pumpen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    pumpen

    Hur vet jag hur mycket blås jag ska ha på pumpen egentligen?Och ska det vara små eller stora bubblor..man kan ju reglera det.Så det inte blir jobbigt för fiskarna.Har släppt i dom första nu och tanken slog mig inte förrän nu..att tänk om det är fel inställt med bubblorna o farten
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    skippa bubblorna! de dödar bara dina växter o är onödigt för syresättningen. så ta bort den slangen.

    du får nog ge lite mer info om vad du har för grejjer.

    hur stort kar har du? vad har det för pump du har? vad har du för fiskar?

    Kommentar

    • Kisekatten
      • January 2011
      • 126

      #3
      Men oj..Inga bubblor? När jag vrider från plus till minus så blir bubblorna större..så då ska jag alltså vrida så det blir minimalt med bubblor?Men det ska väl ändå bli cirkulation i vattnet?Pumpen heter Fluval U1..Karet är 54 l och jag har idag adopterat 4 neontetror 1 mal och två andra fiskar av okänd art .. samma storlek som neontetra men beige med svart rand rakt över hela kroppen..En av neonterrorna är krokiga i ryggen Den ser dock ut att må bra..så hoppas den gör det..Dom andra ser ut att må bra och har just nu börjat simma fram ur sina gömställen.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jamen det är inte bubblorna som ger cirkulationen. det ger ju motorn som pumpar runt vattnet. antar att det sitter en slang på utblåset som du har ovanför vattenytan. den kan du kasta bort.

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Det sitter en liten ventil på ca 2 cm med en del som ska vara ovanför vattenytan o en som ska vara under...Jisses...inte helt lätt det här..Men om inte växterna mår bra av det?Och det inte har betydelse för syret i vattnet..varför finns det en sån ventil att sätta på?Bara nyfiken..o frågar man inget så får man ju inget veta..

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            vissa tycker kanske det är snyggt med bubblor. jag tycker personligen det är skitfult.

            Kommentar

            • Kisekatten
              • January 2011
              • 126

              #7

              Kommentar

              • Tour
                • February 2010
                • 55

                #8
                bubblorna är totalt onödiga och fyller ingen funktion som sagt. farten på pumpen bestämmer du väl själv, så länge det inte är full storm i karet brukar det vara okej. jag kör med ganska hög cirkulation i mina kar dock, det beror lite på vad man har för fisk, din mal gillar hög cirkulation, och neontetrorna klarar också av det, så du kan köra på rätt så bra på den fronten.

                då antar jag att det är en ancistrusmal.

                Kommentar

                Arbetssätt...