20 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    #16
    Kan fjärilsciklider leka i små kar? Kul
    Hur ofta kan det bli småttingar då o hur många?

    Tack för alla svar o hjälp från er alla
    Anneli

    Kommentar

    • Eidesdotter
      • December 2009
      • 219

      #17
      Ja, mina kunde. Dessvärre var de ett gräsligt illa matchat lekpar, så de blev alltid oense om hur rommen skulle skötas. Slutade med bråk och uppäten rom. Men jag tror att de försökte 2-3 ggr på kort tid innan jag särade på dem.

      Men om de är samspelta och funkar ihop borde det kunna bli småttingar. Men tänk i så fall på att de kan bli rätt hätska mot sina grannar när de vaktar yngel, så de lär få tränga ihop sig i hörnen under tiden. Kanske bäst att inte ha för många grannar alltså.
      Men helt ensamma är inte heller bra.
      Har märkt att fjärilar lätt blir skygga om de inte har småtetror eller liknande hos sig. De litar på tetrornas flyktbeteende som varning för fara. Ser de lugna tetror är allt som det ska. Ser de inga tetror tycks deras instinkt säga dem att tetrorna gömt sig undan rovfisk och då ligger de också lågt.
      Studerade det i mitt 45-liters. Fattade inte varför fjärilarna bara låg och tryckte trots att jag inrett så bra och inga stora bråkiga fiskar fanns i karet. Så läste jag om detta med tetrorna, flyttade över några glödband från ett annat kar och vips var fjärilarna hur modiga som helst. Lite coolt sånt där tycker jag.

      Kommentar

      Arbetssätt...