Tips på fiskar 500L!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    Tips på fiskar 500L!

    Halloj forumare!
    Måste erkänna att jag har lite problem att hitta fiskar till mitt nyuppstartade 500 liters.

    Har haft det igång i ca 5 månader så vattnet är bra, bortsett från gult för det ligger tre nya rötter i...

    Så har ni några förslag som passar till
    4 Silverhajar och 3 praktbotier så kanske ni hjälper mig på vägen .

    Vill ha mycket växter, tyvärr mår dom jag har nu inge vidare trots flora-glo lysrör. Har nog för lite fiskar i.

    Ös på om ni har några förslag .
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett rejält stim med barber hade varit trevligt i det karet. Sedan vilken sort är skrivet i stjärnorna, men Purpurhuvudsbarben skulle inte vara fel!
    Sedan kanske utöka antalet Praktbotior, de stimmar på ganska duktigt när de börjar bli några stycken...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • AndreasR
      • March 2005
      • 109

      #3
      Har alltid dragit mig för att ha flera typer av stimfiskar i. Men det kanske går bra ändå, ska ta och kika på lite barber .

      Jaså, jag har aldrig sett dom stimma faktiskt. Fast det kan man nästan säga att dom gör redan, med hajarna roligt nog .
      Alla fiskar simmar tillsammans konstant.
      Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Flera sorters stimfiskar? Har du någon stimfisk nu?
        Att Praktbotiorna simmar ihop gör dem inte till stimfiskar, kanske gruppfisk är en bättre benämning. Sedan håller de sig i lite olika nivåer i karet, barberna lite överallt men mest i mitten och uppåt, botiorna mest i bottenregionen samt silverhajarna i mitten och nedåt.
        Kolla vilka barber du kan få tag på i "din" affär, det är mer det som avgör än vilken sort du ska skaffa dig, om det nu är barber du kan tänka dig?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tommy_g
          • February 2010
          • 473

          #5
          Jag har själv ett 540 på uppstart nu, när jag satt i bilen på väg hem med akvariet på flaket tänkte jag direkt att nu kan jag ha rejäla fiskar i karet. jag tänkte på rockor, discus, paroonhajar och fengäddor. Med närmare eftertanke tänker jag mig att dessa fiskar passar till kanske 1000 liter och uppåt, eftersom stora fiskar får hela karet att kännas litet. Ju mindre fiskarna är - desto större känns karet och miljön. Kolla på mindre stimfisk, det funderar jag ju själv på. Men som sagt, smaken är ju som baken.

          Kommentar

          • AndreasR
            • March 2005
            • 109

            #6
            Ansjo> Silverhajen klassar jag som en stimfisk, alltid simmat med varandra konstant .
            Ska iallafall åka idag och titta på vad som finns för barber, kan ju vara något.

            tommy_g>
            Kollar på barber idag, annars var det en intressant tanke om mindre fiskar . Silverhajarna blir ju iofs rätt stora förhoppningsvis.
            Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              med den storleken finns det gott om roliga fiskar att välja på.. släng upp en tråd i udda fiskar så ska du se att du kommer att få en del roliga svar.. personligen skulle jag säga att fengäddor gör sig bra på botten, datnioides i mittregionen och kanske ett par gars i toppregionen.. trevliga och personliga fiskar med bra "andrahandsvärde" om de skulle växa ur ditt kar.. http://www.youtube.com/watch?v=kz0dkF8L--o (mitt 540)

              tommy G, kolla in min profil så vet du var du ska vända dig med dina frågor ;D
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #8
                hehe, ty.

                Kommentar

                Arbetssätt...