Hur mycket törs jag mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Hur mycket törs jag mata?

    Hade akvarium när jag var ung. I backspegeln är det ett rent mirakel att fiskarna överlevde. Jag gjorde exakt alla fel man kan tänka sig, och några till. Den här gången tänkte jag ge fiskarna lite bättre förutsättningar dock Har läst en massa, frågat en del och håller nu på att ger det ett försök. Ett problem är att man kan fråga 5 personer som kan bedömmas som kunniga, och få 5 olika svar..

    Min uppstart blev lite - annorlunda. Jag fick nämligen möjlighet att fuska litegrann.. Men tar det från början.

    Karet är på 45 liter räknat på mått så en rättvis bedömning är väl 40 liter. Detta kommer tämligen omgående att kompletteras med ett stort - jag var visst mer biten än jag trodde även nuförtiden. Karet startades med 'allt nytt', grus, växter, filter osv. Hade i salt + vattenberedning/kultur (nutrafin cycle) enligt anvisning. Växterna stortrivdes från dag ett.

    Dag tre flyttade 5 st neontetror in. Hade då i nutrafin cycle enligt anvisning för fiskisättning. Kan inte redovisa vattenvärdena från den dagen då det mättes i butik, och väl eg bara lär ha handlat om pH och hårdhet misstänker jag - då det ju inte var fisk i. pH vet jag låg på 6,8 - 7.

    Dag fem uppenbarade sig ett guldläge och det är här jag kunde fuska lite. En kunnig kompis skulle tömma och plocka ner sitt väl inkörda kar för flytt. Jag fick då både vatten och filtermedia från det akvariet, dvs superboost vad gäller bakteriekultur. För att inte alla bakterierna skulle dö pga för lite fisk fick tetrorna lite nya kompisar samtidigt, 2 guppyhanar (yngel/unga, vad man nu säger, inte vuxna) och ett ancistrusyngel/ung ancistrus (4 cm). Och innan någon skriker, så som sagt så ett större kar kommer att inhandlas så snart jag hittat ett lämpligt. Dvs jag har INTE tänkt hålla en stackars ancistrus i 40 liter, utan både han och guppysarna kommer få betydligt större hem vad det lider. Men än är de ju så små så det går bra med 40 liters (har jag iaf blivit itutad?).

    Men hur mycket törs jag mata nu? Innan så har jag matat dag 2 med fisk (dvs dag 4 övht), och då fick tetrorna en encentimeters söndersmulad flinga. Dock så beroende på vem man frågar så har det sagts allt från att bara så mycket mat de äter på en minut, på fem minuter, att bara det de hinner äta innan det sjunker till att maten ska ta slut på 5 sekunder osv. Jag blir alldeles yr

    Men endera är mina tetror proppmätta, eller så är något annat konstigt. För 5 sekunder efter iläggning av mat märker de det inte ens. Sen äter de, men föredrar att äta både från ytan, och mat som är en bit nedanför ytan. Fodret sjunker ju dessutom på mindre än en minut. Och ta upp mat som hamnat på botten - eh hurdå?

    Så, hur mkt och hur ofta törs jag mata nu när jag snabbfuskat mig till en färdig och inkörd bakteriekultur? Mina beställda dropptester har inte kommit men borde komma i början på nästa vecka. Igår när vi fuskade med inkört filtermedia och vatten, så var det ingen nitrit och övriga värden var bra - dock minns jag de inte i huvudet.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bara för att du fått vatten och mulm från ett redan inkört kar så bör du inte se karet som "färdigt", däremot har det fått bra hjälp att komma igång. Mata sparsamt den första månaden, en liten liten nypa varannan dag räcker länge.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Tack för svar!

      Nej, det var det jag kände att det nog inte var säkert än. Men då matar jag varannan dag tills vidare, om värdena är bra. (Jag hoppas testet kommer imorgon som sagt).

      Kommentar

      Arbetssätt...