Vad kostar fiskar? Hutlösa priser tycker jag inte om... känner mig lurad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #16
    Hej,

    Jag har tidigare även funderat över detta i en annan tråd:
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143874
    Dock ingen respons.

    Utifrån prisskillnaderna i Stockholm så tror jag tämligen lite på skillnaderna i hyror, och annat.

    Hörde även i helgen ett par personer diskutera ämnet i en "dyr" affär där de ifrågasatte prisskillnaderna.
    Försvaret var att den "dyra" affären var mer noggran med vilka fiskar och produkter de tog in samt att de hade bättre service kunnigare personal. Det stämmer nog i viss mån men sällan på produktnivå och inte alls på tillmötesgående nivå - det är inte alltid som djuren är de mest välskötta i dessa affärer. Min son som ofta har läst på mycket noga får ofta i de "dyra/seriösa" butikerna ett tillmötesgående som är helt uppåt väggarna - hade jag som vuxen blivit bemött så i dessa affärer så hade jag gått därifrån direkt. Liknande tillmötesgående kan vissa vuxna få om de inte har expertkunskap. Knasigt, för det är väl just då man behöver stöd.
    Jag har till och med sagt åt en i personalen att det var min son som frågade - inte jag - och att det är han som läst på om fisken - inte jag(vilket inte stämde helt och sant - jag brukar läsa på tillsammans med honom).

    Renomme tror annars är en viktig anledning varför vissa tar ut höga priser, samt att förstås om det finns en hög omsättning (stor
    kundkrets).

    Det bästa är nästan alltid att gå med i en akvarieförening och köpa av kompisarna där eller från odlare direkt.

    Fisheye

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #17
      En viktig del för mig är den generella kompetensen. Dvs får jag svar på mina frågor är jag nöjd och då handlar jag gärna på samma butik även om den skulle vara något dyrare än grannbutiken. Solidaritet kanske?!
      Checking out...

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #18
        Ursprungligen postat av Dre
        En viktig del för mig är den generella kompetensen. Dvs får jag svar på mina frågor är jag nöjd och då handlar jag gärna på samma butik även om den skulle vara något dyrare än grannbutiken. Solidaritet kanske?!
        Så resonerar jag nästan alltid i affärer (inte minst i köp där man kan behöva detaljkompetens som fisk eller musikinstrument, typ). För en kille på 10 år är det dock stor skillnad på 15 och 50 kr (för oss vuxna inte ens en lunch skillnad). Vad jag dock skulle vilja ha bekräftat är om "dyra"/ affärer(eller affärer med gott renomme) generellt handlar med "seriösa" odlare / transportörer etc. i högre grad än lågprisaffärerna? Är det så motiverar det mig att betala mellanskillnaden.

        Kvalitetsmässigt (livslängd etc) för fisken kan jag inte se skillnad i butikerna - utifrån mitt/vårt/ icke vetenskapliga sample.

        Sedan köper vi mest via odlare idag - det är oftast bättre, roligare och inte minst man får direkt tillgång till expertisen.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Ursprungligen postat av fisheye
          Sedan köper vi mest via odlare idag - det är oftast bättre, roligare och inte minst man får direkt tillgång till expertisen.
          Som kan vara en bidragande orsak varför affärer måste ha lite högre priser för att klara sig...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Återgå nu till ämnet i tråden.
            Vill ni prata om priser i allmänhet så kan ni ju göra det i tråden som fisheye länkar till ovan.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • pernilla78
              • November 2010
              • 303

              #21
              Ursprungligen postat av ansjo
              Båda två? Då är det ett helt ok pris, L114 som varit ute i affärerna det sista året har leget på 4-5 cm och med ett pris på runt 500:-. L18 däremot känns priset lite i överkant men inget som är chockerande utan du kan sova gott i natt med.
              Jag har en L114 som är ca 22 cm, och i den storleken är de riktigt fräcka.
              åhh den L114 va mej en vacker en..blir en lite sugen allt..
              corydoras ancistrus äppelsnäckor
              segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
              310 L SA
              10 L nano räkkar med white pearl

              Kommentar

              Arbetssätt...