Panik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erik83
    • November 2010
    • 5

    Panik

    Hej

    Har köpt mig ett 54l akvarium som jag tänkte ha växter i och kanske någon fisk.

    Problemet är att jag har typ brunt vatten har bytt det ett par gånger men det hjälper bara lite.
    Köpte en dyr sand eller lera Oliver knott stod det på påsen var speciellt för växter små kulor.
    Killen på akvariebutiken sa att det gick bra att ha istället för sand/grus eftersom jag tänkte satsa på växter. Har 3 lyrör 15w st ett satt i från böjan restan har jag monterat dit själv..

    Vad ska jag göra?
    Byta vatten igen?
    Slänga botten materialet sanden eller vad det är som kosta 900 spänn?

    Kom gärna med förslag känns tråkigt att det ska bli så här.
    Har för övrigt ett ytterfilet samt fått någon produkt som hetter happy life evolution som ska hjälpa göra vattnet klarare inget hjälper..

    Satte in några växter idag de första för jag tröttna på vänta, inga fiska finns just nu.

    SNÄLLA HJÄLP MIG

    Mvh Erik
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vänta du, det kommer att ge sig efter ett par dagar om du har gjort som de sa i affären.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      tror du har kommit över ett speciellt substrat för just växter, detta är hiskeligt dammigt, egentligen ska man hälla i vattnet så försiktigt att det inte dammar upp.
      töm vattnet och försökt hälla i nytt men så långsamt att dammet inte virvlar upp.
      eller låt det så, kanske lägger det sej om nån dag
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag har liknande substrat i mina räkkar, och det lägger sig efter någon timma. Hittade bla. det här: http://www.oliver-knott.com/fileadmi...fo-English.pdf
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • erik83
          • November 2010
          • 5

          #5
          Okej tack för era svar.
          Inte alls roligt när vattnet blir så här.

          Bör jag kanske lägga något annat grus över detta sedan?
          Hade hoppats på att det var bra det jag kpte men just nu är jag bara besviken.
          Hade varit lättare säkert med vanlig sand och sedan pnterat ner växtnäring.


          Mvh Erik

          Kommentar

          • erik83
            • November 2010
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag har liknande substrat i mina räkkar, och det lägger sig efter någon timma. Hittade bla. det här: http://www.oliver-knott.com/fileadmi...fo-English.pdf

            Är exakt den jag har

            Tyvärr blev jag inte informerad om de stegen som står där att man tex ska täck när jag köpte det, vilket var en stor miss.
            Har bytt vattnet ett par gånger sedan jag hällde på det första gång och det är ju helt klart bättre.

            Är det där något att ha den sanden?
            Bara jag petar i den så virvlar det upp missfärgning i vattnen.


            Mvh Erik

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Att du ska täcka är för att det inte ska virvla upp efter planteringen, och att det virvlar upp när du petar på den är heller ingen fara då du inte kommer att röra i den när väl karet kommer igång.
              När du vaknar i morgon bitti kommer där troligen att vara klart vatten, så sov så gott så länge!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                tålamod är akvaristens främsta och svåraste egenskap. ta det lugnt erik. det kommer lägga sig o vattnet kommer bli klart.

                Kommentar

                • erik83
                  • November 2010
                  • 5

                  #9
                  Tack för all hjälp.

                  Ni hade rätt vattnet ser mycket bättre ut idag..
                  Tur är väl det. Ja jag får lära mig att ha bättre tålamod.


                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

                    #10
                    Man kan köpa tusentals sorter av bottensubstrat, vissa dammar, och vissa inte. Det som dock är svårt att hitta i zoo affären är det viktigaste man behöver för att få ett lyckat kar, nämligen tålamod =) Om nån vet en affär som har det på hyllan, pm´a gärna mig . =)
                    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                    Blogg+Galleri

                    Kommentar

                    • erik83
                      • November 2010
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av J.Milton
                      Man kan köpa tusentals sorter av bottensubstrat, vissa dammar, och vissa inte. Det som dock är svårt att hitta i zoo affären är det viktigaste man behöver för att få ett lyckat kar, nämligen tålamod =) Om nån vet en affär som har det på hyllan, pm´a gärna mig . =)

                      Haha

                      Jag tog bort ca 50% av substartet elle vad det nu är "lera" kanske och fyllde på med svart grus.
                      Köpte fler växter och nu börjar det bli kannon fint.

                      Har 20st växter nu totalt, får se om det blir mer.

                      Mvh Erik

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #12
                        Tänk på att växter växer! Så börja med lite färre sorter och ha lite tomrum emellan, det fylls snart ut! Kul du satsar på växtkar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...