Ett stort akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Disneyfanatic
    • January 2011
    • 1

    Ett stort akvarium!

    Jag sitter och gör en uppgift om utställningsakvarium. Där man ska välja ut belysning, växter och fiskar, filter osv. Grejen är dock den att jag aldrig haft akvarium och därför inte heller har någon erfarenhet av belysning, filter och allt sådant.

    Så om man ska ha ett akvarium på 720 liter, hur stark belysning bör man ha då? Hade tänkt ha i lite fina växter och så också (måste inte vara superlätta att sköta, gärna något mellanting), så ni får gärna komma med förslag på växter också. Fiskar kan jag dock välja själv, men har ni förslag på stora, fina utställningsfiskar så skulle det också komma till användning

    Och det här med filter är som en djungel för mig. Jag vet inte alls vilka pumpar och filter man ska använda till olika akvarier!

    Och tror inte att jag försöker "fuska" mig till ett bra betyg, vi har faktiskt tillåtelse att ta användning av kunniga människor inom ämnet.
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Ska det vara ett utställningsakvarium så är det först och främst viktigt att tänka på vilken biotop du vill efterlikna.

    Ett utsällningsakvarium med fiskar och växter lite här o var ifrån skulle i mitt tycke bara vara tramsigt och inget man lagt ner tid på för att efterlika det "naturliga".

    Dessutom skiljer det sig gällande vattenförhållande mellan de olika biotoperna och av just denna anledning går inte alla fiskar att ha i samma akvarium.

    Eftersom jag själv är malawi-frälst så skulle jag helt klart kört på malawi i ett så pass stort kar som 720 liter. Dock så finns det inte så mycket växter i malawisjön utan är en mer stenig miljö.

    Finns lite olika biotoper:
    Sydamerika
    Centralamerika
    Asien
    Afrika (uppdelad på malawi, tanganyika, viktora och västafrika)

    Finns säker någon jag glömt så ni som vet kan ju fylla på
    Senast redigerad av tulle89; 25 January 2011, 16:51.
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #3
      Hur stark belysning som är lagom beror på om du tänkt ha växter eller om du ska ha t ex malawi utan växter.
      Jag tycker också du ska ha någon inriktning på akvariet, precis som tulle redan skrivit.

      Kommentar

      Arbetssätt...