Nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    Nystart

    Hej alla, har precis startat upp lite akvarium och vill ha lite tips och ideér.

    Det första vi drog igång var ett 45 liters akvarium, med 3 kampfiskar samt 3 dvärgguramis.
    Tyvärr dog en dvärggurami bara 4 dagar efter indtroduktion, hade som en vit knöl på ett av spröten.

    Det var nu vi köpte ett 165 liters akvarium, som fick bli en "fisksoppa" i akvariumet gick det från början i omgångar neon samt kardinaltetror, 2 st blå gurami samt 4 dvärg.
    Fick fick direkt problem med guppys, affären testade vattnet utan resultat ( visade sig sedan att praktikanten hade bytt vatten dagligen i affären och väldigt mycket) hur som så så dog flertalet.

    Även i detta akvarium fick dvärggurami hanen en vit "knöl" och vi började behandla med salt, den ena fenan blev vit och fastklibbad mot kroppen, antar det är vad som kallas fenklibb?
    hanan bättrade sig men gick tyvärr inte att rädda.
    Nu är det inte mågra tetror kvar, gyppys är bara 3 st, 2 av guramis har dött och jag håller tummarna för att det ska vara avklarat med bortfall i akvariet. (sista gången jag handlar av 2 olika butiker) nått skit fick vi onekligen med oss.

    Igår kom även mitt akvarium till kontoret ett juwel modell beg, 100 liter á 400 kr.

    Min tanke är att ev göra om 165 liters akvariumet till att bara ha n sort, ex gurami eller malawi.
    men malawi vill gärna ha större eller finns det några som skulle passa?

    ni belästa, vad tror ni det kan vara för fel på vårt 165 liters, har det varit fenklibb? eller kan det varit något annat?

    tips på vad man kan göra med 100 liters kub?

    Jag börjar så här så ni orkar läsa.
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Hur lång tid tog det från att du startade akvariumet till det att du introducerade fiskarna?

    Kommentar

    • Icecoffee
      • November 2010
      • 447

      #3
      kanske skulle nämt det.
      fiskarna introducerades i omgångar efter ca 2 veckor,
      nitrit, ph = normalt det var det första vi kollade i affären då vi inte har egen dropptest (på gång)
      Cogito, ergo sum
      (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
      (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Fiskar kan man ha i genast när temperaturen har kommit upp till rätt nivå, men man ska bara börja med ett fåtal som får gå in karet under 3-4 veckor innan man introducerar mer fisk. Detta för att de goda bakterierna ska komma igång och man ska slippa otrevliga nitritförgiftningar och liknande.
        Bra om du har dropptest på kommande så kan du kontrollera ofta hemma den första tiden.

        Kommentar

        • Icecoffee
          • November 2010
          • 447

          #5
          vad tror ni guramin kan ha drabbats av, fenklibb? kan det sätta sig på deras "spröt"?
          Cogito, ergo sum
          (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
          (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

          Kommentar

          Arbetssätt...