Inte alldeles nybörjare men nästan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaptenhaddock
    • January 2011
    • 4

    Inte alldeles nybörjare men nästan

    Har fått ett 54-liters.
    D är igång sedan ca en vecka utan fiskar och de ska snart inköpas....så även växter.
    Undrar nu:

    5-6 neontetror
    5-6 kardinaltetror
    2 palettciklider en av varje kön
    1-2 sebrasnäckor/sniglar

    Duger dessa djur i detta akvarium?
  • Mollusken
    • November 2010
    • 57

    #2
    Ursprungligen postat av kaptenhaddock
    Har fått ett 54-liters.
    D är igång sedan ca en vecka utan fiskar och de ska snart inköpas....så även växter.
    Undrar nu:

    5-6 neontetror
    5-6 kardinaltetror
    2 palettciklider en av varje kön
    1-2 sebrasnäckor/sniglar

    Duger dessa djur i detta akvarium?
    Tror det blir lite rörigt att blanda både neon och kardinal, men det skulle säkert fungera i praktiken.

    Det är viktigt att du inte köper alla fiskar med en gång, utan börja med några bara så biobalansen i akvariet kan etablera sig

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      förstår dock inte varför du väntat en vecka med att köpa de första fiskarna? finns ingen som helst anledning att vänta. bara tempen är stabil ( dvs efter nån timme) så är det bara att pyttsa i pilotfiskarna.

      dvs i ditt fall 5-6 neoner som får gå en månad själva.

      håller memed mollusken. varför blanda neon o kardinal? kör på en sort istället.

      Kommentar

      • kaptenhaddock
        • January 2011
        • 4

        #4
        På jobbet grejjar jag med ett 100-liters, där har jag 2 ancistrus varav en albino, en riktig skönhet! Men skulle tro att jag föredrar snäckor i detta lilla....

        Jasså rörigt...jaa kanske d,ska iaf köpa neonisarna först, kan ja ta 5-6 på en gång?

        Är inte såå påläst på växter men de borde personalen på Arkenzoo hjälpa mig med.... Hade för övrigt palettciklider i karet på jobbet och fick tipset att lägga i en lerkruka upp å ner med ett uppborrat bottenhål, det blev MASSOR m yngel! skitkul! D va så ja blev mer intresserad av detta...

        anledningen till att jag väntat är helt enkelt att jag fick grejjerna av en kollega för några dagar sedan,startade det å har helt enkelt inte kommit iväg till affären än!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          aaaha. jadåså:P finns en myt om att man ska vänta en vekcka med att introducera fisken. vilket är ganska dumt. men du hade ju en annan anledning.

          men igen. varför köra på både kardinal o neon?

          Kommentar

          • kaptenhaddock
            • January 2011
            • 4

            #6
            en fix ide bara,de e snygga båda två...men d är ju inte hugget i sten direkt,jag hade ändå tänkt mig att börja med neontetrorna bara, så länge de finns i butiken vill säga.... ska/bör jag tillsätta medel i vattnet?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              de ser ju mer eller mindre likadan ut. haha

              jo nån bakteriekultur kan ju vara bra för att påskynda lite

              vattenberedningsmedel är väl att rekomendera.

              Kommentar

              • kaptenhaddock
                • January 2011
                • 4

                #8
                tack! Skickar upp bilder vid tillfälle, jag är hobbyfotograf åxxå....tihitihi

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  fan va bra. bara att ladda upp på tex imgshack o sen länka. ( man måst vara guldmedlem för att att kunna lägga in bilder i inlägget)

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Är det bara jag eller känns det inte lite väl trångt med paletter i ett 54l kar?
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...