60L frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samantha77
    • November 2010
    • 2

    60L frågor

    Hej!

    Jag hade tänkt starta upp mitt akvarium igen, tror den ligger på 60L och fiskar jag funderat på är Boraras Brigittae, tror ni 10st räcker till att börja med i det akvariumet?
    Är lite osäker när det gäller filter, skall köpa ett innerfilter men vet inte riktigt vilket som passar, har Fluval 1 här hemma men jag tror nog det kan bli för litet eller?
    Vad är rek temp för dessa fiskar i akvariumet?
    Någon som har bra tips på växter jag kan ha i akvariumet, samt något gällandes inredning o belysning jag ska tänka på när det gäller dessa fiskar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Först och främst är du välkommen hit, och gratulerar till ditt första inlägg!

    Kul att du kör igång med akvarium igen, det är ofta att har man väl haft akvarium en gång så kommer suget gärna tillbaka igen.
    Ett Fluval 1 funkar säkert, men eftersom filtret är ganska litet kommer du att få rengöra det lite oftare. Det finns ett flertal andra lösningar om du inte vill ha just ett sådant innerfilter, annars är det nog till att investera i ett lite större filter.
    B.brigittae är en trevlig fisk, och 10 sådana är en lagom mängd att köra in karet med, och sedan kanske utöka dessa när karet är inkört efter ungefär en månad.
    Har du runt 25 grader i vattnet är det lagom för de flesta fiskar och växter, och just växterna är svårt att säga vad du ska ha då det är utbudet som bestämmer detta. Men det finns lite växter som kan vara bra att ha nu i början såsom snabbväxande Limnophila sessiflora, Hornsärv och Hygrophila polysperma. Sedan kan du utöka med lite lägre växter, tex Cryptocoryne finns i en mängd olika storlekar, former och färger. De brukar gå ner sig när man planterar dem, men det är bara att låta dem vara så kommer de igen.
    Vet du vad du har för belysning till karet idag? Är det ljusrör och vad heter det isf?

    Sedan är det alltid trevligt med en snygg rot i karet, och hittar du någon snygg sten i affären kan det vara en idé.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Samantha77
      • November 2010
      • 2

      #3
      Tackar

      Blir till att skaffa större filter, fick rengöra det väldigt ofta minns jag.
      Den belysning jag har idag är nog väldigt gammal- man har plats för två glödlampor så jag antar att jag ska skippa denna belysning o skaffa en lite modernare med lysrör?

      Tänkte införskaffa lite nya saker köra igång akvariumet med växter o sedan efter ett tag köpa fiskarna.
      Vad tror du om räkor, kan jag ha det i akvariumet med dessa fiskar, isf tips på vilken sort?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Räkor ska nog funka om du väljer Amanoräkor. De förökar sig inte i sötvatten tyvärr, men det kanske du kan leva med?
        Det är en bra idé att lägga några hundralappar på en belysning med lysrör, urvalet på växter blir så mycket större på det viset. Men det bästa tipset man kan få är nog ändå att skynda långsamt, det brukar löna sig i längden.
        Kolla in artiklarna om akvariestart som finns här på forumet, där är mycket matnyttigt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...