Ny i akvarievärlden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannurai
    • January 2011
    • 13

    Ny i akvarievärlden

    För några månader sedan fick jag ett mindre akvarium (ca 20L utan pump och värmare) då jag hade akvarium som ung tyckte jag det skulle bli kul att ha fiskar igen. Men eftersom jag inte kommer ihåg nånting så gick jag till lokala djurhandlaren för råd. Han sa att kampfisk va det bästa för mig. och jag köpte 3st.
    Förra veckan ville jag ha ett mer gediget så jag köpte ett Aquael 26L med pump och värmare. DÅ jag har platsbrist va detta alternativ bäst för mig.
    Igår köpte jag även 3 svärdbärare. Det känns nu att det är tillräckligt med fisk iaf.
    Det jag inte riktigt vet är hur ofta jag ska mata. Så jag kör nu med en liten nypa varannan dag(flingfoder).
    Men har då lite frågor
    1. Hur mycket vore ypperligt att mata och hur mycket? finns det fler foderalternativ som ni tycker är bättre för fiskarnas välmående?
    2. Hur ofta måste jag byta vatten? hur mycket?
    3. Hur ofta måste jag fullständigt rengöra akvariet?
    4. Vad måste jag göra för att underhålla akvariet på bästa sätt?
    Kommer lite bilder:

    Akvariet:


    Kamphane:


    Kamphona:


    Kamphona2: som förövrigt inte ser ut att må bra?


    Svärdbärare Hona:


    Svärdbärare Hona2:
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    1. Väldigt försiktigt nu i början innan du har fått igång bakteriefloran i karet ordentligt. Sen, inte mer än vad fiskarna äter upp på nån minut.
    2. Ingenting nu under första månaden skulle jag säga, därefter ca. 25-30% i veckan.
    3. Får du till en bra balans i karet så blir svaret ungefär aldrig.
    4. Står mycket intressant i den här länken, har du inte redan läst den, så gör det.

    Lycka till med ditt återupptagna intresse, mycket har hänt i hobbyn på senare år, så det är bara att börja uppdatera sig på hur läget ligger.

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Ursprungligen postat av Dannurai
      För några månader sedan fick jag ett mindre akvarium (ca 20L utan pump och värmare) då jag hade akvarium som ung tyckte jag det skulle bli kul att ha fiskar igen. Men eftersom jag inte kommer ihåg nånting så gick jag till lokala djurhandlaren för råd. Han sa att kampfisk va det bästa för mig. och jag köpte 3st.
      Förra veckan ville jag ha ett mer gediget så jag köpte ett Aquael 26L med pump och värmare. DÅ jag har platsbrist va detta alternativ bäst för mig.
      Igår köpte jag även 3 svärdbärare. Det känns nu att det är tillräckligt med fisk iaf.
      Det jag inte riktigt vet är hur ofta jag ska mata. Så jag kör nu med en liten nypa varannan dag(flingfoder).
      Men har då lite frågor
      1. Hur mycket vore ypperligt att mata och hur mycket? finns det fler foderalternativ som ni tycker är bättre för fiskarnas välmående?
      2. Hur ofta måste jag byta vatten? hur mycket?
      3. Hur ofta måste jag fullständigt rengöra akvariet?
      4. Vad måste jag göra för att underhålla akvariet på bästa sätt?
      Kommer lite bilder:

      Akvariet:


      Kamphane:


      Kamphona:


      Kamphona2: som förövrigt inte ser ut att må bra?


      Svärdbärare Hona:


      Svärdbärare Hona2:
      Ja välkommen - här kan man lära sig allt möjligt mellan himmel o jord...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Välkommen till forumet, kul att du återupplivar ett gammalt intresse. Tyvärr måste jag börja med att vara negativ.
        Svärdbärare i 26 liter är alldeles för litet, de behöver minst 60 liter. Svärdbärare på 10-12 centimeter är inget ovanligt. och då förstår du nog själv att ditt 26 liters är för litet. Dessutom har du då tre kampfiskar redan, och då blir det för mycket fisk överhuvudtaget för den lilla volymen.
        Mitt råd är att lämna tillbaks sbärdbärarna och bara ha kampfiskarna kvar. Tvärtom vad många tror är det svårare att sköta ett litet akvarium och få balans i det. Du riskerar att få mer problem än nöja av ditt akvarium och det vore ju synd.

        Länken du har fått är otroligt bra och där kan du lära dig mycket. Läs och begrunda!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • firren_99
          • September 2009
          • 237

          #5
          Hej!

          Den vit-gröna växten är en sumpväxt och kommer dö i akvariet efter någon månad, kan vara bra att veta eftersom den kan kan göra vattnet dåligt när den ruttnar.
          Nej, kamphonan ser inte ut att må bra, det ser ut som om hon har någon sjukdom... kanske fenröta och nått annat.
          Annars var det snygga svärdbärare, har aldrig sett den färgkombinationen innan.

          Lycka till med akvariet=)
          Senast redigerad av firren_99; 23 March 2011, 16:11.

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Kul att intresset vaknat igen, men håller med det som sas ovan ang svärdbärarna.
            Och angående den vit/gröna växten så är den en växt som heter Dracena, och den kommer som sagt ruttna

            Jag hade en sån i ett kar, och folk sa att det inte skulle gå, så givetvis var jag ju tvungen att låta den vara kvar för att testa=) (ligger i min natur) men jag kan tyvärr säga att dom hade rätt , den ruttnade och sabbade vattnet.

            Dracena är en sumpväxt som klarar att ha rötterna under vatten, men själva bladen måste vara ovan ytan.
            Det bästa du kan göra är att gå tillbaks med den ch säga att du vill ha en annan växt, eller så tar du ur den och planterar den i en kruka, dom blir riktigt fina i fönstret=)

            Annars ser ditt kar fint ut, om du vill ha mer liv i karet så köp några äppelsnäckor, riktigt roliga små gynnare att titta på , och dom snor inte "simmyta" från kampisarna.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • Dannurai
              • January 2011
              • 13

              #7
              Tack för alla svar! Jag har förstått att karet är litet men är på jakt efter ett större.
              Butiken här i stan sa att de plantor jag hadde passa utmärkt även när jag konfrontera med det ni sag.
              Men det blev att inhandla andra växter och en rot och jag tycker det blev mycket bättre.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                se himla fint ut måste jag säga. lite nano-inspirerat

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  se himla fint ut måste jag säga. lite nano-inspirerat
                  Ja, det var också min första tanke när jag såg karet
                  Jag tycker det ser jättefint ut och Svärdbärarna är jättefina, vill ha

                  Kommentar

                  • Dannurai
                    • January 2011
                    • 13

                    #10
                    Skulle någon vara vänlig att förklara begreppet "Nano" för mig, eller vara vänlig att skriva en länk som förklarar?

                    Skulle det vara möjligt att starta en räkvas som kan bli som lite foder för fiskarna i framtiden. Om man får vasen att gå runt dvs?

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Nano betyder liten på latin och har blivit en beteckning på mycket små kar. Det finns idag bättre teknik än vad det fanns för ett par år sedan, så det har blivit enklare att sköta små kar. Många inreder nanokar i en trend som heter aqua-scaping, dvs man får akvariet att likna ett landskap på land. De två begreppen har blivit mer och mer synonym, vilket de egentligen inte är.

                      När du får ett större akvarium till fiskarna kommer ditt 26-liters bli utmärkt till räkor, körsbärsräkor förökar sig lätt, men risken finns att du inte kan använda dem som foder, eftersom du kommer att gilla dem så mycket! Det sitter många akvarister fast i räkträsket....
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        När du får ett större akvarium till fiskarna kommer ditt 26-liters bli utmärkt till räkor, körsbärsräkor förökar sig lätt, men risken finns att du inte kan använda dem som foder, eftersom du kommer att gilla dem så mycket! Det sitter många akvarister fast i räkträsket....
                        Precis! Tänkte lite liknande när jag skaffade mina räkor. Ville ha räkor för att de var så fina och häftiga, men då jag har så litet kar åt dem så blir det ju överbefolkat rätt fort.. Tänkte då att en del av räklingarna skulle få bli fiskgodis.. Nu fick jag ju problem med att gå räklingarna att klara sig, och nu när de väl gör det skulle jag aldrig kunna ge dem som fiskmat! Nej, bättre att sälja överskottet till djuraffären då

                        Väldigt fina svärdbärare du har annars Dannurai! Gillar färgteckningen!

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          nano väldigt små kar. 10-30L ungefär. passar nästan enbart för räkor o de minsta fiskarna.

                          Kommentar

                          • Dannurai
                            • January 2011
                            • 13

                            #14
                            Angående det här med räkvas så har jag 2 st vaser på cirka 8 och 14 liter
                            Jag har dock inte hittat en tråd där det utförligt förklaras vilken typ av sand man ska ha osv. Hur man ska underhålla det. hur många kan man ha i de jag har? Funkar lampan (IKEA) led som visas på bilden?


                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              lite klen lampa tror jag. sand kan du köra vad du vill . underhåll som vanligt fast kanske lite tätare vatenbyten? vad ska du ha för filter?

                              hur många "vadå" ska du ha?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...