varför dör mina malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ylva
    • January 2004
    • 14

    varför dör mina malar?

    jag startade upp ett nytt akvarium cirka en vecka innan jul, hade växter, pump, sten och allt som ett akvarie borde ha, köpte mina första fiskar, 5 neontetror, 2 fjärilsciklider och en mal (otocinclus). efter några timmar hade alla fem neontetror dött, nästa morgon var malen död och två dagar senare hade båda mina fjärilsciklider dött. jag lät då akvariet stå med lampa och pump på för att få igång det på riktigt, växterna växte till sig så jag antog att de var igång då, tog fem fiskar från mammas akvarie för att testa om de klarade sig (platty eller molly fiskar), alla fem har överlevt och lever fortfarande, det är små ungar som borde vara rätt känsliga, åkte därför idag och köpte en ny mal efter att ha haft i de andra små i cirka 5 dagar, släppte i malen (otocinclus) precis som man ska men när jag vaknade i morse var han död, men de andra lever, vad kan detta bero på? malen sägs vara en bra nybörjar fisk och ska överleva det mesta, jag är helt förkrossad här hemma och känner mig hemsk, vill ju så gärna ha fiskar, men känns så tråkigt när detta händer!

    hjälp mig!!
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Otossar är verkligen inga bra nybörjarfiskar. De är riktigt känsliga mot dåliga vattenkvalitéer och nitrit.
    Beroende på storlek på kar finns det betydligt lättare malar du kan ha. Men vattnet måste vara i bra balans först. Har du kollat nitrit? Använder du vattenberedningsmedel? Hur stort akvarium har du? Ett nystartad akvarium måste du ta det väldigt försiktigt med i början och inte belasta med en massa fiskar på en gång, utan några i taget, med några veckors mellanrum.
    Senast redigerad av Dexter; 02 January 2011, 15:03.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • Cyruz10
      • February 2010
      • 235

      #3
      Det bästa tipset jag kan ge dig är att du kör på med dom platys/mollys du fick av morsan din i 6 veckor till. Sen kan du börja köpa in lite ny fisk en gång i veckan.

      Ditt kar är helt enkelt inte inkört än och som dexter säger så är otossar inga tåliga fiskar som är lämpliga att ha vid uppstart av nytt kar. Fjärilsciklider är inte heller det. Men skriv hur stort akvarium du har och vad som finns i det (växter, fiskar, inredning) samt vilken utrustning du har till det.

      Kommentar

      • Ylva
        • January 2004
        • 14

        #4
        i affären bad jag om en bra nybörjar mal som tålde mycket och fick då tips om denna och tyckte den var så himla fin, så jag slog till! men då vet jag det till nästa gång, nu har jag väl en åtta platys/molly och då låter jag de vara där i sex veckor till, har ni någon bra tips på en bra förstamal då efter att jag gjort vattentester och allt? tyckte bara det var märkligt att dessa fiskar klarade mitt vatten/akvarium så bra och de andra inte alls gjorde det. har ett 25 liters akvarium, med två stora växter, kan tyvärr inte namnen på de, men ena är en grön som växt till sig rätt bra på bara två veckor, den andra är röd och växer men inte lika fort, sen har jag en stor sten och 4 lite mindre + en kruka som jag tänkte malen kunde gömma sig i.. pratade med de i affären och de tyckte att jag hade bra inredning, sen har jag en lampa som värmer, vanlig akvarielampa, och sen en pump, kan ju inte namn och sådant på det, men haft detta akvarium innan men inte haft fisk på några år, aldrig hänt sånthär innan därför jag blev så chockad.

        jag gillar nämligen fisker med färg, så som neontetra, fjärilsciklider och malen som jag köpte, gillar inte sådana vanliga malar, vill ha lite mer speciella färger eller mönster, har ni några bra tips? tänkte nämligen ge tillbaka mammas fiskar när mitt är igång på riktigt så meningen är inte att jag ska ha kvar de när jag köper nya. hennes fiskar är otroligt tåliga måste jag säga!

        tack för era tips, ni anar inte hur glad jag blir för hjälpen!

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Oj, är ditt kar så litet som 25 liter tycker jag inte du ska ha någon mal i det alls. Det är för litet för de flesta fiskar. Fina snäckor eller räkor fungerar däremot kanon som algätare. Använd dig av artbeskrivningarna här på Zoopet för att få lite koll på vilka fiskar du kan ha i den storleken på kar. (Det finns en del fina rasboror som skulle passa till exempel.) Det är viktigt att du inte överbefolkar det då små kar är mer svårskötta. Visste de i affären hur litet kar du har när de sålde cikliderna till dig?

          Lycka till!
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Ylva
            • January 2004
            • 14

            #6
            Ja, de i butiken visste hur litet det var och jag berättade allt och kände mig som en typisk nybörjare med en massa frågor om allt hit och dit! men jag låter akvariumet stå nu några veckor med mammas platy/molly i och låter växterna växa till sig, sen om några veckor får jag försöka mig på någon räka, tycker de verkar roliga och som bra algätare, så nu håller jag tummarna på att akvariet ska bli bra! tack för all hjälp!

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Tänk på att minst byta lite vatten varje vecka, åtminstone 10 liter.
              Eller fakum är att med ett såpass litet kar bör du försöka byta oftare..säg 5-10L två gånger i veckan, då borde uppstarten gå smärtfritt.
              Och gör inte rent filtret för noga heller, var rädd om bakterierna och krama bara ur det värsta nån gång ibland.
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              Arbetssätt...