Belysning för dummies?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liten_bulle
    • November 2010
    • 28

    Belysning för dummies?!

    Jag har planer på att införskaffa mitt första akvarium inom kort och har ägnat senaste månaden åt att läsa på om vattenkemi, filter, fiskarter, växter, foder mm. Jag har lärt mig massor och börjar känna mig någorlunda redo att sätta igång. Men ett område känns fortfarande som ett stort mysterium, nämligen belysning!

    Det jag har lyckats lista ut är att det är en bra idé att få belysningen rätt från början i alla fall, det verkar nämligen som att det allt som oftast blir ett dyrt projekt att ändra i efterhand (jag hoppas på att hitta ett komplett akvariepaket begagnat för en billig peng).

    Så är det någon här som kan reda ut för mig vad man ska kika efter? Ja jag förstår att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är, men ungefär det här hade jag tänkt mig:

    *akvarium ca 100-120 liter
    *jag har inte tänkt mig jättekrävande växter, men vill inte vara begränsad till att enbart ha de allra minst ljuskrävande växterna heller - jag vill gärna ha lite valmöjligheter.
    *jag anser växterna vara en minst lika viktig del av akvariet som fiskarna, jag vill ha ett akvarium med mycket växter och framför allt växter som trivs och ser fina ut. Jag är medveten om att det krävs mer än bra ljus för detta och är inte främmande för att använda gödning, easycarbo mm. Däremot tror jag inte att jag kommer att köpa någon CO2-anläggning eller ha en mäskdunk under akvariet, där någonstans går gränsen (i dagsläget i alla fall ).
    *självklart ska också växter och fiskar kunna ses från sin bästa sida. Jag är inte så sugen på tefärgat vatten och dunkel belysning, även om jag kan se charmen i det också (det kan möjligen bli ett framtida projekt ). Här vill jag ha ett relativt ljust akvarium med mycket grönska!

    Så vad behöver jag för belysning för att matcha detta? Vad är minsta möjliga för uppfylla mina önskemål? Vad vore det idealiska?

    (jag har googlat och sökt här på Zoopet mm, men det jag hittar blir ofta så tekniskt och tungläst att jag mest blir förvirrad - jag behöver belysning för dummies helt enkelt!)
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Kort och gott kan man väl säga att du ska upp i varjefall 0.3 watt per liter. Är en bra måttstock att utgå ifrån. Vill man sedan köra riktigt hightech (co2 pmdd etc etc) så ska man snarare upp i 0,5 w/l.

    Sen skiljer sig ljuskällorna åt en del också med t.ex. lysrör eller metallhalogon. Men vanligast är helt klart lysrör och då den större modellen (t8). Effekten i de "nya" smala lysrören (t5) ska vara bättre men dessa är dyrare och mer begränsade i antal.

    Du ska sträva efter lysrör som täcker in de gröna spektrat som dina växter har nytta av.

    Sen är det inte fel att testa med mäsk efter någon vecka. Är det mycket växter du vill ha så lovar jag dig att du kommer se en enorm skillnad med mäsk. Dock så innebär det lite jobb men det kan det vara värt
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      köp reflektorer med. kostar inte mycket men fördubblar ljuset ner i karet.

      Kommentar

      • liten_bulle
        • November 2010
        • 28

        #4
        Okej, minst 30 W/l. Det borde innebära minst 2 lysrör för ett akvarium i den storlek jag siktar på, eller? Längden på de akvarier jag kikat på har varit ca 75 cm, då borde längden på lysröret vara runt 55-60 cm (eller blir det ännu kortare?). Med t8-lysrör innebär det ca 18 w/lysrör, så totalt 36 w om jag har två. Det ska då räcka, även utan reflektorer?

        Det här med reflektorer har jag inte greppat helt heller, jag förstår funktionen men hur gör jag rent praktiskt om det inte finns reflektorer på ljusrampen jag köper? Är det universalfästen på dessa och hur svåra är de att montera?

        Om det bara finns plats för ett lysrör i rampen, skulle jag då klara mig med detta om jag monterar en reflektor?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag säger hellre 0,5W/L om du vill ha mycket växter. hur många liter är karet du tänker på? reflektorer är tokenkla. böjd plastbit som är spegelblank på insidan. sen sitter det två plastklämmor som du knäpper på röret. skitenkelt. finns för både t8 o t5.

          satsa på en ramp med minst 2 rör. tror du skjuter dig i foten om bara kör med ett rör.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            som jag ser det så finns det 3 nivåer på det här med blommor.

            Nivå 1 = low maintanense = 0,2-0,3 W/liter
            Med halv dos PMDD vid vattenbyten + lite easy carbo så går det skitbra.
            OM man har blommor som vill ha det lite dunklare, exempelvis Anubias, cryptos, jättevallisar.
            Fördel är att det är extremt sällan man får alger i karet. Vingelmånen på gödning och liknande
            är ganska stor. Nackdel är att karet blir som sagt var lite dunklare, vilket om man skall ha vissa
            fiskar inte ser så roligt ut. Vissa fiskar gillar skarpt att det är lite mörkare. kolla upp detta.
            En annan nackdel är att det kan ta en hiskelig tid innan blommorna är uppe i fullsize.

            Nivå 1 = medium maintanense = 0,5-0,7 W/liter
            Med full dos PMDD vid vattenbyten + easy carbo så kan man ha nästan vilka blommor som helst.
            Och de växer så det knakar i karet. Vissa blommor får man skoga rejält i princip varje vecka.
            Andra kanske 1 gång i månaden. Fiskar som gillar ljus färgar normalt ut skitsnyggt nu.
            Nackdel är att man kan få alger om man inte sköter saker och ting exakt. Som jag ser det så
            måste man vara klockren på vattenbyten varje vecka (gärna då alltid samma dag).
            vingelmånen är väldigt liten för slarv. Man måste ta vissa actions vid semester och liknande.
            Man måste ha en hel del blommor som växer fort för att suga upp näringen som flyter runt i karet.
            Annars kommer algerna som deklarationen...dvs obönhörligt. Har man ett intresse för blommorna
            som ligger i paritet med intresset för fiskarna, så är detta en bra set up.

            Nivå 3 = high maintanense = 1 W/liter + reflektorer
            Med full (finns dom kör med dubbel dos) dos PMDD vid vattenbyten + CO2 så är man uppe på de
            mest krävande blommorna. I övrigt är det ungefär som nivå 2, med skillnaden att man har nu passerat
            gränsen för vad vissa blommor gillar, finns dom som inte alls gillar starkt ljus, likaså med fiskar.
            Annars som sagt var som nivå 2, men tänkt på att vingelmånen är i prinip borta nu.
            Om det går åt pipan, så kan det gå riktigt snabbt, i vissa fall kan karet krascha (total algexplosion)
            på några få dagar.


            good luck.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • liten_bulle
              • November 2010
              • 28

              #7
              Tack så mycket för hjälpen, allihopa! Nu känner jag mig lite klokare. Det känns säkrast att satsa på dubbla lysrör, då är risken mindre att jag blir besviken i framtiden. Skönt att höra att det där med reflektorer var mindre komplicerat än jag trodde, då finns det ett enkelt sätt att boosta ljuset lite extra om jag märker att det behövs sen.

              I Kensas lista så hamnar nog jag någonstans mellan nivå 1 och 2, jag ska fundera lite på hur högt jag vill lägga ambitionsnivån och vad jag kommer att köra på. Sen får vi se om jag kanske får tänka om lite vad det gäller fiskval också, har inte riktigt tänkt på vad fiskarna gillar när det gäller ljus...

              Nu är jag i princip redo att börja leta fynd på blocket i alla fall!

              Kommentar

              Arbetssätt...