Mitt nya 260l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Mitt nya 260l

    Har vart sugen på akvarie länge och nu gjorde jag slag i saken och köpte ett JUWEL AKVARIUM RIO 240 SVART 121x41x55CM (längd x bredd x höjd) 240L

    Jag har lagt på 60kg sand och div saker som gömställen etc.

    Köpte även 9 olika plantor som jag planterat ut.

    Har tyvärr haft lite dåligt tålamod som köpte direkt med 5st Fläckig Pansarmal och två små scalarer.

    Jag lyckades sen hålla mig i 4 dagar innan jag blev tvungen att köpa 4 svärdbärare (1 hane och tre honor) och 6
    Kilfläcksrasboror.

    Sen hittade jag en annons som va brådis med så skall även hämta några begagnade fiskar imorgon (då har det gått en vecka precis).
    Det blir då:
    1st Mal, Gibbiceps Segelfenspleco ca 25-28cm lång
    1st Scalare, ca 8-10cm i diam
    2st Palett ciklider ca 6cm.

    Vet att det är för snabbt egentligen men jag får hoppas på det bästa och sen försöka hålla mig lite lugn med fiskköpandet ett tag nu.
    Kanske köpa ett till kar istället? :P

    EDIT: Köpte rätt så grovt grus så det kanske inte pansarmalarna gillar så mycket? Räcker det att göra en hörna eller så till dom med lite fint grus tro?
    Senast redigerad av icehacker; 07 December 2010, 11:03.
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ojoj.. stor risk för nitrit nu du. mata mer eller mindre inte alls. yyytterst lite. håll verkligen koll på värdena nu i en månad. har du läst den här tråden? kanon för nya akvarister! både viktig o nyttig info.

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      ojoj.. stor risk för nitrit nu du. mata mer eller mindre inte alls. yyytterst lite. håll verkligen koll på värdena nu i en månad. har du läst den här tråden? kanon för nya akvarister! både viktig o nyttig info.

      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
      Jodå, läste den precis :P
      Men som sagt så får det väl bli en medveten risk och jag har bara matat väldigt lite (några flarn) typ varannan dag. Bororna glufsar i sig maten direkt så är bara lite orolig att inte dom andra får något :S

      Men tänkte byta lite vatten innan jag släpper i dom nya nu. Bäst att göra idag kanske, runt 10-20%?

      Har bara såna stickor så det verkar vara lite nitrit nu.
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #4
        Borde jag kanske be han jag hämtar fiskarna från, om att få lite "skrap" från hans filter?
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          mjaa du vet ju inte om han har haft sjukdom nyligen eller så. känns riskfullt.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            men du! ska du ha en 25-cm gibbi i ditt 260L??? nejnejnej!
            den behöver ett 600L kar nu vid den storleken.

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              mjaa du vet ju inte om han har haft sjukdom nyligen eller så. känns riskfullt.
              Men om han har det så lär dom väl följa med de fiskarna också va?

              Ursprungligen postat av hannesc
              men du! ska du ha en 25-cm gibbi i ditt 260L??? nejnejnej!
              den behöver ett 600L kar nu vid den storleken.
              Jo, läste det också här :S
              Men får se hur jag löser det sen, nu simmar han i ett hundra liters kar så det blir ju iaf en förbättring :P
              Senast redigerad av icehacker; 06 December 2010, 12:33.
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jo helt klart. jag köper inte fiskar begangnat. visst kan fiskar vara sjuka från butik med men då brukar det vara bra mycket lättare att lösa problemet.

                tycker du ska se dig om på en gång vem som kan ta hand om malen. kolla med djuraffärer. inte okej att ha verken i 100 eller 260l kar.

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  jo helt klart. jag köper inte fiskar begangnat. visst kan fiskar vara sjuka från butik med men då brukar det vara bra mycket lättare att lösa problemet.

                  tycker du ska se dig om på en gång vem som kan ta hand om malen. kolla med djuraffärer. inte okej att ha verken i 100 eller 260l kar.
                  Är inte fiskar man köper från akvarieaffärer begagnade??
                  De kommer från utlandet, ngn akvarieaffär gör en beställning, de köps, skickas till Sverige och dimper ner i akvarieaffärens akvarium och sedan köper du de....begagnade tycker jag ;-)
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    jo men det är ju lättare att prata med en butik om du får sjuka fiskar. ersättning. nya fiskar. etc. kan var svårare än med en privatperson som säljer på blocket.

                    var ju uppe en tråd nyligen här om en kille som sålde ett kar som var tätt o som köparen nu hävdar läcker o tänker polisanmäla ( vilket hon inte kommer lyckas med alls då hon inte kontrollerat varan innan etc.)

                    det jag menar är att risken för tjaffs är större mot en privatperson. iaf enligt min erfarenhet.

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      jo men det är ju lättare att prata med en butik om du får sjuka fiskar. ersättning. nya fiskar. etc. kan var svårare än med en privatperson som säljer på blocket.

                      var ju uppe en tråd nyligen här om en kille som sålde ett kar som var tätt o som köparen nu hävdar läcker o tänker polisanmäla ( vilket hon inte kommer lyckas med alls då hon inte kontrollerat varan innan etc.)

                      det jag menar är att risken för tjaffs är större mot en privatperson. iaf enligt min erfarenhet.
                      Mkt intressant, för personligen köper jag hellre hos privatpersoner än i butiker (beror på vad för sorts akvarieaffär!) Aldrig att jag skulle köpa hos t.ex. DM i Södermanland.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        jo helt klart. jag köper inte fiskar begangnat. visst kan fiskar vara sjuka från butik med men då brukar det vara bra mycket lättare att lösa problemet.

                        tycker du ska se dig om på en gång vem som kan ta hand om malen. kolla med djuraffärer. inte okej att ha verken i 100 eller 260l kar.
                        Jag får väl ta och köpa mig ett 600l kar då :P
                        Kan jag ju ha det 240 till alla yngel som jag hoppas få :P

                        Ska nog planera det hela lite bättre också då kanske :S
                        Senast redigerad av icehacker; 06 December 2010, 13:37.
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Tycker att du som skapat tråden borde ta det lite lugnt, det är inte första gången man läser om nybörjare som får akvariesjukan och bara vill ha, vill ha fiskar innan akvariet är stabilt. Du tycker du räddar fiskarna, men det kan vara så att de dör hos dig för att karet inte är igångkörd och att vattnet skiljer sig en hel del från vattnet de är vana vid 8från förra ägaren=

                          Det är som att bygga ett hus, du vill flytta in men du flyttar inte in förens isoleringen,väggarna, tak och alla rör ledningar är ditsatta och fungerar....eller?
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Ursprungligen postat av icehacker
                            Jag får väl ta och köpa mig ett 600l kar då :P
                            Kan jag ju ha det 240 till alla yngel som jag hoppas få :P
                            DET kan man göra ,-)
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • icehacker
                              • December 2010
                              • 1046

                              #15
                              Borde nog, som du säger, ta det lite lugnt dock. Är lite väl impulsiv och rastlös, men ska hålla noga koll på värderna och börja byta vatten dagligen om det börjar gå upp så kan vi hoppas att det funkar.
                              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...