Var köpa ett aquatic nature evolution akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomwid
    • December 2010
    • 158

    Var köpa ett aquatic nature evolution akvarium?

    Hejsan,
    Har funderat på att bli med akvarium länge nu och har bestämt mig för att slå till nu i vinter. Det hela triggades av att jag fick Djurmagzinets reklam i helgen och såg deras erbjudande på Fluval Edge. Wow, precis rätt storlek för mig Dock efter att ha läst på insåg jag att ett aquatic nature evolution är ett bättre alternativ (men inte lika stylat).

    Vad är det bästa priset för en sådan?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tex här


    får man fråga varför du tycker det är ett bättre alternativ?

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av tomwid
      precis rätt storlek för mig

      bryr mig inte ett dugg om vilket märke du köper, det är enbart för människans ögon det,

      dock....tänk på att det gigantiskt mycket svårare att få ordning på ett litet nanokar på
      10-20-30-40 liter, jämfört med ett "mindre" kar på 100-150 liter....och det är annu lättare
      med ett kar på 250 liter....etc etc...


      sedan kan man ju kanske ha platsbrist som gör att det kan bli svårt med 250 liter.

      men då bör man kanske vara ännu mer noggrann.....ännu mer försiktig med starten och driften....kunskapssamlandet.....




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        dock....tänk på att det gigantiskt mycket svårare att få ordning på ett litet nanokar på
        10-20-30-40 liter, jämfört med ett "mindre" kar på 100-150 liter....och det är annu lättare
        med ett kar på 250 liter....etc etc....
        Svårare ja, men definitivt inte gigantiskt mycket svårare. Visst måste man vara lite noggrannare och man har mindre slarvmarginaler med ett nano - men så himla mycket svårare är det inte. Dessutom är ju ofta filtren till nanoakvarierna klart överdimensionerade med tanke på att slarvmarginalen är mindre med ett litet akvarium.

        Till exempel så skulle jag vilja påstå att t.ex. standardfiltret till AN Evolution-akvariet är klart större än det som sitter i 95% av alla 100 liters akvarier i Sverige. Även det i Edge-akvariet är bra.
        Jag har 2 Evolution-akvarier och jag har ännu inte behövt att riva ut filtren i dom för rengöring och då har ändå dessa akvarier varit igång i 4-5 år. I mitt Edge-akvarium har filtret funkat utan rengöring i drygt 1 år.

        Men självklart som kensa skriver så måste man vara ännu mer noggrann vid uppstarten av ett nano än vid ett stort akvarium, man måste också i än högre grad tänka på vilka fiskar man väljer. Som alltid rekommenderar jag också att man köper en bok i ämnet - speciellt viktigt vid ett nano eftersom det där är mer att tänka på där - gissa vilken jag rekommenderar

        Annars så är väl den stora skillnaden mellan Edge resp. Evolution-akvariet att det senare är mer lättskött. Edge-akvariet är himla snyggt, men den snygga och fräcka designen gör det mer opraktiskt att sköta och att inreda. Dessutom tycker jag att standardbelysningen är lite svag i Edge-akvariet (finns bättre belysning i handeln).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tomwid
          • December 2010
          • 158

          #5
          Något större och bättre belysning tycks vara de främsta argumenten.

          Kommentar

          • tomwid
            • December 2010
            • 158

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            sedan kan man ju kanske ha platsbrist som gör att det kan bli svårt med 250 liter.
            Huvudet på spiken, av div anledningar är det ett nanoakvarium eller inget alls.

            Ursprungligen postat av Kensa
            men då bör man kanske vara ännu mer noggrann.....ännu mer försiktig med starten och driften....kunskapssamlandet.....
            Självklart!

            Kommentar

            • tomwid
              • December 2010
              • 158

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Men självklart som kensa skriver så måste man vara ännu mer noggrann vid uppstarten av ett nano än vid ett stort akvarium, man måste också i än högre grad tänka på vilka fiskar man väljer. Som alltid rekommenderar jag också att man köper en bok i ämnet - speciellt viktigt vid ett nano eftersom det där är mer att tänka på där - gissa vilken jag rekommenderar
              Boken kommer att inköpas så fort jag hinner till närmsta akvarieaffär!

              Kommentar

              • tomwid
                • December 2010
                • 158

                #8
                Angående fiskar jag har alltid tyckt att ett stim tetror är väldigt attraktivt, just nu lutar det åt 10-15 kolglödstetror.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Svårare ja, men definitivt inte gigantiskt mycket svårare. Visst måste man vara lite noggrannare och man har mindre slarvmarginaler med ett nano - men så himla mycket svårare är det inte. Dessutom är ju ofta filtren till nanoakvarierna klart överdimensionerade med tanke på att slarvmarginalen är mindre med ett litet akvarium.

                  Till exempel så skulle jag vilja påstå att t.ex. standardfiltret till AN Evolution-akvariet är klart större än det som sitter i 95% av alla 100 liters akvarier i Sverige. Även det i Edge-akvariet är bra.
                  Jag har 2 Evolution-akvarier och jag har ännu inte behövt att riva ut filtren i dom för rengöring och då har ändå dessa akvarier varit igång i 4-5 år. I mitt Edge-akvarium har filtret funkat utan rengöring i drygt 1 år.

                  Men självklart som kensa skriver så måste man vara ännu mer noggrann vid uppstarten av ett nano än vid ett stort akvarium, man måste också i än högre grad tänka på vilka fiskar man väljer. Som alltid rekommenderar jag också att man köper en bok i ämnet - speciellt viktigt vid ett nano eftersom det där är mer att tänka på där - gissa vilken jag rekommenderar

                  Annars så är väl den stora skillnaden mellan Edge resp. Evolution-akvariet att det senare är mer lättskött. Edge-akvariet är himla snyggt, men den snygga och fräcka designen gör det mer opraktiskt att sköta och att inreda. Dessutom tycker jag att standardbelysningen är lite svag i Edge-akvariet (finns bättre belysning i handeln).
                  Jag tror att vi egentligen förstår varandra.
                  Vad jag noterade är att så som jag uppfattade saken från TS är att detta är
                  det första akvariet h*n skulle starta upp.

                  Och då slog det mig att jag var i (nästan iaf) samma sits för några år sedan, när jag efter
                  10-11 år uppehåll skulle starta om hobbyn. De misstag jag gjorde då hade resulterat
                  i ganska tråkiga kostnader och sömnlösa nätter om det inte hade varit ett medium
                  kar på 240 liter.

                  Hade jag gjort samma sak med ett 25 liters, så hade nog hobbyn lagts ner efter 5-6 månader.

                  Så, jag ville bara highlighta att det är väääääldigt viktigt att man vet vad man gör.
                  Så är det alltid med vilken sorts kar man har, men det är ännu viktigare när karet
                  är litet.

                  Jag kan så här i efterhand hålla med om att vissa ordval,,,,”gigantiskt”….”oerhört svårare”…etc etc
                  inte var så lyckade.


                  Håller med Kjell i hans generella sammanfattning att kunskap är det viktigaste.
                  En bok funkar bra (finns bra nano-böcker), men samtidigt så slår jag ett slag för www.zoopet.com
                  Bli guldmedlem…..betalar sig lätt på första karet….finns hur många som helst som gärna
                  Delar med sig av sina erfarenheter / misstag / nyttigheter / etc etc.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • tomwid
                    • December 2010
                    • 158

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    Jag tror att vi egentligen förstår varandra.
                    Vad jag noterade är att så som jag uppfattade saken från TS är att detta är
                    det första akvariet h*n skulle starta upp.
                    Det stämmer att detta blir mitt första akvarium, och jag skall titta närmare på det här med guldmedlem.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      då vill ja ge ett tips tips till. skynda låååångsaamt. akvaristens största egenskap är tålamod! ta det lugnt. tänk igenom. läs på. tänk en gång till.
                      med allt. inredning. placering. invånare. etc. alltid stor risk att nått skiter sig om man stressar. man bli itne nöjd med inredningen kanske? man kanske inte är nöjd med fiskvalet. man kanske tillomed tar kål på fisken om man inte har tatt sig tid till att lära sig hur man startar upp o sköter ett kar.

                      så dagens nyckelord är tålamod.

                      länkar till en jättebra tråd för nya akvarister!

                      Kommentar

                      • Ason
                        • November 2010
                        • 107

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        [...] Som alltid rekommenderar jag också att man köper en bok i ämnet - speciellt viktigt vid ett nano eftersom det där är mer att tänka på där - gissa vilken jag rekommenderar [...]
                        Och jag kan intyga att den bok jag misstänker att Kjell rekommenderar är riktigt bra. Jag fick tag i den häromveckan och jag har läst den enochenhalv gång nu - minst. Det har hänt mycket på de tjugofem-trettio åren sedan jag hade akvarium senast. Räkor t.ex. är en helt ny fascinerande värld...

                        Bengt
                        allting hänger ihop - frågan är bara hur

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          här den jag med. myycket bra bok.

                          Kommentar

                          • tomwid
                            • December 2010
                            • 158

                            #14
                            "BTN Nanoakvarium" & "Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" är nu inköpta, och jag fick mig en lång pratstund med ägaren till Södermalms Akvarieaffär. Intressant att han kör helt utan filter i sina akvarium!

                            Kommentar

                            • tomwid
                              • December 2010
                              • 158

                              #15
                              Åsså har jag blivit guldfisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...