra upp en bild tillexempel http://picasaweb.google.com och högerklicka sedan på fotot och kopiera bildadressen till en länk här...
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • Kisekatten
                  • January 2011
                  • 126

                  #9
                  Ja..jag har nog i all välmening gett för mkt mat..dom är ju inte så många ännu...så..svårt att veta hur stor mängd..
                  Ska se om jag kan klura ut senare hur jag gör med bilden
                  Tack för hjälpen.Var panikslagen imorse o trodde ju att det var parasiter i hela akvariet som skulle ge sig på fiskarna

                  Kommentar

                  • 022helpek
                    • November 2010
                    • 626

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kisekatten
                    Ja..jag har nog i all välmening gett för mkt mat..dom är ju inte så många ännu...så..svårt att veta hur stor mängd..
                    Ska se om jag kan klura ut senare hur jag gör med bilden
                    Tack för hjälpen.Var panikslagen imorse o trodde ju att det var parasiter i hela akvariet som skulle ge sig på fiskarna
                    det är bara att komma igen när du behöver eller om Miliimils länkråd inte fungerar så får vi fortsätta att tänka ut mera - men i själva verket är ju små masken bra för de bryter ju ner proteinrika saker så de blir återanvändningsbara för växterna. Men de får inte vara av fel sort eller för många ... Du kanske har sådana vattenförhållanden att de vackra sniglarna som nämns i artikeln vore något att satsa på..
                    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av 022helpek
                      Nematoder kryper inte de simmar i s-formade rörelser eller är i sanden...
                      Hehe, de här varken kryper eller simmar, de "krallar" ju...
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Hehe, de här varken kryper eller simmar, de "krallar" ju...
                        jag skulle vilja kalla det för dialektala skillnader för att beskriva samma sak
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • Kisekatten
                          • January 2011
                          • 126

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Hehe, de här varken kryper eller simmar, de "krallar" ju...

                          Kommentar

                          • DaskeN
                            • May 2010
                            • 76

                            #14
                            Jag sätter 100kr på att det är Blomfluge larver! därför dem försvinner. Blomflugorna lägger ägg varje dag och Äggen blir larver o kläcks innom 24h. Haft samma problem, och har det i yngelakvariet. Se till o täcka för alla Öppningar till karet i nån vecka så är dem borta sen!
                            540L Tanganyika 250L Malawi.
                            160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
                            30L Yngel 20L Yngel

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Jag tror det är planarier, en sorts nematod, de kan både simma runt i vattnet, och krypa på glaset ovanför vattnet. De frodas och förökar sig som sagt om man matar för mycket.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...