Ska skaffa akvarium, hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnalfaBeata
    • January 2011
    • 5

    Ska skaffa akvarium, hjälp?

    Hej hej
    Har kommit hit för jag hoppas ni kan hjälpa mig

    Jag ska få ett akvarium av en kompis. Det är 60 liter. Pump och doppvärmare finns, men tydligen låter pumpen rätt illa. Tips om ny?

    Undrar även vad som kan passa i det? Tänker mig en eyecatcher, typ en kampfiskhane, samt ett stim mindre fiskar. Äter svart neontetra på fenorna? Hur är tetrorna? Hur många kan funka, eller borde jag tänka mig en annan fisk? Hur bör jag inreda?

    Hjälp!
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Nu är jag då ingen expert på det här men tänkte tala om vad jag haft i mitt 60L.

    * Ett stim Endlers Guppy - Lite osäker på mängden faktiskt eftersom de ynglade som attan och jag hela tiden fick gallra ur pga det. Men som mest gick där säkert ca 20 st, vilket var rätt mycket i mina ögon. Rätt mycket växter i hörn och bakvägg och stor simyta framtill.
    * 2 Dvärgkulfiskar + 1 endlers guppy (de åt den inte som det var tänkt). Mer växter än simyta hade jag. Som resultat såg man endast fiskarna i samband med matning då de resterande tid höll till bland växterna.
    * 10+ st "multisar" (Mångbandad snäcklekare). Sten, grus och snäckor. Inga växter alls.
    * Litet stim på 10 Neontetror. Mycket växter, främst baktill med simyta framtill.
    * 1 rödbukad vattensalamander. Inte direkt rolig men den bor där ännu

    Kampfiskar kan jag inget om. Tetror är heller inte en stark sida. men du kommer garanterat få jättebra svar från flera andra med koll på den saken
    Vad gäller filter så har jag blivit löjligt förtjust i påhängsfilter (s.k ryggsäcksfilter) men om de passar till fisk vet jag faktiskt inte, då jag endast hört talas om dessa i räksammanhang. De stör inte bilden inne i karet iaf vilket är en stor fördel.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • AnalfaBeata
      • January 2011
      • 5

      #3
      Puttar lite.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        tycker inte man ska starta med ett så litet kar som första akvarium.- hellre upp mot 100 L. lättare att sköta än ett mindre.
        om du inte läst denna tråden tycker jag du ska göra det. massa nyttig o viktig info för nya akvarister

        Kommentar

        • AnalfaBeata
          • January 2011
          • 5

          #5
          Tack för inget då. Får försöka själv och hoppas allt blir bra.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            vadå tack för inget? jag gav ju dig nyss ett jättebra tips!

            men kör på 60L om du vill det. det fixar du säkert.

            tips på pump.


            tetror o kamp kan funka men risk för fenbitning. skulle nog tittat på olika dvärgciklider.


            se där om du hittar nån som verkar intressant kanske?

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Ta det lite lugnt nu Hannes gav ju dig nybörjartråden, och det är fakitskt det första man bör göra innan man köper sig några fiskar - läsa på!

              Sedan är det ett faktum att större kar är lättare att få balans i än mindre - och därför lättare att börja med som nybörjare.

              Vill du ha en kamphane, så visst. Funkar fint i ett 60 l. Som stimfisk tycker jag inte du ska satsa på tetror utan hellre någon rasbora, så håller vi oss till samma världsdel.

              Vill du hellre ha tetror så kan kanske någon fin dvärgciklid och ett litet gäng pansarmalar vara något?

              Inredning väljer du själv, men oftast blir "naturligt" bäst. Inte så mycket plastgrejjer utan mer riktig sten, riktiga rötter och massor med växter.
              Viktigast när du startar karet är att inte köpa för många fiskar för snabbt, men mer om det står i tråden Hannes länkade till.

              EDIT: Aha, Hannes hann visst före nu igen

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                älskar att vi tänker lika mli

                (o att jag är snabbare :P )

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Jag har väl haft en bra lärare

                  Hannes är alla nybörjares bästa vän

                  Kommentar

                  • AnalfaBeata
                    • January 2011
                    • 5

                    #10
                    Sorry, PMS

                    Läst på en del senaste veckan. Det som känns svårast är just det som inte står svart på vitt, typ vad för pump passar mig och hur funkar fisk A med fisk B...

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      det är sånt man får läsa på om. man brukar säga att minst 3 gånger akvariumets volym i timmen. så då är det bara att titta på pumpar o se vad de har för flöde.

                      svårt att säga vilka fiskar som går ihop. för nån kan fisk A o B funka utmärkt. för en annan är det katastrof. fiskarna är ju individer med faktiskt.

                      hade ju varit jättetråkit om allt stod svart på vitt. iiinget utrymme för kreativitet o ideer.

                      Kommentar

                      • AnalfaBeata
                        • January 2011
                        • 5

                        #12
                        Funderade på svarta tetror för att jag tror en mörk stimfisk och en "poppande" kamphane kan bli snyggt. Tips om "snällare" stimmisar som också inte är färgglada? Är det ok antal fisk, eller blir det för mycket? Totalt sen alltså, menar inte på en gång.

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Hannes gav dig ett pumpförslag i ett av inläggen ovan
                          Sedan gäller det att läsa på om de olika fiskar man är intresserade av och ha lite sunt bondförnuft, ex. fenbitande fiskar är inte bra att blanda med fiskar som har långa fenor, fiskarna ska ha liknande krav på ph, temperatur osv
                          Är du osäker är det bara att fråga!

                          EDIT: Lika bra jag sluat skriva helt och hållet Och jag som alltid trott jag var snabb på att skriva!
                          Senast redigerad av Miliimli; 26 January 2011, 22:53.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Ursprungligen postat av Miliimli
                            Jag har väl haft en bra lärare

                            Hannes är alla nybörjares bästa vän

                            söt du är

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Jag slår ett slag för att köra på riktigt fina kampfiskhonor/-hona istället för hanen då jag personligen helt klar tycker de är roligare samt ofta tåligare.

                              Här kan du följa med- och motgångar i ett projekt liknandes ditt tilltänkta:


                              Edit:
                              Du behöver heller inte reta upp dig på att ingen svarat och konstruktiv kritik med fakta. Jag såg tråden direkt och har funderat på ett svar sedan dess då jag inte hann skriva. Dock så hann folk före! Nanoboken Av Kjell Fohrman lär vara utmärkt för dig, även om jag personligen inte läst den.
                              Senast redigerad av VisualDarkness; 26 January 2011, 23:17.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...