Tips o råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Tips o råd

    God kväll akvarister!

    Jag har fått lust att trots många år med saltvatten pröva på sötvatten..saltvatten har jag sysslat med i 20 år, samt skrivit artiklar i ämnet, och var delansvarig för en webbsida. Just nu har jag inget akvarium, men vill inte minst av ekonomiska skäl starta upp ngt mindre o enklare projekt än ett saltvattensakvarium.
    Egentligen har jag alltid tyckt att det finns fler snygga sötvattensakvarium än salt...dvs misslyckas men med salt blir det något av de fulaste som finns samt mkt svårt att vända. Ett misslyckat sötvattensalvarium känns enklare att vända till ngt bra igen. Dvs det är inte så stort spann mellan det mest lyckade o misslyckade inom sötvatten,samt situationen är enklare att styra..eller?

    Jag är helt novis på sötvatten, så ge mig gärna tips.
    Jag planerar köpa ett juwel... Bra?...storlek runt 160-200 l...sällskapsakvarium....prio 1 är att det skall bli vackert med mkt växter, etc....så kanske inte direkt ett ciklidkar....
    Tips på bra litteratur?

    Mvh
    Jonas
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Trevligt, välkommen hit!
    Lite annorlunda med någon som gör som du, de flesta brukar gå det andra hållet när de haft sötvatten och vill testa något nytt och utmanande!
    Du om någon kan ju grunderna, trots att det är en del tvärtom-tänk med sötvatten, och speciellt om du vill ha fina växter med nitrat osv...

    Juwel gör bra kar till ett vettigt pris, och en av de vanligaste storlekarna är deras Rio 240. Detta går att hitta till bra pris begagnade, om du inte vill köpa nytt. Vad du bör se upp med är deras T8 lysramper som varit lite si och så med kvalitén och hållbarheten de senaste åren. Numera är det T5 som gäller, men där finns tyvärr inte så många tillverkare på rör än så länge, eftersom de har en egen längd på dessa.
    Det sitter ett innerfilter i deras kar original, som är ett av de bättre på marknaden, annars är det ytterfilter som gäller.

    Kolla vad du hittar och fråga på, det finns många vänliga själar som gärna svarar på dina frågor, snart kan det bli du som svarar på våra.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      En grej som är viktig är just filtret. När jag startade upp ett sötkar efter jag började med salt tänkte jag inte alls på att jag behövde ett filter. I saltet har man ju "bara" stenen och cirkulation.

      Personligen gillar jag inte juwel, även om de kan vara fina. Tycker de har rangliga bänkar och filterhörnan tar massa plats - slutar med att man står där med en filékniv och skär bort den. Jag skulle köpt ett akvarium Basic (heter så hos imazo) med svart silikon och sedan köpa till ett ytterfilter, armatur osv. Basic finns från 50-720 liter tror jag. Köp gärna metallhalogen om du ska ha mycket växter du kanske tom har en armatur över?
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Tack både Anders o Dahlberg för era svar
        Då är jag nog lite stärkt i iden att köra på Juwel. Just deras innerbiofilter var något jag fastnade för (men jag skall begrunda det du skriver där också Dahlberg...).
        Ja..precis, i saltvärlden ligger ju hela filterkapaciteten i stenen och en hel del i sanden. I ett sött så förmodar jag att en del nedbrytning sker i sanden där också...??...men jom jag förstår er rätt så räcker inte detta till utan det krävs (alltid..??) ett biofilter upptill....som så att säga får ersätta det jobb som den levande stenen gör i saltkaret...
        Är det bara en estetisk fråga om man skall ha ytter eller innerfilter??...tycker det skulle vara skönt o slippa externa filter då jag liksom tröttnat lite på alla slangar, returer, etc som saltet alltid medför.
        MHI..intressant!....vilket kelvintal bör man ha då?

        Ja...det blir nog ett sådant, RIO...dock kanske storleken mindre...vi får se....
        skall bli otroligt kul...jag kan ju ingenting om detta...det är mkt av sporren...att lära sig ngt nytt

        brukar man köra med bakteriekulturer under uppstarten?
        behövs ngr salttillsatser till vattnet...tex om man har väldigt mjukt vatten?..eller om man har hårt vatten, är det bättre att köra via en osmos då?..o används osmos överhuvudtaget mkt inom sött??

        sådana där vattenberedningspreparat som jag minns fanns när jag var liten, som skulle binda klor o annat farligt...används sådant?...fanns det nåt som hette aquasafe??...ja ni ser...grumligt minne...

        Tack hittills...ser fram emot er hjälp

        Mvh
        JOnas

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Här är en filmsnutt mitt kar. Juwel Rio svart 240 liter... om det kan vara av intresse =) Man ser inte så mycket av bänken, men du ser pumpen på höger sida. Mindre än 240 l tycker jag inte att du ska ha, men det är bara min åsikt.

          http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2838955.
          Senast redigerad av candra; 06 January 2011, 22:28.
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Finns många fördelar med ytterfilter, du kan läsa mer här: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=75
            Jag gillar att man får mer utrymme i karet och filtret är i det närmaste underhållsfritt. Försiktig rengöring 1-3 gånger/år

            Personligen gillar jag lampor som ligger på ca 10000K, men det är bara för att jag inte gillar gula lampor. Kelvintalet är inte det viktigaste, huvudsaken att du får ett ljus du gillar.

            Ang bakteriekultur osv osv är det väldigt olika hur man gör. Jag brukar fylla vatten, klämma i filterklägg från ett inkört filter i några omgångar, släppa i ett litet antal fiskar beroende på akvariestorlek och sedan efter nån vecka och sen köpa mer fisk.

            Du kan använda osmos om du är osäker på vattnet, men vattnet blir ju rätt mjukt så du måste nog buffra det en aning beroende på vilka fiskar du ska ha. jag använder osmos till saltet, men inte till de övriga.

            Mer info finns här http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=70
            Finns hur mycket som helst att läsa i arkivet om du har en kväll över








            Go for it
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Tack ånyo för svaren... tror vi har hyffsat vatten, rätt mjukt. Provar utan osmos. mHi är intressant men jag inleder nog med rör ändå. Vilka typer av lysrör rekommenderar ni isåfall? Kelvintal? Är det som med korallernas zooxan
              theller att det finns en våglängd som är mer effektiv?...antar att klorofyllet i växterna föredrar en viss förgtemperatur så att säga...o sen är det förstås som Dahlberg skriver en estetisk fråga dessutom
              intressant med verkligen riktiga biofilter...
              Bör man ha kol också?
              Fosfatfilter?...vanligt inom sött?
              Hur många kör med koldioxid?...o isåfall...är det ph styrt?

              Tack än en gång för er hjälpsamhet

              Jonas

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ett rör med Kelvintal runt 10000 brukar vara det som de flesta föredrar, och även växterna i karet. Kan du få tag i Philips Aquarelle är det bra, annars ligger Sylvania Aquastar i det härandet med.
                Kol ska du inte ha, det kan vara bra att använda efter tex en medicinering men annars kan det istället stjälpa karet efter en tid. Det är som du skriver en hel del "goda" bakterier i sanden med, så även om du har ett väl inkört kar och rengör filtret ordentligt finns det enhel del gottis kvar i karet.
                Fosfatfilter är inget som jag är bekant med, och då jag haft sötvattenskar ett tag nu så borde man stött på det någon gång isf...
                Koldioxid är inget som du behöver köra med, inte nu i början iaf. Som jag skrev innan är du ingen duvunge när det gäller akvarium, men eftersom tekniken och kemin är lite annorlunda mellan söt och saltvatten är det nog lugnast att det det lite isigt i början. Sedan kan man börja fundera vidare i de banorna, men då är det lite mer ljus än originalet i en Juwelramp som bör fixas, sedan om man kör ett trycksatt system med co2-tub och controller eller om man börjar med mäskmetoden är lite hur stor plånbok samt hur mycket jobb man vill lägga ner.
                När jag körde co2 sist körde jag med pH-controller, och det är verkligen inget jag ångrar...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Här har du en tråd om lysrör till Juwel:


                  Fosfat står står istället och bombar i karet när man göder, fosfatfilter låter kontraproduktivt.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    Tack Anders för initierade svar!

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #11
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Här har du en tråd om lysrör till Juwel:


                      Fosfat står står istället och bombar i karet när man göder, fosfatfilter låter kontraproduktivt.
                      Oki..skall kolla länkarna

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #12
                        Har funderat klart o tagit era råd i beaktande, och idag precis beställt:

                        1) Akvastabil decor, 240 l...just detta pgr av det trevliga djupet på 50 cm samt en snygg möbel och inget innerfilter(vill ha ytterfilter)

                        2)Eheim ytterfilter professional 3 2073 (klarar upp till 350l...lägger mig medvetet i överkant såklart)...

                        Leverans nån gång nästa vecka

                        Bottenlaget: råd o tips gärna! I eheims egna nybörjarguide står det nåt om gravelfertiliser i de lägre skiktet o sen 5-6 cm 2mm sand på det....vad anser ni?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Att du bör tänka ett par gånger extra innan du lägger gödning i sanden. Har du väl lagt dit den så ligger den där, och skulle det inte funka så får man problem.
                          Visst finns det en del som kör gödning i sanden, men om det nu skulle vara så bra borde ju alla ha det i sina akvarium? Jag skulle personligen hoppa över det, och istället använda en vanlig gödning och där är PMDD nog det bästa du kan köpa för pengarna. Att det även är billigt är en annan fördel.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Att du bör tänka ett par gånger extra innan du lägger gödning i sanden. Har du väl lagt dit den så ligger den där, och skulle det inte funka så får man problem.
                            Visst finns det en del som kör gödning i sanden, men om det nu skulle vara så bra borde ju alla ha det i sina akvarium? Jag skulle personligen hoppa över det, och istället använda en vanlig gödning och där är PMDD nog det bästa du kan köpa för pengarna. Att det även är billigt är en annan fördel.
                            vad är pmdd?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              PMDD är en gödning som man köper hem torrt och sedan blandar ut själv med vatten, och blir många gånger billigare än ett köpt känt märke plus att PMDD innehåller allt vad du behöver. Tyvärr är detta inte fallet med alla "köpta" märken...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...