Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindsey80
    • October 2010
    • 56

    Kampfisk

    Jag ställde en fråga förra helgen i under "Övrigt", men den togs bort då den tydligen inte hörde hemma här. För det första kan ju någon svara på under vilken rubrik man då ska ställa specifika fiskfrågor, gällande beteende osv?

    Hursom, provar igen då och hoppas på att inte denna tråd OCKSÅ blir bortplockad. Jag undrar varför kampfiskhanen spänner ut gällarna vid huvudet när den "jagar" kampfiskhonan. Nu har det som sagt gått en vecka sedan jag sist frågade och honan tycks vara "naffsad" på då fenorna ser trasiga ut. Dock ser hon inte lidande ut och har utrymme att gömma sig. Men, ska jag plocka bort honan. Är det normalt beteende som hanen har gentemot honan?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Han visar vem om bestämmer. Honor kan med via sådant beteende. Skaffa 1-2 honor till så sprids aggrisiviteten mellan dem. Om du är orolig så sätt henne i ett annat akvarium annars och håll hanen själv ^_^.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kanske under rätt kategori. dvs labyrintfiskar


      man brukar ha minst 3 honor till en hane för kampfiskar.
      o det är som macke säger. han visar att han är dominant. så gör de flesta fiskar. visar vem som bestämer asså

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        hur stort akvarium?
        du kan klara dig med en hona till, fler honor ökar även risken för att dom ska ge sig på hanen. men som hannes säger, 2-3 honor på en hane är ett bra antal.
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ursprungligen postat av lindsey80
          Jag ställde en fråga förra helgen i under "Övrigt", men den togs bort då den tydligen inte hörde hemma här. För det första kan ju någon svara på under vilken rubrik man då ska ställa specifika fiskfrågor, gällande beteende osv?

          Hursom, provar igen då och hoppas på att inte denna tråd OCKSÅ blir bortplockad. Jag undrar varför kampfiskhanen spänner ut gällarna vid huvudet när den "jagar" kampfiskhonan. Nu har det som sagt gått en vecka sedan jag sist frågade och honan tycks vara "naffsad" på då fenorna ser trasiga ut. Dock ser hon inte lidande ut och har utrymme att gömma sig. Men, ska jag plocka bort honan. Är det normalt beteende som hanen har gentemot honan?
          Betta splendens är en väldigt aggressiv art och ger sig ibland inte förrän fienden är oskadliggjord! Gällocken spärrar den ut för att se större ut för motståndaren!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Icecoffee
            • November 2010
            • 447

            #6
            kom på en sak till, vet att en del trott dom fått honor från butik men det har varit kortfenade hanar, håll koll på "honan" hon kommer få 2 horisontella linjer på kroppen, något hanen ej har
            Cogito, ergo sum
            (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
            (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

            Kommentar

            Arbetssätt...