Vad kostar fiskar? Hutlösa priser tycker jag inte om... känner mig lurad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Vad kostar fiskar? Hutlösa priser tycker jag inte om... känner mig lurad

    En ganska knasig rubrik kanske... Men när jag satt och kikade på de fiskar jag köpt och såg vad andra betalat för samma art höll jag på att sätta i halsen. Köpte en L18 för 495kr och en L114 för 790kr. Är detta alltså stort överpris?? Sett priser här på forum som legat kring 200??

    Vad är det genomsnittsliga priset för en praktbotia? Vill inte betala hutlösa överpriser igen.
    //Kristina
    260L, 25L
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Generellt sett så är fiskar väldigt billiga i Sverige - för billiga egentligen.

    Det finns ju inte något exakt pris för någon art. Priserna i affärerna varierar ju efter till vilket pris de har köpt in fisken, vilken storlek de har, hur länge den har hållits i karantän, kvalitén etc
    Men visst varierar också priserna beroende på vilket pålägg affären har så jag tycker alltid att man skall kolla runt lite i olika affärer innan man handlar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Mmm, klart att det varierar med storlek och kvalitet. Men 790 mot 200?? I samma sverige? Bor i norra Sverige och har tillgång till två affärer... inte så många att kolla runt i. Är dock väldigt nöjd med servicen där jag köpte mina dyra fiskar så jag går dit igen, på gott och ont =)
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Runsten
        Mmm, klart att det varierar med storlek och kvalitet. Men 790 mot 200?? I samma sverige? Bor i norra Sverige och har tillgång till två affärer... inte så många att kolla runt i. Är dock väldigt nöjd med servicen där jag köpte mina dyra fiskar så jag går dit igen, på gott och ont =)
        Om det nu var samma fisk som såldes så varierar priserna dels inom landet - Stockholm är ofta lite dyrare (högre hyror och lönekostnader än övriga landet) och ävenså norra Sverige (mycket högre fraktkostnader - speciellt på det levande eftersom säljföretaget måste transportera upp dom med egna lastbilar.
        Sedan sa du att du såg annonserna med de låga priserna på olika forum - då rör det sig säkert om en privatodlare och då är det sannolikt yngel det handlar om och då kan denne självklart sälja mycket billigare eftersom han/hon inte behöver betala moms, löner till anställda, transporter, dyra lokalhyror för affärslägen, skatt etc. etc.
        En grossist säljer ju oftast vuxna exemplar och sedan tillkommer ju dessutom ett mellanled (affären) som måste täcka alla sina kostnader - en odlare säljer ju direkt till konsument utan mellanled.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Som Kjell skriver beror priset på mängder med faktorer, och storleken är en av dessa. Så att avgöra om priset på dina malar är i överkant skulle det vara trevligt att få reda på detta.
          Likaså var i Sverige du bor, för även det har stor betydelse.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Runsten
            • January 2011
            • 95

            #6
            Hmm, jag är ju som sagt helt grön vad gäller akvarium och fiskar... Storleken, anges den från mun till stjärt fast utan fenor?
            //Kristina
            260L, 25L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det är olika på olika fiskar, men ta ett ögonmått mellan nos till stjärt utan fenor.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Runsten
                • January 2011
                • 95

                #8
                En vild gissning skulle vara 8-9cm?
                //Kristina
                260L, 25L

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Båda två? Då är det ett helt ok pris, L114 som varit ute i affärerna det sista året har leget på 4-5 cm och med ett pris på runt 500:-. L18 däremot känns priset lite i överkant men inget som är chockerande utan du kan sova gott i natt med.
                  Jag har en L114 som är ca 22 cm, och i den storleken är de riktigt fräcka.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Runsten
                    • January 2011
                    • 95

                    #10
                    Shit! Va fräckt! Hur gammal är den??

                    Näe, det är L18 som är ca 8cm, L114 är nog bara 4-5cm skulle jag gissa...

                    Ska fara å köpa nga kompisar till min ensamma praktbotia nu... vad skulle du gissa att de kostar?
                    //Kristina
                    260L, 25L

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ok, då är det lite annat men som sagt är det inget överpris.
                      Man kan lätt säga som så att betalar man för en fisk tycker man själv att den är värd det. Jag slantar lätt upp x antal kronor om det är en fisk/räka som jag verkligen vill ha, annars köper jag den inte.
                      Jag skulle tippa på att min mal är runt 10 år, de växer väldigt sakta och den är inte fullvuxen ännu...
                      En Praktbotia ligger på ett ca pris på runt 50:-/st, lite beroende på storleken.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Jag kan bistå med att en praktbotia på ca 5-6 cm oftast kostar runt 70kr här i Umeå, så har du fler referenser.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          En sak man ofta glömmer i sammanhanget är att kvalitén på fiskarna från olika affärer kan skifta rejält.
                          Själv har jag totaltröttnat på billiga men inte alltid levnadsdugliga fiskar.
                          visst jag kan få en neontetra för 4 spänn, men då är den centimeterlång, smal och brukar inte leva särskilt länge. Jag åker hellre till en affär där de kostar tjugo spänn men där jag vet att de kommer att överleva.
                          En bra och seriös affär är dessutom värd att gynna.

                          Dessutom beror det ju på hur långlivad en firre är. 790 kronor för en fisk som blir mer än tio år= 79 kronor per år eller en donkenmeny. Allt är relativt.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Runsten
                            • January 2011
                            • 95

                            #14
                            Du har så rätt Mumin! Är kvaliteten bra så gör det inte så mycket om de koster en liten slant extra. Hittills verkar ju mina firrar må bra. Funderar dock på nåt månljus så man kanske får se L114 någon gång också...
                            //Kristina
                            260L, 25L

                            Kommentar

                            • Runsten
                              • January 2011
                              • 95

                              #15
                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Jag kan bistå med att en praktbotia på ca 5-6 cm oftast kostar runt 70kr här i Umeå, så har du fler referenser.
                              De jag köpte idag gick på 85kr stycket...
                              //Kristina
                              260L, 25L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...