Kan detta funka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragonstar
    • December 2010
    • 11

    Kan detta funka?

    Behöver lite hjälp.

    Jag är ny här och detta är mitt första inlägg så ha liet tålamod om det blir galet

    Jag har en del kar som står tomma nu och ska fyllas upp om ca en månad då jag flyttar till större lägenhet.

    på ställningen har jag
    100*40*40
    45*40*25
    och två som är ungefär 22*40*25




    samt ett på 60*30*30


    Jag har kommit så lågt at jag funderar på dessa fikar (då inte alla i samma kar)

    160 L Guppy, Kardinaltetror (mer?) Äpplen, Räkor, Dvärgpansarma, Kuliål

    54L kulfiskar, dvärgklogroda (eller vit groda om det funkar), Någon mal

    40L snäcklekare av någon sort (vilken?)

    20L Snäckuppfödning till Kulfiskarna (vad för snäckor?)

    20 L Räkor (har nu Röda Körsbär samt Black bees) (Elefantsnäcka?)



    Så hur många jag ska ha och hur dom ska bo är inte jag jättebra på. men vad tro ni?
    Skirver detta här i stället för det känns mer rätt =)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    160 liters skulle jag personliegn hoppa över räkorna, iofs lite beroende på vilken sorts räkor du vill ha.
    54 liter, kulfiskarna är goda fenbitare så grodorna lär inte få det l'tt i det karet....även någon sorts mal är svårt med till ett så litet kar.
    40 liter, ja där finns en del sorter att välja mellan, kolla vilka du kan få tag på och välj bland dessa.
    20 liter, Kör med både posthorn och Malaysiska sandsnäckor, även räkor kan du ha i detta karet istället för ditt 160 liters.
    20 liter, Kör som du redan gör, Elefantsnäckor vill gärna ha lite högre pH så fundera vidare på det...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Dragonstar
      • December 2010
      • 11

      #3
      Tack för svaret =) Kan man flytta runt lite då? funderar på om jag skulel införskafaf grodor till 160 L
      Just nu bor det Körsbärsräkor där i med tillsammans med Äppelsnäckor, Kardinaltetrrorn en liten mal och 5 st guppy pluss ca 10 tal yngel.

      Men man skulel ju gäran ha något mer med blosfisken. Hur mågna tro du man kan ha föresten 2 st? elerl fler?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du menar Kulfiskarna? Där kan du ha en liten grupp på 5-6 st, men de är duktiga fenbitare och kommer att försöka bita på all annan fisk i karet. Kanske lite snabbare stimfiskar såsom sebrafiskar skulle kunna funka ihop, men inget som jag kan svära på...

        Grodorna skulle funka mycket bättre i den kombon du skriver om där.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Dragonstar
          • December 2010
          • 11

          #5
          Låter super =)
          Måste kolla om dessa fiskar går att få tag på här i mina trackter nu till våren/somamren.

          Jag bor i Södermanlands så ska kolla om tex strängnäs zoomagasin kan tänka sig att beställa hem åt mig.

          De stora kaet är väll de som är misnt bestämt vad som ska var i. Men ajg gilarl nrä det är rätt mycket växter i det och Kardinalerna stimamr fint så möjligne en till stimfiskart. Sambon vill jättegäran ha två Scalaer men misstänker att det kommer bli lite bråkigt i karet då.

          Tack för svaren, jag köpte mitt första kar i Agusti och har efter köpt en ställning som fått stå halvtom fram till Jan-Feb då vi flyttar. Vad jag vill säga med detta är att ajg ingeltigne inte kan något utan välldigt grön kör på och ser vad som händer =)

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Uppdatera gärna hur det går, och annars är det inte fel att starta en projekttråd om hela ditt akvarieprojekt!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Dragonstar
              • December 2010
              • 11

              #7
              Jag har skrivit samam inlägg på projekttrådsforumet. MEn fick inga svar där så kopierade det hit,. MEn komerm självkarlt forstässa att uppdatera sen hur det går. Misstänker att det komerm stå rätt still fram till i början av februari då jag inte vill flylla upp karen inna nflytten =)

              Men fram tills däss fins det ju saker att göra. INrednign kan införskaffas i förtid. Och så planer om vikla fiskar och när. Behöver ett lysramp till 160L då det nu är en tillfällig lånad från mitt lilla 54L.
              Sen ska jag kolla vad jag ska räkna för priser på de olika fiskarna.

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                Det finns många olika snäcklekare, men mina favoriter är Lamrpologus multifasciatus och Lamprologus stappersi

                Kommentar

                • Dragonstar
                  • December 2010
                  • 11

                  #9
                  Jag sitter och funderar på hur själva inrednignen ska se ut och börjar då fundera på om ajg inte vill ha BTN-bakgrund.

                  Tanken är att 160L ska vara mycket växter i gräslikandne i olika länger med högt bak och på sidorna. Några stockar och någon sorts växt som växer på dom. Detta kar har en Fluval 4 pluss pump.

                  54L ska var svart eftersom att jag har haft det innan. så svart grus, svara stenar i olika storleker tex skiffer så att de blir lite grottor och sånt. Sasmt några snygga växter tilldet förslag motags järna.

                  40L det ska var någon vit fin sand, funderar på någon koralllikande sten i vitt då. Snäckskal såkart jag har en jättesnäcka som jag tror sak se riktigt snygg ut i det karet. och sen något mer men vet inte vad.

                  2 * 20L funderar på att ta samma sten som till 160L. De enda karet komemr det iallfalla vara någon stock eller likadne i som det ska växa massor med mosas på. det ska var ett bra räkkar men även ah sniglar i sig. (ett av dessa är ingågn nu och har då en såndär luftpump som står utnaför och sprutar in luft via en syresten.)

                  Sen har ajg de andra 20L då och det är inte bestämt kanske att jag komerm ha samam sand i det eller lågot helt nytt vet inte. Det komerm var snäck och räkar det med kanske att jag köper en kampdisk som får bo där i. Vet inte riktigt. Eller så får sdet var aett yngelkar.

                  Sen har jag en riktigt stor fiskskål som möjlignen komerm bli snäckkar så att ajg kan avla mer mat åt Kulfiskarna. samt 2 st plastboxar som oxå funakr för kampfisk snäckor och räkor.

                  Kommentar

                  • Dragonstar
                    • December 2010
                    • 11

                    #10
                    Sen undrar jag hur man lägger in Bilder =S

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det kan du bara göra direkt i tråden om du är Guldmedlem http://www.zoopet.com/index.php?opti...&Itemid=200051 .
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Dragonstar
                        • December 2010
                        • 11

                        #12
                        Okej men kan jag lägga bilder på min sida på något sätt då? elelr hur kan jag visa dem??

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Du kan ladda upp dem på en gratissida tex www.photobucket.com och länka dem hit.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Dragonstar
                            • December 2010
                            • 11

                            #14
                            Tack då vet jag. =)

                            Tänkte fråga vad som gälelr med dvärgkloggrodor? sak dom ha landyta elerl inte?

                            Kommentar

                            • tomwid
                              • December 2010
                              • 158

                              #15
                              Lustigt nog har Strängnäs två djurbutiker med akvarium-avdelning vägg-i-vägg. Djurmagazinet är mycket välskött men med relativt liten sortering och bara en som är duktig, den andra butiken är ganska sunkig faktiskt med ännu mindre sortering...

                              Bor själv i närheten, men nästa shoppingtur går till Stockholm och någon av de utmärkta affärerna där.

                              Ursprungligen postat av Dragonstar
                              Låter super =)
                              Måste kolla om dessa fiskar går att få tag på här i mina trackter nu till våren/somamren.

                              Jag bor i Södermanlands så ska kolla om tex strängnäs zoomagasin kan tänka sig att beställa hem åt mig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...