En eller flera KYSSGURAMIS? :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosa Guppy
    • February 2010
    • 6

    En eller flera KYSSGURAMIS? :)

    Hej! Jag har bestämt mej för att skaffa kyssgurami till mitt kar. ( ja, jag vet att dom blir stora, ja jag vet att dom behöver flera hundra liter! )

    Men jag undrar om man ska skaffa bara en, eller flera? jag har läst mkt om dom, väldigt olika. Vissa skriver att dom börjar slåss och jaga varann om man får två hanar t.ex, (det är ju väldigt svårt att se) och att dom trivs bra om dom är ensamma. Men vissa skriver att dom måste vara i grupp med flera stycken för att trivas. Så nu undrar jag, hur tycker ni att jag ska göra?
    Senast redigerad av Rosa Guppy; 22 November 2010, 20:58.
    Se upp för pirayan!
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    jag är också en som ha velat ha kyssgurami men hejdade mig själv för fisken skull att inte trycka ner dom i ett 375L kar. så har du inget kar på 500L och sedan kan byta upp till tusen liter så skaffa inte dom. dock visst du kan skaffa dom och ha dom sålänge i mindre kar men då måste du vara beredd på att skaffa ett tusen liters kar eller ge bort/sälja. i de flesta fall kan det bli problem om man inte tänkt ut hur man ska göra med dom när dom blir stora kan också vara problem med att sälja/ge bort redan vuxna fiskar som är svåra att få plats med. jag tycker du inte ska skaffa dom om du inte har plats. och förutom storleken så skitar dom ner mycket. och samma svar som du fick på zoonen kommer du nog få på zoopet.

    Kommentar

    • Rosa Guppy
      • February 2010
      • 6

      #3
      Har du överhuvudtaget läst det jag skrivit?
      Se upp för pirayan!

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Vad har du för kar?
        Vet ej exakt hur det är med just kyssguramin, men nästan alla (om inte alla) andra guramis är grupp fiskar och vill således inte vara själva.
        Så har du inte 1000 liter eller över, så skulle jag avråda från att fixa sånna fiskar.

        Har du så stort kar, så är en grupp att föredra, kanske runt 3/1 eller 5/2 eller liknande. Men då krävs som sagt stor balja.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • Rosa Guppy
          • February 2010
          • 6

          #5
          okej tack jo, jag ska skaffa ett större så jag undrar om dom är lätta/svåra fiskar att ta hand om? Zoopet har ju klassat dom som en 4 men dom flesta säger att det är överdrivet. Nån som har kyssisar som vet hur svåra dom är? ^^
          Se upp för pirayan!

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Rosa Guppy
            Har du överhuvudtaget läst det jag skrivit?
            ja jag har läst vad du skrivit, jag svarade att du bör tänka om. när det gäller hur många man kan ha beror på utrymme, vilka andra fiskar du har. vad jag läst på nätet kan äldre kyssgurami bli ganska tuffa fiskar hanar och hanar imellan. jag har sett bilder på nätet där dom går ensamma så jag antar att det funkar (de flesta guramis enligt mig går att ha ensamma speciellt hanar). eller alt grupp för att sprida aggressioner. att köpa par och du får två hanar är inte så lyckat. men sedan kräver en grupp kyssgurami stor filtrering och stort utrymme. varför där står svårhestgrad 4 är nog att dom är svåra att få lek på och kräver utrymme.

            Kommentar

            Arbetssätt...