Mitt första akvarium - Något mera jag bör tänka på.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zo0fisker
    • January 2011
    • 2

    Mitt första akvarium - Något mera jag bör tänka på.?

    Hejsan alla användare på Zoopet, ny här på sidan/forumet.
    Har fått upp intresset för fiskar och allt vad som med följer den hobbyn.
    Länge haft funderingar på att starta upp något litet, till att börja med...så jag gjorde slag i saken och köpte följande saker:

    *MP/EHEIM AquaStar 60 - Akvariepaket 54 liter
    (Akvarium, 60x30x30 - 54L)
    (Ramp med foderlucka - inkl. lysrör 1x15w)
    (Eheim innerfilter 2008 - 150 l/t)
    (Jäger Doppvärmare 50w)
    (JBL - Fixol + Bakgrund)
    (Vattenberedare, sera.)
    (Sera - Bio nitrivec)

    Köpte även dessa 4 växter att ha i:
    Echinodorus Cordifolius
    Ludwigia Palustris 2x
    Limnophila Heterophylla

    Har gjort följande saker:
    Tvättat sanden/gruset, flera gånger, lite åt taget.
    Fyllt med vatten och låtet stå i 2 dagar, temp är ställd på 26 och vattnet är helt klart, förutom ett par fåtal bubblor vid innerfilter.
    Helt i dom ovan nämda sakern ifrån sera.

    Nåt mera jag ska kolla upp och göra innan jag släpper ner fiskarna, kardinaltetra har jag valt, hade tänkt lägga i 4-5 åt gången, hur många kan man ha i mitt 54L.?
    Ska jag blanda med någon annan fisk eller bara köra på dessa ett tag.? (i så fall ge gärna förslag.)

    Ursäkta redan nu för all text, hoppas ni har tid att hjälpa!

    Mvh Nybörjaren
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Hej och välkommen hit!

    Om du inte har läst den här tråden, så gör det
    Finns massor av bra info.

    Annars låter det väl ganska bra. Ha bara tålamod nu i början, och skaffa inte för många fiskar då ditt kar inte är så stort. Läs också på i zoopets artregister om du tänker skaffa andra fiskar sen så att du vet lite om hur stort kar de kräver!

    Tycker nog du kan införskaffa några fiskar nu så att bakteriekulturen får börja komma igång. Men jag tycker du bara ska skaffa en 3-4 till att börja med, och sedan vänta en månad innan du fyller på med mer fisk.
    Skaffar man för mycket fisk för snabbt så finns risken att du får nitritförgiftning, och de kan fiskarna dö av.

    Växter kan du däremot köpa många av Ju fler växter desto bättre!

    Lycka till med karet nu!

    Kommentar

    • zo0fisker
      • January 2011
      • 2

      #3
      Miliimli - oh right, man tackar så mycket för ditt givande svar.
      Körde lite med ödlor och sådant skoj innan, och där fanns lite regler för hur långt rampen + belysningen fick varifrån djuret, är det liknande här på fiskarna.?

      Sen hur ofta byter man vattnet till dom små liven.?
      Tror det är allt för denna gången, ännu ett tack Miliimli.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Belysningen: Ingen fara. Fyll bara på med vatten så inte vattenlinjen syns när rampen är på plats. Självklart kan du ha lägre vattennivå också, men det är snyggare om inte vattenlinjen syns

        Vattenbyte: Byt inget vatten nu på de första veckorna, ifall du inte får nitrit! Finns enkla tester att köpa i djuraffären att mäta nitrit- och ph-värden med. Dessa två tester tycker jag du kan skaffa. Köp dropptester, inte stickor då de inte stämmer så bra.
        Annars, när karet börjat komma igång så kan du börja byta 25-30% en gång per vecka ungefär, men vänta 3-4 veckor innan du gör det första vattenbytet (ifall du inte råkar ut för nitrit då)

        Lycka till med karet och fråga bara på om det är något annat!

        Och ja! När du köpt dina första fiskar så mata väldigt sparsamt den första tiden! Man brukar säga att man ska ta den minsta mängd mat du kan tänka dig, och sedan ta hälften av det Och mata högst en gång om dagen! Det är enklare att mata ihjäl sina fiskar än att svälta ihjäl dem!

        Kommentar

        Arbetssätt...