Uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysgrisen
    • January 2010
    • 182

    Uppstart

    Barnen fick ett 60-liters akvarium i julklapp, och det börjar dra ihop sig för att starta upp det.

    Kan jag ha deras filter att gå ett tag i mitt akvarium för att underlätta uppstarten? Hur länge ska den gå i mitt i såna fall?
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Det låter som en bra idé, kör så länge du kan!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Mysgrisen
      • January 2010
      • 182

      #3
      Filtret som följde med är lite torrt märker jag nu. Kommer det att funka eller är det "trasigt"?

      Kommentar

      • Mysgrisen
        • January 2010
        • 182

        #4
        Vilka fiskar rekommenderar ni?

        Barnen vill ha platy, svärdbärare och molly. Blir de för stora?

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Platy fungerar jättebra! Finns ju i flera fina varianter också. Gillar de Guppy eller Endlers Guppy? Körsbärsräkor tycker mina barn är roliga att titta på. Spännande med ägg och räklingar.

          Molly tror jag är lite väl stora, har för mig att det i artbeskrivningarna står minst 70 liter...Svärdbärare tycker jag blir för stora men här i artbeskrivningarna står det 60 liter... (Har själv i 220 literskaret och kan efter det inte tänka mig att dem flytta tillbaka 75-literskaret igen. De är enormt stora och kraftiga.) Men som sagt enligt artbeskrivningarna här funkar det.
          Senast redigerad av Dexter; 06 January 2011, 14:12.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Mysgrisen
            • January 2010
            • 182

            #6
            Endlers guppy verkar intressant! Är de svåra att få tag på?

            Räkor vill de ha, och äppelsnäckor, vill inte sätta in en ancistrus i det lilla, men det kanske finns mindre malar? Vi har CR i mitt kar. Men körsbärsräkorna verkar också lite roliga!

            Vi har försökt med vanliga guppy i mitt kar, men de är så svåra att få att överleva tycker jag.

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Har man otur kan vanliga Guppys vara känsliga och svårskötta, mer eller mindre."sönderodlade". Vi har haft tur med de vi köpt. Det beror nog på vad man får tag i för några helt enkelt. Tror inte Endlers ska vara svåra att få tag i. De finns nog hos de flesta handlare. Här är de till och med någon krona billigare än vanliga Guppys. De är inte lika känsliga som vanliga Guppys heller så de är bra även på det viset.

              Tror inte ni behöver någon mal, snäckorna gör ett kanonjobb som algätare.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • Mysgrisen
                • January 2010
                • 182

                #8
                Pumpen står och går i mitt kar nu. Hoppas att det gottar till sig med många goda bakterier!

                Nej, jag känner väl också att en mal inte behövs, räkorna och snäckorna fixar det nog

                Vore skoj om jag hittade endlers, de ser riktigt fina ut!

                Kommentar

                Arbetssätt...