54 liter asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    54 liter asien

    håller på och planerar för mitt miniasien lite.

    Tanken är att köra betta, kuhlii och Erithistes jerdoni.
    Både betta och vingmal gillar ju när det inte är nån direkt fart i pumpen, och vad jag fått förklarat för mig så funkar även kuhlii bra när det inte är något direkt blås.

    Det jag undrar mest över är väl inredning.
    Förhoppningen var att köra med mycket ekkvistar och eklöv, men jag vet inte riktigt hur det här med PH funkar, om kvistar och löv höjer lr sänker. Alla 3 av dessa fiskar vill ju ha det surt.
    All we are, we are.
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    löv och kvistar sänker ph, i synnerhet ek. Så om du vill sänka så är det bra.
    För att yngla på kuhlii har jag läst att dom sprider äggen i flytväxters rötter, så kanske ett par flytväxter av något slag kan vara en idé.

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Slänger in en liten fråga här, hoppas det är ok!
      Någon gång i framtiden tänker jag starta ett 54 l svartvatten (torvbotten, mycket eklöv, alkottar, grenar, rötter och bara flytväxter) med chokladguramis. Skulle kuhliiålar funka i ett sånt kar också? (lågt ph, rätt så hög temperatur, inte så mycket flås på vattnet)

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        ah, underbart! DÅ får det nog bli så! (jag kan inte låta bli, när jag har en ekskog utanför dörren) ;D

        Och vad JAG har hört, så ska det funka bra. Kuhlis ska visst vara jäkligt glasa i eklöv och sådant. Och dom ska (vad jag hört) klara sig mkt bra i lågt ph och relativt stillastående vatten. Temperaturmässigt så har jag frågat runt lite och 27-28 grader ska enligt de uppgifter jag fått vara perfekta för kuhliis!
        (men som sagt, ta detta med en nypa salt, mina källor är blott nördar, som vi) ;D

        btw, är det någon som vet hur tillgängligheten är på vingmalar? Jag har faktiskt ALDRIG sett dom i butik. Men dom har charmat mig stenhårt via youtube O_O
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Pink_Tess
          • September 2010
          • 311

          #5
          Har mina khulis i surt vatten utan ngt direkt flås och de mår till synes utmärkt.. så det ska inte vara några problem.

          Hoppas verkligen du får tag på vingmal, hade gärna velat ha det till mitt asien kar men hittade ingen så fick bli garra rufa istället. Håller tummarna för dig
          // PinkTess
          AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
          Mitt 300L Central Amerika Projekt

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            garra rufa är hypersnygga!
            Men jag gillar tanken på att ha något litet, ovanligt som ser riktigt udda ut! :P
            Tack
            Kanske har fått napp på ett ställe i stockholm
            All we are, we are.

            Kommentar

            • Pink_Tess
              • September 2010
              • 311

              #7
              Det förstår jag verkligen, de är ju stencooola !!!!
              // PinkTess
              AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
              Mitt 300L Central Amerika Projekt

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #8
                nån som vet om DM i jönköping tar hem från glaser?
                vingmalar för 29 spänn känns rätt fantastiskt! ;D
                All we are, we are.

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Haha, "min" gubbe på djuraffären här i stan hade tre stycken i ett av karen sist jag var in Du får komma och hämta till Finland

                  Låter super med ålarna, då får jag fortsätta med mina planer då

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    haha, jafan, är jag så desperat så får jag väl "hälsa på släkten" då. SKit i släkten, gief fisk!

                    Gör så! älskar svartvatten
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Tyvärr får jag väl nog fortsätta med planerna de närmaste åren... Borde vänta tills jag har större hem Och mer permanent...

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Har just kommit hem med fem Erithistes jerdoni, vingmal, från Janne W på Södermalms akvarieaffär. Är faktiskt riktigt kär, de är så otroligt läckra.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...