Funkar ihopa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Funkar ihopa?

    Har köpt ett 60 liters akvarium idag och håller på att installera det.Min fråga är...Passar neontetra,guppy och platy och någon mal ihopa?Hur många av varje sort kan vara lagom att ha utan att det blir "överbefiskat"?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag börjar med att svara på din andra fråga först:
    Nu i början ska du inte ha så mycket fiskar, det jag skulle rekommendera dig att börja med av de du räknade upp att du vill ha i akvariumet, skulle vara guppy eller platy och inte mer än 5 individer. Helst bara 3 stycken. Efter någon vecka eller två (beror på hur länge du orkar vänta) så kan du ta en liten grupp på 5 till 6 stycken neontetror eller guppy eller platy (beroende på vilken du ,om du följer mina råd, så kan du ta den andra sorten) och då absolut inte köpa fler än 6 stycken. När du ser att du börjar få alger är det lagom att köpa malen.

    Nu ska jag besvara din andra fråga:
    Ja, du kan ha neontetra, guppy, platy och någon mal ihop i ditt akvarium på 60 liter. Den mal som jag skulle rekommendera är ancistrus.

    Hoppas det inte blev för rörigt för att du ska kunna förstå vad jag sagt.

    Om det är för rörigt så får du gärna fråga om det du inte förstod så ska jag göra mitt bästa för att förklara tydligare.

    MVH// Patrik Hammarlund
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Kisekatten
      • January 2011
      • 126

      #3
      Tack för ditt svar Låter som ett bra råd Jag får ta över 4 neontetror samt en mal (av ännu okänt släkte) och menar du att man ska vänta med mal så kanske det är bra om jag själv köper 3 neontetror som får bo in sig och sen tillsätta omplaceringsfiskarna om ett tag?
      Du kanske också vet vilken pump som kan vara bra?Det ingick en pump i paketet men det var med nåt filter som ska bytas va 4 vecka,jag tänkte att det kanske finns någon som man kan rengöra själv tex utan behov av filterbyte?

      Mvh Marie

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Du kan ta omplaceringsfiskarna redan nu, men eftersom det inte finns några alger i akvariet, så kommer du behöva köpa mat som malen kan äta av. Sådan mat kan du köpa i djuraffären som finns där du bor, fråga bara efter mal-tabletter så kommer personalen att kunna ge dig vad du behöver.
        Du bör inte börja med att köpa neontetror, du kan börja med de som du tar över, annars skulle jag inte rekommendera att man börjar med stim-fiskar som neontetror eftersom de gärna vill vara några stycken. Dock så skulle det funka att börja med de fyra plus malen du i så fall tar över.

        Tyvärr så är inte pumpar min starkaste sida, hemma har jag tre akvaium, det minsta är på 43 liter, den pumpen som jag har där skulle nog funka perfekt. Pumpen som jag i mitt minsta akvarium heter Aqua-Flow 100, annars kan du alltid ta med pumpen till djuraffären och fråga dem där om man antingen kan få ett nytt sorts filter till den pumpen som du har nu (ett filter som man inte behöver byta var 4:e vecka) eller vad de har för pumpar som skulle funka till ett akvarium på 60 liter.

        Om det är något mer du undrar över så är det bara att fråga på.

        MVH// Patrik Hammarlund
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Tack så mycket för hjälpen Jag ska ge mig av till djuraffären imorgon och fråga om en annan pump,förutom att man får byta filter på denna varje månad så tar den upp nästan en tredjedel av akvariet (börjar förstå varför den kom med gratis :-P)

          Det kommer säkert fler frågor med tiden.Vill ju göra sitt bästa med dom små liven..

          Mvh Marie Nilsson

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Jo, det är ju klart att man vill det.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Ursprungligen postat av Kisekatten
              Tack så mycket för hjälpen Jag ska ge mig av till djuraffären imorgon och fråga om en annan pump,förutom att man får byta filter på denna varje månad så tar den upp nästan en tredjedel av akvariet (börjar förstå varför den kom med gratis :-P)

              Det kommer säkert fler frågor med tiden.Vill ju göra sitt bästa med dom små liven..

              Mvh Marie Nilsson
              Byta filter?
              Du ska absolut inte byta filtermaterialet, alltså det som är i filtret som blir geggigt. Där bor alla nyttiga bakterier som bryter ned smuts ovh giftiga ämen och bildar ämnen som växterna och fiskarna mår bra av. Om det blir för mycket gojs där så att pumpen slutar pumpa nog mycket ska du bara rengöra filtermaterialet. Dvs ta ut det och försiktigt krama och med handen dra bort det värsta. Helst ska du göra det i akvarievatten från samma kar den sitter i för om du spolar under kranen kan den annorluna temperaturen samt olika ämnen i kranvattnet döda de nyttiga bakterierna. I regel gäller att ju större pump du har desto bättre för då ryms det fler bakterier. Men det ska samtidigt inte vara vattenstorm i akvariet, men det ordnar man i så fall bäst genom att rikta utblåset direkt mot en ruta eller liknande.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Kisekatten
                • January 2011
                • 126

                #8
                I denna pumpen som ingick finns det två slags filter,varav det som skulle hålla vattnet glasklart(stod det) skulle bytas ut varje månad.Tänkte mig ha en pump där man som du skriver rengör filtret om o om igen,ska därför ge mig ut på jakt idag

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Vad är det för fabrikat på pumpen och vilken beteckning står det på den ? Lättare att svara på en fråga om man vet.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Kisekatten
                    • January 2011
                    • 126

                    #10
                    Jag fick tag i en pump idag som hon rekommenderade i djuraffären "Fluval U1" Får hoppas att den gör vad den ska
                    Hon rådde mig att vänta en hel vecka innan jag börjar stoppa i fiskar så det gäller att ha tålamod ...

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Olika djuraffärer brukar säga lite olika ifråga om hur länge man ska vänta, dock så tycker jag att det är en bra ide att vänta en vecka innan man stoppar ner de första fiskarna.
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • HenkeP
                        • January 2009
                        • 886

                        #12
                        Eller så kör man med bactozym så kan man släppa i första fiskarna redan dagen efter man har startat upp karet..

                        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Ja, men det tycker jag är mest reserverat till firmor som hyr ut kar och som inte har tid att vänta en vecka.

                          För övrigt så litar jag inte riktigt på alla de saker de släpper ut nu för tiden, och så gjorde jag på det gamla hederliga sättet när jag startade mitt första akvarium. Det ända undantaget (om man nu vill se det så) är att jag fick en fisk med till akvariet när vi fick det av några som inte ville ha kvar det, å andra sidan så har jag för mig att vi väntade någon dag innan fisken kom ner i karet.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...